• سه شنبه 4 دی 1403
  • الثُّلاثَاء 22 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 24
چهار شنبه 23 آبان 1403
کد مطلب : 240349
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZvgP
+
-

جشن تولید انبوه قطار ملی

قرارداد متوقف‌شده تولید واگن، از سال۱۴۰۱ با همکاری شهرداری و دولت شهید رئیسی دوباره به جریان افتاد

گزارش
جشن تولید انبوه قطار ملی

مهدی اسماعیل‌پور- روزنامه‌نگار

یکی از مهم‌ترین بخش‌های متروی تهران در جنوبی‌ترین محدوده پایتخت در فتح‌آباد قرار دارد چراکه در 2دهه اخیر شرکت واگن‌سازی‌ تهران مسئولیت تهیه و تعمیر ناوگان متروی تهران را برعهده داشته است. دیروز بیست و یکمین سالگرد تاسیس این شرکت بود تا دهه سوم فعالیت این شرکت آغاز شود؛ دهه سومی که با 2ماموریت بسیار مهم و تاریخی یعنی تولید انبوه قطار ملی مترو و همچنین واگن‌های چینی همراه شد.

آغاز تولید انبوه واگن‌های چینی و قطار ملی مترو
علیرضا شیخ طاهری، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی‌ تهران:  از سال1396 قرارداد 630واگن چینی منعقد شده و متوقف مانده بود. اواخر سال۱۴۰۱ با همکاری شهردار تهران و دولت شهید رئیسی و تزریق منابع مالی از سوی دولت که ۱۵درصد آن از سوی منابع مالی دولت بود این قرارداد دوباره به جریان افتاد. پروژه شروع به حرکت کرده و مسیر طبیعی خود را طی می‌کند. پروژه‌های تولید واگن در این حجم در تمام دنیا ۳مرحله طراحی دارد که شامل طراحی مفهومی یا کانسپت دیزاین طراحی اولیه یا دیزاین و طراحی نهایی یا دیتیل دیزاین می‌شود. پروژه تولید واگن‌های چینی نیز مسیر طبیعی خود را طی می‌کند. مراحل نهایی طراحی این هفته با طرف چینی صورتجلسه شده و واگن وارد مرحله تولید انبوه می‌شود. تا قبل از پایان سال میلادی تولید انبوه واگن‌های چینی کلید زده می‌شود. تولید قطار ملی کار بزرگی است. مشکل اصلی در مسیر تولید قطار ملی مترو، تامین منابع مالی توسط دولت و شهرداری تهران بود که با پیگیری‌های آقای زاکانی‌ ماه گذشته مشکل تامین منابع مالی برطرف شد. رشد شرکت واگن‌سازی‌ در این دوره از مدیریت شهری با توجه به رویکرد شهردار تهران به سمت حمل‌ونقل عمومی با 20سال گذشته آن قابل مقایسه نیست.

 درصورت نهایی  شدن ورود ال‌آرتی به ناوگان ریلی پایتخت، شرکت واگن‌سازی‌ تهران،  زیرساخت‌ها و آمادگی لازم برای تولید این محصول را نیز دارد.

 زمان پیش‌بینی شروع تولید انبوه قطار ملی مترو
آذرماه امسال با حضور شهردار تهران

سایت‌های تعمیرات واگن‌ها کجاست؟
پایانه فتح آباد
پایانه دردشت
پایانه صادقیه
پایانه کلاهدوز
پایانه مهرشهر
 شرکت واگن‌سازی‌

تعداد کل واگن‌های درحال تولیدملی و چینی  904 دستگاه است که شامل موارد زیر می‌شود
791 دستگاه در قرارداد واگن چینی
113  واگن  در قرارداد  ملی مترو
 80 درصد  این واگن‌ها  با تکنولوژی چین در داخل کشور  تولید می‌شود.
 55 درصد سهم داخلی‌سازی‌ واگن‌هاست.

آخرین وضعیت
در آستانه آغاز تولید انبوه

وضعیت قرار داد 113 واگن ملی مترو
 85 درصد سهم داخلی‌سازی‌ این واگن‌هاست.
یک رام قطار 8 واگنه به‌عنوان نمونه اولیه تولید شده است.
 قرارداد تولید این واگن‌ها 3ساله است.

آخرین وضعیت
تا اوایل سال آینده 3رام قطار ملی مترو وارد ناوگان می‌شود.

وضعیت تعمیر، نگهداری و بازسازی واگن‌ها به چه صورت بوده است؟
 هردو مدل واگن‌های  AC (نسل دوم) و  DC (نسل اول) در شرکت واگن‌سازی‌ تعمیر، نگهداری و اورهال می‌شود.
 90 درصد  برنامه تعمیراتی واگن‌ها تا کنون  اجرایی شده است.
 انجام تعمیرات واگن‌های مترو هر روز دریک شیفت کاری (حتی روزهای تعطیل) انجام می‌شود.

دسته‌بندی تعمیرات واگن‌های مترو چیست؟
 تعمیرات سبک
 تعمیرات نیمه‌سنگین
 تعمیرات سنگین
اورهال (بازسازی اساسی)

 20 سال میانگین  عمر ناوگان متروی تهران است و فعالیت این ناوگان نتیجه نگهداری و تعمیراتی است که به شکل منظم و روتین در 6سایت (پایانه و تعمیرگاه) مختلف توسط شرکت واگن‌سازی‌ تهران انجام می‌شود.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید