• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 22 مهر 1403
کد مطلب : 237401
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2DjP
+
-

‌بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان

خانه حاج‌آقاعلی معروف به زعیم‌الله رفسنجانی یکی از زیباترین خانه‌های مسقف خشتی در رفسنجان کرمان است که با وسعت 7هزار مترمربعی لقب بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان را از آن خود کرده ‌است و این روزها فیلم این خانه با توضیحات انگلیسی در فضای مجازی دست به‌دست می‌شود.
به گزارش همشهری، 267سال پیش یعنی در سال 1136معماران یزدی و رفسنجانی دست به‌کار شدند و در مدت 14سال این خانه را ساختند. این بنا در فاصله 6کیلومتری رفسنجان استان کرمان واقع شده ‌است. بزرگ‌ترین خانه خشتی جهان 86 اتاق شامل اتاق‌های هفت‌دری، پنج‌دری، سه‌دری و پستو  داردکه در 4بخش اصلی ساختمان حوضخانه، شاه‌نشین، پاییزی و زمستانی ساخته شده است. یک آشپزخانه بزرگ و انبار بزرگ نیازهای اهل خانه را تامین و 4حیاط، راهروهای سرپوشیده و روباز و 3هشتی نیز قسمت‌های مختلف این خانه را به هم وصل می‌کرد.

تالار حوضخانه
یکی از بخش‌های خانه حاج‌آقاعلی تالار حوضخانه است که وسیع‌ترین فضای سرپوشیده خانه است و سقف آن در ارتفاع طبقه دوم با گنبدی عظیم پوشانده شده است.
در وسط حوضخانه حوض مستطیل شکلی قرار دارد. تالار شاه‌نشین یا بهاره نیز یکی دیگر از بخش‌های این خانه است. تالارهای پاییزی و زمستانی در اضلاع غربی و شمالی بنا قرار گرفته‌اند و نسبت به تالار شاه‌نشین و حوضخانه کمی ساده‌تر اجرا شده‌اند.
به‌گفته استاد محمدابراهیم باستانی پاریزی، پژوهشگر، حاج آقاعلی ابتدا فقیر و تهیدست بوده‌ و از راه پیله‌وری روزگار می‌گذرانده‌، اما کم‌کم مال و منال پیدا کرد و کارش به جایی رسید که در سال ۱۲۹۸ در یک گزارش رسمی به ناصرالدین شاه در مورد
او چنین آمده‌است: «حاج‌آقاعلی تاجر، الحال اربابی معتبری در رفسنجان به هم رسانیده ‌است و بسیار اعتبار دارد و به جمیع ولایات و بندرات دادوستد دارد. اربابی و محصولات او زیاد خوب شده»حاج‌آقاعلی در شهر کرمان نیز چندین بنا ازجمله کاروانسرا، مسجد، بازار و آب‌انبار ساخته‌است که تا به امروز سالم و پابرجا مانده‌اند.   این خانه سال 1399برای توسعه گردشگری به شهرداری رفسنجان واگذار شد.‌‌

این خبر را به اشتراک بگذارید