• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 31 تیر 1397
کد مطلب : 23929
+
-

رشد 300درصدی خرید و فروش سهام

اطلاعات آماری نشان می‌دهد در یک دهه گذشته مقدار معاملات سهام در بورس تهران 300درصد رشد کرده است. به گزارش همشهری، نیم‌قرن از فعالیت بورس می‌گذرد با این حال می‌توان گفت معاملات بورس تهران تقریبا نزدیک به 25سال است که آرام آرام جنبه عمومی پیدا کرده؛ چرا که بعد از انقلاب و وقوع جنگ تحمیلی فعالیت بورس بسیار محدود شد و پس از آن از اواسط دهه70 بار دیگر با ایجاد یک ثبات نسبی معاملات بورس تهران رفته‌رفته رونق گرفت و در دهه80 و بعد از آن در دهه90 فراگیری بیشتری بین مردم و فعالان اقتصادی پیدا کرده است.

رونق بورس در یک دهه گذشته

داده‌های آماری نشان می‌دهد از اواخر دهه80 تا اکنون که در میانه دهه90 هستیم معاملات بازار سهام با شتاب زیادی رشد کرده است. این داده‌های آماری نشان می‌دهد که مقدار کل خریدو فروش سهام از سال1387 تاکنون 300درصد رشد کرده است؛ به‌طوری که ارزش کل معاملات سهام از 13هزارو 700میلیارد تومان در سال1387 به 53هزارو 900تومان رسیده است. در این مدت همچنین ابزار‌های جدید مالی و همینطور توسعه مبادلات اوراق بدهی به رونق معاملات بازار سهام کمک کرده‌اند؛ به‌طوری که در طول چند سال گذشته معاملات این ابزار‌ها به‌طور میانگین سالانه به 10هزار میلیارد تومان رسیده است به‌نحوی که در سال1396 از مجموع 64هزارو 300میلیارد تومان اوراق بهاداری که خریداری شده، 10هزار و 400میلیارد تومان به مبادلات اوراق بدهی، اوراق مشتقه و صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص یافته که البته بخش عمده آن مربوط به معاملات اوراق بدهی بوده است.

رشد 860درصدی ارزش بورس

اطلاعات آماری از مقدار ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس هم نشان می‌دهد به تناسب رشد دادو ستد‌ها در بازار سهام، ارزش کل بورس تهران هم رشد کرده که البته بخشی از این مقدار رشد تحت‌تأثیر عرضه سهام شرکت‌های جدید بوده است. از اواسط دهه80 با اجرای سیاست‌های اصل44 سهام شرکت‌های بزرگی چون فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس، پتروشیمی خلیج‌فارس و بسیاری دیگر از سهام شرکت‌های حاضر در گروه معادن و فلزات و نفت وارد بورس تهران شده است. این رویه در کنار رشد قیمت سهام شرکت‌های حاضر در بورس موجب شد ارزش کل بورس تهران که در سال1387 معادل 45هزار میلیارد تومان بود، اکنون به 431هزار میلیارد تومان برسد. این به‌معنای این است که ارزش کل بورس تهران در این مدت دست‌کم 850درصد افزایش یافته است.

رشد 60درصدی شفافیت در بورس

وضعیت انتشار اطلاعات در یک دهه گذشته در بورس تهران دگرگون شده، با این حال هنوز هم مقدار شفافیت اطلاعات در بازار سهام فاصله زیادی با نقطه مطلوب دارد، زیرا هنوز هم شرکت‌های زیادی در بورس حضور دارند که یا اطلاعات مالی‌شان را به موقع ارائه نمی‌کنند یا اینکه این اطلاعات را به‌صورت شفاف منتشر نمی‌کنند. با این حال اقدامات انجام‌شده برای ارائه اطلاعات مالی شرکت‌ها به‌ویژه ایجاد سامانه کدال و همینطور فعالیت گسترده رسانه‌ها در زمینه رصد فعالیت‌های بورس موجب شده رتبه شفافیت اطلاعات در بورس تهران در یک دهه گذشته دست‌کم 60درصد افزایش یابد و از رتبه 48 در زمینه اطلاع‌رسانی شرکت‌ها به 76 برسد. میانگین امتیاز شرکت‌ها به لحاظ استاندارد‌هایی که بورس تهران برای ارائه اطلاعات تعیین کرده، به امتیاز 76 رسیده است و این نشان می‌دهد شرکت‌های بورس نسبت به یک دهه گذشته اطلاعات‌شان را به موقع و مطلوب‌تر ارائه می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید