• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 26 مهر 1403
کد مطلب : 237756
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xGXKr
+
-

حجره‌های بازارچه عودلاجان شما را به دل تاریخ می‌برد

گردش در بازارچه‌ قجری

گردش در بازارچه‌ قجری

مهدیه تقوی‌راد

برای گردشگرانی که به قدم زدن در بازارهای محلی و سنتی علاقه دارند، گردش در بازارچه عودلاجان تجربه‌ای به یاد ماندنی از گشت‌وگذار در مرکز شهر خواهد بود. بازارچه‌ای که حجره‌ها و فضای سنتی آن حس و حال تهران قدیم را تداعی می‌کند. بازارچه عودلاجان معماری ویژه‌ای دارد، با معماری آشنای دوره قاجار ساخته شده و به‌عنوان یک گذر گردشگری در بافت تاریخی تهران معرفی می‌شود. تنوع کالاها در آن قابل توجه است اما بیشتر حجره‌ها به فروش صنایع‌دستی اختصاص دارند.


طاق‌های بلند و گنبدهای آجری
بازارچه تاریخی عودلاجان با نماد‌های معماری اصیل ایرانی سال 1395مرمت شد. این بازارچه شامل یک سرای اصلی وکوچه‌هایی فرعی است. طاق‌های بلند همراه با گنبدهای آجری نور طبیعی روز را وارد بازارچه می‌کنند. حجره‌ها نیز با درهای چوبی و قفل‌های قدیمی اصالت خود را حفظ کرده‌اند. بر سر در هر مغازه آجرچینی زیبایی طراحی شده که نور ملایمی از پشت به آن می‌تابد و باعث ایجاد فضای چشم‌نواز در بازارمی‌شود. از میان سنگفرش زمین بازارچه نیز جوی آب کوچکی رد می‌شود. در این بازارچه همه‌‌چیز حال‌وهوای تهران قدیم را دارد؛ از معماری حجره‌ها گرفته تا محصولاتی که در آنها به فروش می‌رسد.

ایران کوچک در عودلاجان

برای تهیه صنایع‌دستی از شهرهای مختلف کافی است سری به بازارچه عودلاجان بزنید. مغازه‌های صنایع‌دستی انواع و اقسام آثار شهرهای مختلف را در ویترین‌ها چیده‌اند. از خاتم کاری، میناکاری، فیروزه‌کوبی، قلمزنی و معرق‌کاری اصفهان تا دستبافته‌های زنان سیستان و بلوچستان و پته‌دوزی کرمان، ‌ظروف ملیله، نقره و چرم، سفال و سرامیک، فرش، گلیم، جاجیم، انواع ظرف‌های مسی و برنجی در این بازارچه به فروش می‌رسد. بین این حجره‌ها، چند مغازه ساندویچی و غذاخوری هم ساخته شده که غذاهای سنتی مثل کباب لولی تهران قدیم را برای گردشگران آماده می‌کنند.

دیواری برای یادگاری‌نویسی

بازارچه عودلاجان به یک گذر گردشگری تبدیل شده و بسیاری از تورهای گردشگری پایتخت، این جاذبه را در فهرست اماکن ویژه گشت و‌گذار قرار می‌دهند. اوایل بازارچه دیواری برای نوشتن یادگاری طراحی شده است. اگر دوست دارید نام یا دستخط شما هم تا سال‌های سال درقدیمی‌ترین محله پایتخت به یادگار بماند، این دیوار برای شما بنا شده است. دیواری که تکه‌های سفال کوچکی روی آن چسبانده شده و رهگذران به فراخور حال و هوایشان جملاتی را روی سفال‌ها نوشته‌اند، یکی از آرزوهای دورودرازش نوشته و دیگری آرزو کرده حال مادرش خوب شود. 3 دوست هم روی 3 سفال کنار همدیگر نام‌شان را جاودانه کرده‌اند. برای گرفتن سفال و چسباندن آنها روی دیوار باید به حجره مدیریت در کوچه حاجی‌ها بروید.

پنجشنبه‌های پرشور بازار

اگر روز پنجشنبه را برای رفتن به بازارچه عودلاجان انتخاب کنید، حال‌وهوای پرشور آن را می‌بینید که با روزهای دیگر متفاوت است. پنجشنبه‌ها به صاحبان مشاغل خانگی میزهایی اجاره داده می‌شود تا دست‌سازه‌های خود را دراین بازار سنتی بفروشند. بیشتر فروشنده‌ها بانوانی هستند که زیورآلات دست‌ساز و سنتی و دستبافته‌های رنگارنگ خود را برای فروش به این بازارچه می‌آورند. بازار فروش غذاها و لقمه‌های خانگی هم پنجشنبه‌ها حسابی داغ است.
خیابان موازی با بازارچه عودلاجان و کوچه‌های منتهی به آن، بورس خرید انواع کیف، چمدان، ‌کوله‌پشتی، کیف‌کمری و... است. بیشتر اقلامی که در این فروشگاه‌ها فروخته می‌شوندتولید داخلی هستند و به همین علت قیمت مناسبی دارند. می‌توانید بعد از گشت و‌گذار در بازارچه تاریخی عودلاجان، کیف و چمدان مورد نیازتان را در همسایگی بازارچه با قیمت مناسب‌تر از فروشگاه‌های دیگر تهیه کنید. البته بازار بزرگ تهران هم چند قدمی شماست و گردش در آن، یک برنامه تفریحی کامل محسوب می‌شود.

خانه قوام ‌الدوله
   نشانی: خیابان امیرکبیر، کوچه شهیدعلیرضا جاویدی، پلاک107
معرفی: خانه قوام‌الدوله در زمان محمدشاه قاجار برای یکی از صاحب‌منصبان دوره قاجاریه به نام میرزامحمد قوام‌الدوله آشتیانی ساخته شده است. سال ساخت این بنا را 1211هجری شمسی تخمین زده‌اند. مجموعه‌ قوام‌الدوله در ابتدا مساحتی حدود 12هزار مترمربع داشته که در حال حاضر فقط بنای باقیمانده شامل خانه‌ اندرونی و بیرونی است. نظم و تقارن موجود در خانه چشم‌نواز است و این نظم و تقارن موجود در بنا با آجر و چوب تکمیل شده است. وجود اتاق هفت‌دری ازجمله مهم‌ترین عوامل زیبایی این خانه است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید