• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 25 مهر 1403
کد مطلب : 237689
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2DDR
+
-

ثبت تخلفات با دوربین‌های هوشمند

رئیس پلیس راهور فراجا با حضور در شورای شهر‌ ‌ از رصد رفتارهای ترافیکی با استفاده از تجهیزات مدرن خبر داد

گزارش
ثبت تخلفات با دوربین‌های هوشمند

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

نظم‌بخشی به رانندگی در تهران نیاز به اصلاح رفتارهای ترافیکی دارد. این موضوع دغدغه مشترک مدیریت شهری و پلیس راهور بوده و است و از این‌رو با تهیه دوربین‌های هوشمند نخستین گام برداشته شد. سردار تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا دیروز (۲۴‌مهر) با حضور در دویست و هفتاد و یکمین جلسه شورای شهر تهران، از نسل جدید دوربین‌های کنترل سرعت صحبت کرد و گفت که این دوربین‌ها با همکاری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهیه شده که نیازی به کاربر ندارد و همزمان بیش از ۱۰تا ۱۲تخلف را ثبت و کنترل می‌کند. این مقام مسئول در ادامه، اهم برنامه‌ها و اقدامات صورت‌گرفته را تشریح کرد.

 کمک بخش خصوصی به راهور
با وجود محدودیت‌های موجود، افزایش ساختارها امری محال است. بنابراین استفاده از توان بخش خصوصی که در بخش‌های کوچک و محدود، سابقه و تجربه بالایی دارند تنها گزینه مناسب است. اگر امور درون‌شهری و برون‌شهری را به مؤسسات بخش خصوصی بسپاریم، انقلابی در کنترل رفتارهای ترافیکی ایجاد خواهد شد.

ایجاد مؤسسه هوشمند ترافیکی
امروز ما نیازمند کنترل جدی رفتارهای ترافیکی هستیم. برای تحقق این امر به‌زودی مؤسسات خدمات هوشمند ترافیکی ایجاد می‌شوند که با استفاده از تجهیزات بدون مواجهه چهره‌به‌چهره با شهروندان، انواع تخلفات رانندگی بررسی می‌شود. مجوز این کار توسط ستاد کل نیروهای مسلح و هماهنگی‌ها با دولت و سازمان برنامه‌وبودجه صادر شده است.

رتبه‌بندی رانندگان
برای اولین‌بار رتبه‌بندی رانندگان را به‌عنوان یک ابزار تشویقی در دستور کار قرار داده‌ایم. این رتبه‌بندی (یک تا ۳) براساس شاخص‌های مربوط به رعایت قوانین و مقررات صورت می‌گیرد. پیشنهاد ما این است رانندگانی که در این طرح رتبه یک را کسب کنند از تسهیلات در انواع بیمه و امتیازات بسیار ویژه‌ای برخوردار شوند.

شکسته‌شدن قبح رفتارهای خلاف مقررات
باید پذیرفت که قبح رفتارهای خلاف مقررات شکسته شده و کسی از ارتکاب تخلف احساس قبح اجتماعی نمی‌کند. به‌نوعی با پدیده «بی‌کیفرمانی» مواجه هستیم. یعنی رفتارهای خلاف مقررات با مجازات مواجه نمی‌شود و کسی که مرتکب تخلف می‌شود احساس شر اجتماعی نمی‌کند و انگار عمل عادی ‌انجام داده است.

42595سامانه برای هوشمندسازی مدیریت ترافیک معابر پیش بینی شده است

سرهنگ ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم دیروز(۲۴مهر) به صحن پارلمان شهری آمده بود و خبر راه‌اندازی سامانه هوشمند مدیریت ترافیک معابر را رسانه‌ای کرد و گفت که ۴۲هزار و ۵۹۵سامانه برای هوشمندسازی مدیریت ترافیک معابر پیش‌بینی‌شده و شهرداری نیز موافقت و همکاری خود را دراین‌ زمینه اعلام کرده است. او در ادامه گزارشی از اقدامات انجام شده و کاهش تصادفات را ‌ ارائه داد.

