• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
یکشنبه 29 مهر 1403
کد مطلب : 238026
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/P14Ry
+
-

گنج‌هایی مدفون زیر آب

21میلیارد دلار طلا و جواهر با غرق ‌شدن 3 کشتی در 3 قرن متمادی به زیر آب رفتند

گزارش
گنج‌هایی مدفون زیر آب

ساسان شادمان منفرد-روزنامه‌نگار

برآورد می‌شود که حدود 21 میلیارد دلار ارزش گنجینه‌های باستانی در گورهای زیرآبی 3 کشتی غرق ‌شده ارزشمند جهان باشد. از این 3 کشتی، البته یکی پیدا شده است و در حال حاضر در مرکز یک مناقشه تلخ بر سر مالکیت قرار دارد.

سن‌خوسه - 17میلیارد دلار
کشتی اسپانیایی «سن‌خوسه» به‌مدت یک دهه در دریاهای آزاد حرکت می‌کرد تا اینکه سال1708 در مسیر خود از پانامای کنونی به سمت بندر کارتاخنا در کلمبیا غرق شد. این کشتی 3دکل، 64عراده توپ و حدود 600خدمه داشت. سن‌خوسه در آخرین سفر خود توسط 3کشتی جنگی اسپانیایی، یک کشتی عظیم و 14کشتی تجاری همراهی می‌شد. با وجود این همراهی قدرتمند، سن‌خوسه توسط یک ناو بریتانیایی غرق شد. در آن زمان بریتانیا و اسپانیا در حال جنگ بودند. کشتی اسپانیایی حاوی طلا، نقره و زمرد بود که کارشناسان حوزه گنج‌ها و دفینه‌ها معتقدند که ارزش آن امروزه به 17میلیارد دلار می‌رسد. کشورهای کلمبیا و اسپانیا و همچنین یک شرکت آمریکایی و گروه‌های بومی آمریکای جنوبی همگی ادعای مالکیت بر این گنجینه را مطرح کرده‌اند. دولت کلمبیا معتقد است که این کشتی غرق ‌شده که سال2015 در سواحل این کشور پیدا شده، متعلق به آنهاست. به همین دلیل دولت کلمبیا مکان دقیق کشتی غرق ‌شده را برای غواصان آشکار نکرده است. کلمبیایی‌ها اعلام کرده‌اند که قصد دارند بقایای کشتی را بالا بیاورند و آن را در یک موزه قرار دهند؛ اگرچه باستان‌شناسان می‌گویند که باید در همانجا باقی بماند. همانطور که زمان می‌گذرد و اختلافات ادامه می‌یابد، آب شور همچنان به حل کردن آنچه از گنجینه باقی مانده است ادامه خواهد داد.

مرچنت رویال - 1.4میلیارد دلار

«ال دورادوی دریا» یا «مرچنت رویال» کشتی‌ای بود که سال1627 در لندن ساخته شد. این کشتی برای تجارت با مستعمرات اسپانیا در هند غربی استفاده می‌شد، اما در نهایت در سال1640 در سفر بازگشت به انگلستان دچار نشتی شد. پس از تعمیر، مرچنت رویال به کمک کشتی دیگری که آتش گرفته بود شتافت. مرچنت رویال توافق کرد که محموله این کشتی را که شامل طلا و نقره بود، به ساحل تحویل دهد. اما در طول سفر دوباره دچار نشتی و حدود 50کیلومتری سواحل کرنوال غرق شد و گنجینه را با خود به اعماق اقیانوس برد. تنها باقیمانده این کشتی، لنگر زنگ‌زده آن است که سال2019 در سواحل کرنوال در جنوب غربی انگلیس کشف شد.

فلور دلا مار - 2.6میلیارد دلار
«گل دریایی» یا «فلور دلا مار» سال1502به‌عنوان یکی از بهترین کشتی‌های ناوگان دریایی پرتغالی ساخته شد؛ با طول 36متر و وزن 400تن. «فلور دلا مار» در طول 9سال فعالیت خود همچون جواهری در اقیانوس هند شناخته می‌شد. اما در نوامبر1511، پس از تهاجم موفقیت‌آمیز پرتغال به شهر مالاکا، کشتی به حدی از کار افتاد که هنگام بازگشت به خانه به‌سختی قابل استفاده بود. تصرف این شهر که بخشی از مالزی محسوب می‌شد، این معنی را می‌داد که کشتی پر از گنجینه‌های غیرقابل تصوری بود که از کاخ سلطنتی سلطان مالاکا غارت شده است. تصور بر این است که این کشتی شامل 80صندوق طلا و 200صندوق پر از یاقوت، الماس، زمرد، سکه‌ها، عطرها و مبلمان جواهرنشان بوده است.«فلور د لا مار» در یک توفان گرفتار و در صخره‌های تنگه مالاکا غرق شد و بقایای آن نیز  هرگز پیدا نشد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید