مأموریت رئیس جدید
رائد فریدزاده، سکان سازمان سینمایی کشور را بهدست گرفت
فهیمه پناه آذر-روزنامهنگار
بالاخره بعد از ماهها رئیس سازمان سینمایی مشخص شد و محمد خزاعی که در 3سال گذشته ریاست این سازمان را برعهده داشت، در مراسم اختتامیه جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان در اصفهان از سینماییها خداحافظی کرد؛ البته خزاعی همچنان حکم دبیری جشنواره فیلم فجر امسال را دارد،اما او در گفتوگویی اعلام کرده بود که اگر از ریاست سازمان سینمایی کنار برود، دیگر دبیر جشنواره فیلم فجر هم نخواهد شد.
با اینکه گمانهزنیهای زیادی درباره ریاست سازمان سینمایی وجود داشت، رائد فریدزاده، سکان ریاست این سازمان را برعهده گرفت؛ ریاستی که خزاعی هم از آن ابراز خوشحالی کرد.
متولد 57
رائد فریدزاده متولد1357، دانشآموخته رشته ادبیات تطبیقی و فلسفه در دانشگاههای تهران، وین و برلین است که پس از اخذ دکتری در رشته ادبیات و فلسفه از دانشگاه فرای برلین و همکاری پژوهشی با مؤسسه تحقیقاتی مطالعات آسیایی آن دانشگاه، بهعنوان عضو هیأتعلمی دانشکده ادبیات و علومانسانی دانشگاه شهید بهشتی به تدریس و پژوهش مشغول است.
فریدزاده از سال1397 بهعنوان دبیر شورایعالی بینالملل سازمان امور سینمایی و معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیوست.
در رزومه مدیریتی فریدزاده علاوه برمعاونت امور بین الملل بنیاد سینمایی فارابی، عضویت در کارگروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر، شورای فرهنگی کمیته ملی المپیک، شورای سیاستگذاری جشنواره جهانی فیلم،
کارگروه تخصصی اقتصاد و فرهنگ اتاق بازرگانی و شورای پژوهشی و شورای نشر دانشگاه شهید بهشتی دیده میشود.
فریدزاده در این سالها در بخش بینالملل جشنوارههای فیلم فجر و جشنواره کودک و نوجوان فعالیت داشت و در برخی از جشنوارههای خارجی نیز بهعنوان داور حضور داشت که از آن میان میتوان به جشنوارههای بینالمللی زردآلوی طلایی ارمنستان، زیرو پلاس، پرسکوف روسیه، Smile هند، سینماحقیقت و... اشاره کرد.
این مدیر 45ساله آثار مختلفی در قالب کتاب و مقاله به زبانهای فارسی، انگلیسی و آلمانی درباره فلسفه، ادبیات، هنر و سینما تالیف و در داخل و خارج از ایران ارائه یا منتشر کرده است.
خزاعی: آماده کمک به ریاست سازمان هستم
در مراسم تقدیر و تودیع محمد خزاعی، وی از فعالیتهای همکارانش درسازمان سینمایی در دولت سیزدهم تشکر کرد. وی عنوان کرد که در مدت فعالیتش در سازمان سینمایی تقریبا هرماه ۳سفر به استانها داشته و از مناطق محروم بازدید کرده و نیز شخصا پیگیر جذب اعتبار برای فعالیتهای سازمان بوده و موفقیت خوبی در این زمینه داشته است.
او همچنین از حضور فریدزاده بهعنوان رئیس جدید سازمان سینمایی اظهار خوشحالی کرد و یادآور شد: بنده آماده کمک به ریاست سازمان هستم که در هر حوزهای نیاز بود همکاری داشته باشم، چون بحث اشخاص نیست، بلکه موفقیت و پیشرفت کشور اهمیت دارد. سازمان سینمایی اهمیت زیادی در فضای فرهنگی کشور دارد و تا زمانی که مدیریت سازمان سینمایی تغییر نمیکرد، حس تغییر در فضای فرهنگی کشور ایجاد نمیشد. در این مراسم سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عنوان کرد: در حوزه بینالملل نیازمند توجه بیشتری هستیم؛ چراکه سینمای ایران بخشی از تابلوی جمهوری اسلامی ایران است و حضور گسترده در عرصه بینالملل نشانی از هویت ملی و انقلابی ماست. صالحی ادامه داد: لازم است بنیه فکری در سینمای ایران در موضوعات مختلف ازجمله سینمای اجتماعی، کودک و سایر بخشها تقویت شود و ژانرهای مختلف طعم تفکر داشته باشد. این موضوع مورد توجه دوستان بوده و از رئیس جدید سازمان سینمایی در این زمینه با توجه به تعلقات ایشان انتظار بیشتری میرود.
رونق بخشیدن به گیشه
۳سال پیش، وقتی محمد خزاعی به ساختمان بهارستان رفت، سینمای ایران هنوز زیر سایه کرونا قرار داشت؛ سینمایی که از اسفند۱۳۹۸ عملا اکرانش تعطیل شده بود و سال۱۳۹۹ به کمرونقترین سال اکران در تاریخ سینمای ایران بدل شد، چنانکه آخرین جشنواره فجر دولت دوازدهم هم نه شوری ایجاد کرد و نه مورد توجه علاقهمندان سینما قرار گرفت. کرونا مشکلات سینمای ایران را چندبرابر کرده بود. تولید فیلم همچنان وجود داشت، ولی اکرانی در کار نبود. معدود فیلمهای اکرانشده در سال۱۳۹۹ شکست خوردند و شرایط به گونهای پیش رفت که تقریبا هیچ صاحب فیلمی حاضر به اکران فیلمش نبود. وقتی محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمایی شد، نخستین چالشش صف طولانی فیلمهای در نوبت اکران بود، تولیداتی از سال۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰. در دوران خزاعی با اکران کمدیهایی که اغلب در دولت دوازدهم تولید شده بودند رونق به گیشه بازگشت. این مهمترین دستاورد دوران مدیریت خزاعی بود که در طول ۳سال با چالشهای بسیاری مواجه شد.