یک مرکز کنترل ترافیک برخط افتتاح شده است که کنترل از طریق تصویر و صدا صورت می‌گیرد.
با کمک بانک شهر برای ساخت ۱۵مجموعه نمایشی «سیا ساکتی» قراردادی با مؤسسه تصویری بستیم.
استفاده از هوش مصنوعی کنترل ترافیک در دستور کار قرار دارد.
برای مدیریت تردد موتورسواران ۱۰راهکار (توقیف ساعتی موتور، طرح موتوریار و...) پیش‌بینی‌شده است.
با پیش‌بینی ۲۰راهکار کوتاه‌مدت (آموزش و فرهنگسازی، ثبت تخلفات از طریق دوربین ‌) حدود ۱۲درصد از حوادث ترافیکی کاهش‌یافته است.
امسال نسبت به سال قبل ۱۵۰دستگاه موتورسیکلت در قالب گشت موتوری در شهر اضافه کردیم که بخش زیادی از آن را شهرداری پایتخت تأمین کرد.
با اقدامات انجام‌شده در حوزه مدیریت تردد موتورسواران، شاهد کاهش ۱۸درصدی تصادفات منجر به فوت راکبان موتورسیکلت هستیم.
بیشترین تردد موتورسیکلت‌ها مربوط به پیک‌های موتوری است و برای مدیریت آنها نیاز به همراهی سایر دستگاه‌ها داریم.

کسبه بازار آهن شادآباد همکاری نمی‌کنند
چند روز پیش بود که حریق گسترده‌ای در بازار آهن شادآباد رخ داد و بیش از ۱۰۰باب مغازه در آتش سوخت‌. دیروز محمدجواد خسروی، شهردار منطقه۱۸ به صحن شورا آمد تا درباره این حادثه توضیحاتی ارائه دهد. او با بیان اینکه در بازار آهن بیش از ۶هزار واحد تجاری وجود دارد، گفت: «این بازار در دل بافت مسکونی قرار دارد و با اولویت، موضوع ساماندهی آن را پیگیری کردیم و جلسات متعددی هم با کسبه داشتیم و از وزیر وقت کشور هم دعوت کردیم. حقیقت این است که کسبه هیچ همراهی و همکاری‌ای با شهرداری ندارند و شهرداری به‌تنهایی نمی‌تواند آن را ساماندهی کند و این کار نیاز به یک همراهی فرابخشی دارد.»

ساماندهی موتورسیکلت‌سواران
اعضای شورای شهر تهران پس از صحبت مقامات راهور، نظرات و پیشنهادهایی داشتند که ساماندهی موتورسیکلت‌ها مطالبه بیشتر آنها بود.



رئیس شورای شهر در جمع خبرنگاران چه گفت؟

خودروی شخصی؛ عامل آلودگی هوا
آلودگی هوا محور اصلی سؤال خبرنگاران بود که مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری با حضور در میان اصحاب رسانه گفت: «امروز شاهد تردد حجم زیادی از خودروهای شخصی هستیم که این موضوع قطعا در ایجاد آلودگی هوا بی‌تأثیر نیست.» او به سایر پرسش‌ها هم اینگونه پاسخ داد.
اقدامات پیشگیرانه در زمینه آلودگی هوا: همه دستگاه‌هایی که در رفع آلودگی هوا نقش و مسئولیت دارند باید به وظایفشان عمل کنند و گزارشی از عملکردشان ارائه دهند.
سرقت کابل‌های برق بهشت‌زهرا(س): کابل‌ها دزدیده شده بود و بی‌تردید باید نگهبان به‌اندازه کافی آنجا باشد. چرا که پیش‌تر مقبره‌ها را خالی می‌کردند که این نگهبان‌ها به مجموعه اضافه شدند و باید در حال حاضر نیز این امر تشدید شود. البته گویا دزدهای کابل‌ها را دستگیر کرده‌اند.
 کیفیت سوخت: در حال حاضر سوخت مناسبی در تهران عرضه می‌شود، به شکلی که گازوئیل ارائه‌شده حداکثر ۵۰PPM است و این در حالی است که در جاهای دیگر این رقم حتی به چندهزار هم می‌رسد.
تعیین تکلیف قبور رزرو‌شده در بهشت‌زهرا(س): این موضوع مصوبه شورای شهر تهران است؛ اما خود بهشت‌زهرا تصمیم می‌گیرد که چگونه آن را اجرا کند. ما اعلام کردیم که باید تقسیط شود.
مازوت سوزی: هیــــــــچ‌یک از نیروگاه‌های تهران و اطراف آن از مازوت و گازوئیل استفاده نمی‌کنند و به آنها گاز داده می‌شود.
راه‌حل کاهش آلودگی هوا: تنها راهکار، عمل به موارد ذکر شده در قانون هوای پاک است. مانند جایگزینی تاکسی‌های نو با فرسوده.


















 

این خبر را به اشتراک بگذارید