معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام اختلافنظر جدی با اسنپ و تپسی، نسبت به نقش مؤثر تاکسیرانی مجازی در تشدید آلودگی هوا هشدار داد. محسن پورسیدآقایی، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری با اشاره به اینکه شهرداری بهدنبال قانونمندکردن شرکتهای تاکسیرانی مجازی است، به ایلنا، گفت: معاونت حملونقل و ترافیک یک آییننامه پیشنهادی تهیه کرده و به این شرکتها ارائه داده است. با این حال اختلاف نظر جدی میان معاونت حملونقل و این شرکتها وجود دارد، چراکه به اعتقاد ما این شرکتها نوعی شرکت تاکسیرانی بوده و باید تحت نظارت و کنترل قرار گیرند. پورسیدآقایی در تشریح آییننامه پیشنهادی شهرداری به شرکتهای تاکسیرانی اظهار کرد: این آییننامه به راهاندازی شرکتهای تاکسیرانی اینترنتی مربوط میشود و قصد داریم پس از توافق آن را به تصویب مراجع ذیربط برسانیم. در حال همفکری با این شرکتها هستیم و منتظریم نظرات خود را درباره آییننامه به ما ارائه دهند، ولی در برخی موارد اختلاف نظر داریم. او در تشریح اختلافنظرهای موجود میان شهرداری و شرکتهای مربوطه در آییننامه مذکور ادامه داد: تاکسیهای شهر توسط این معاونت نوسازی شده است و تاکسیهای زیر 8 سال استفاده نمیشود، همه تاکسیها گازسوز شده و کلاس تاکسیها به سمت ماشینهای بالاتر ارتقا یافته است و اصرار داریم شرکتهایی که میخواهند تاکسی اینترنتی راه بیندازند تعهد دهند، سال اول 5درصد از خودروهایشان پاک و بدون آلایندگی باشد و سالی 5درصد به این سهم اضافه کنند. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری افزود: در این زمینه با این شرکتها اختلاف داریم و میگویند هر ماشینی با هر سن و شرایطی که هماکنون ثبتنام میکند، باید جزئی از سیستم باشد، درحالیکه این اقدام همه تلاشهای ما را برای کاهش آلودگی هوا در تاکسیرانی از میان میبرد، چراکه هر پراید با هر سن، شرایط و میزان آلودگی میتواند تاکسی باشد.
او با اشاره به سهم اسنپ و تپسی در دامن زدن به آلودگی هوا افزود: اینها بیش از تاکسیهای رسمی شهر کار میکنند، چراکه مجهز به سیستم اینترنتی خوبی هستند. عملا میزان کارکرد یک ماشین در نظام تاکسیهای اینترنتی بیش از تاکسیهای رسمی شهر است، بنابراین اگر یک خودرویی آلاینده است، بیش از تاکسیهای موجود به آلودگی هوا دامن میزند. معاون حملونقل و ترافیک شهرداری با بیان اینکه این پیشنهاد فقط به 2شرکت اسنپ و تپسی فرستاده شده است، ادامه داد: بیشتر با این دو شرکت در حال گفتوگو هستیم، کارپینو مجوز خود را از شهرداری گرفته است و تصور میکنم از شرکتهای وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام است البته برای ما تفاوتی نمیکند و همه جزئی از بخش خصوصی محسوب میشوند. او افزود: اما در مورد کارپینو این بحث وجود دارد که ما مایل نیستیم تاکسیهای اینترنتی دومنظوره کار کنند یعنی هم تاکسی بوده و هم خودرو شخصی باشند و اعلام کردیم باید تکلیف خود را روشن کنید. اگر میخواهند در تاکسی کار کنند، فقط تاکسیها را مدیریت کنند در غیر اینصورت شخصیها را مدیریت کنند و کارپینو هماکنون فقط در بخش تاکسی کار میکند.