• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23847
+
-

دعوای ترامپ و اروپا در زمین فناوری

رئیس‌جمهور آمریکا به‌شدت از جریمه ۵ میلیارد دلاری گوگل از سوی اتحادیه اروپا انتقاد کرده است

دعوای ترامپ و اروپا در زمین فناوری

جریمه ۵ میلیارد دلاری گوگل از سوی اتحادیه اروپا باعث شده تا تنش‌ها میان آمریکا و قاره‌سبز بیشتر شود و دعوای سیاسی این بار به حوزه فناوری کشیده شود. چهارشنبه هفته گذشته اتحادیه اروپا به‌خاطر سیستم عامل اندروید، گوگل را به ۵ میلیارد دلار(۴.۳ میلیارد یورو) جریمه محکوم کرده که در این حوزه بی‌سابقه به‌حساب می‌آید.ترامپ در واکنش به این ماجرا به تندی از اروپا انتقاد کرد و در توییتر نوشت: «اتحادیه اروپا یک جریمه ۵ میلیارد دلاری بر یکی از بهترین شرکت‌های ما یعنی گوگل بسته است. آنها واقعا دارند از آمریکا سوءاستفاده می‌کنند ولی اوضاع همین‌طور نخواهد ماند.» طی ماه‌های گذشته تنش میان آمریکا و اروپا بر سر مسائل اقتصادی شدت یافته است. رئیس‌جمهور آمریکا با اعلام اینکه در طول دهه‌ها صنعت آهن و فولاد کشورش قربانی یک «تجارت نابرابر» بوده، حقوق گمرکی واردات فولاد را به میزان ۲۵ درصد و آلومینیوم را ۱۰درصد افزایش داده است.

گوگل قربانی نبرد سیاسی؟
اعلام جریمه گوگل چند روز پیش از سفر ژان کلود یونکر، رئیس‌کمیسیون اتحادیه اروپا به آمریکا و دیدار او با ترامپ در کاخ سفید صورت گرفت. کمیسیون اروپا اعلام کرده که گوگل با سیاست‌های تجاری خود قوانین رقابتی اتحادیه اروپا را نقض می‌کند. اتهام گوگل انحصارطلبی تجاری این شرکت است.

در بیانیه کمیسیون اروپا درباره این جریمه آمده است: گوگل یا به‌عبارت دقیق‌تر شرکت مادر آلفابت به‌صورت غیرقانونی از سیستم عامل موبایل خود(اندروید) برای گسترش تسلط در جست‌وجوی اینترنتی استفاده می‌کند.

گوگل شرکت‌های مختلف تولید‌کننده گوشی همراه را که می‌خواهند از سیستم عامل اندروید استفاده‌کننده وادار به خرید بسته کامل خدمات گوگل می‌کند و بر سیاست همه یا هیچ تأکید دارد. بسته خدمات گوگل شامل ۱۱ اپ گوگل، ازجمله جست‌وجوگر گوگل است که پاک کردن هیچ‌کدام از آنها از روی گجت‌های هوشمند ممکن نیست.

مارگارت وستاگر، کمیسر اروپا در امور رقابت‌های بازرگانی در این رابطه گفته است: هر کدام از ما مسئولیت‌هایی داریم و باید به وظایف خود عمل کنیم. گوگل به سهامداران خود متعهد است و کمیسیون اتحادیه اروپا با بیش از ۵۰۰ میلیون شهروند این اتحادیه، خود را مسئول حفظ بازار رقابت می‌داند.

به گوگل ۹۰ روز مهلت داده شده تا سیاست‌های تجاری خود را تغییر دهد و هشدار داده شده این شرکت در غیراین صورت با جریمه‌ بیشتر حتی تا ۵ درصد میانگین گردش مالی روزانه خود مواجه خواهد شد. جریمه‌ای که برای گوگل تعیین شده برای این شرکت ثروتمند مسئله خاصی به‌حساب نمی‌آید. پس‌انداز نقدی این شرکت در پایان‌ماه مارس به ۱۰۳ میلیارد دلار رسیده بود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید