• جمعه 30 آذر 1403
  • الْجُمْعَة 18 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 20
یکشنبه 22 مهر 1403
کد مطلب : 237378
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/1jRom
+
-

برای توسعه حمل‌ونقل،کفش آهنین پوشیده‌ایم

سخنگوی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با همشهری از مهم‌ترین مطالبه‌های مردم و اقدامات انجام شده در این دوره مدیریت شهری می‌گوید

گزارش
برای توسعه حمل‌ونقل،کفش آهنین پوشیده‌ایم

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

بهبود و توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی، مطالبه اصلی شهروندان و نیاز کلانشهر تهران است و جبران عقب‌ماندگی ۱۰ساله، مستلزم عزم جدی مدیریت شهری. حالا ناوگان حمل‌ونقل عمومی روی مدار توسعه، بهبودی و نوسازی قرار دارد و به‌گفته علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران که روز گذشته مهمان تحریریه همشهری بود، توسعه حمل‌ونقل عمومی تهران میراث ارزشمند مدیریت شهری ششم برای مردم پایتخت است. او می‌گوید اگر همت شهردار تهران و مساعدت شورای شهر نبود، قطعا این مهم محقق نمی‌شد. با سخنگوی شورای شهر تهران درباره سایر موضوعات هم صحبت کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 تحقق مردمی‌سازی حکمرانی شهر
مشارکت شهروندان در امور شهر، رویکرد مدیریت شهری این دوره بوده و است. برای نظام‌مندشدن مردمی‌سازی حکمرانی شهر، طرح نظام‌نامه مشارکت محله‌ای تهیه شده و در مراحل نهایی قرار دارد. با عملیاتی‌شدن این طرح می‌توان از ظرفیت‌های معتمدان، هیأت‌امنای محلات و همچنین شهروندان در شناسایی مشکلات و نیازهای شهر و محله‌ها استفاده کرد. در واقع این طرح به‌نوعی احیای شورایاری‌ها به شکل متفاوت است. البته که در این میان شهرداری باید به وظایف ذاتی و مأموریت‌های خود عمل و در حوزه مردمی‌سازی امور شهر هم تسهیلگری کند.

 تحولات رخ‌ داده در ناوگان
ترافیک و آلودگی هوا معضلات اصلی تهران هستند و اصلی‌ترین راه برون‌رفت از چالش‌ها، توسعه و بهبود و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی بوده و است. همه اعضای شورای شهر تهران در این موضوع اتفاق‌نظر داشته و دارند. ازاین‌رو در برنامه چهارم توسعه و بودجه شهرداری، حمل‌ونقل عمومی در اولویت قرار گرفت و امروز شاهد افزایش ایستگاه‌های مترو، ورود اتوبوس‌های جدید به ناوگان، برقی‌سازی تاکسی و فعال‌شدن قرارداد واگن‌های چین و... هستیم؛ کارهایی که زمینه‌ساز تحولات بزرگ در ناوگان حمل‌ونقل عمومی بوده‌اند.

سنگ‌اندازی در حوزه حمل‌ونقل
اگر کمی منصف باشیم و وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی این دوره را با دوره گذشته مقایسه کنیم، مشخص می‌شود که اقدامات ارزشمندی در این حوزه صورت‌گرفته است. متأسفانه برخی از این موضوع خوشحال نیستند و به دلایل و دغدغه‌های شخصی، تلاش می‌کنند تا بهبود و توسعه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی رخ ندهد. گرچه ما هم عقب‌نشینی نمی‌کنیم و کفش آهنین به پا کرده‌ایم و تمام توان و سعی خود را به‌کار می‌بریم تا اتفاقات خوبی در این حوزه رقم بخورد.

 انتفاع شهروندان از مجموعه‌های ورزشی
سازمان ورزش شهرداری تهران، مجموعه‌هایی در اختیار دارد که هدف از راه‌اندازی آنها انتفاع شهروندان است. ازاین‌رو تلاش کردیم تا تقسیم‌بندی مجموعه‌های ورزشی به‌گونه‌ای باشد که شهروندان بیشترین انتفاع را ببرند. مجموعه‌های بزرگ در اختیار سازمان و مجموعه‌های کوچک در اختیار مناطق قرار گرفته‌اند. البته که نظارت کلی به‌عهده سازمان ورزش است و در این دوره هم با تلاش‌های صورت‌گرفته تعداد زیادی از مجموعه‌های تعطیل شده،  بهسازی شدند و به مدار خدمت‌رسانی بازگشتند.

 تعیین تکلیف سازمان گردشگری
تشکیل سازمان گردشگری، مصوبه شورای اسلامی شهر تهران است؛ اما در این موضوع که این سازمان ذیل کدام‌یک از سازمان‌های شهرداری تهران راه‌اندازی شود، به نتیجه نرسیده‌ایم. به‌هرحال باید پذیرفت ظرفیت‌های فرهنگی، میراثی، تاریخی و گردشگری زیادی در تهران وجود دارد که با استفاده درست از آنها می‌توان پایتخت را به قطب گردشگری تبدیل کرد. البته به‌دلیل هماهنگ نبودن و نداشتن مدیریت یکپارچه این موضوع محقق نشده است و در این دوره تلاش می‌کنیم تشکیل سازمان گردشگری تعیین‌تکلیف و محقق شود.

مکث
پروژه ناتمامی‌تحویل مدیریت شهری دوره بعد نمی‌دهیم


مشکل حقوقی پروژه آیینی صبا
مرکز آیینی صبا ازجمله پروژه‌های مهم فرهنگی است که ساخت آن به اوایل دهه۹۰ بازمی‌گردد. باتوجه‌به فناوری نوین نمایشی و هنری که در آن استفاده شده اگر در همان اوایل دهه۹۰ بهره‌برداری می‌شد قطعا در خاورمیانه بی‌نظیر یا کم‌نظیر بود. موضوع در این دوره پیگیری شد و گویا مشکل حقوقی میان شهرداری و شریک مانع از اتمام این پروژه می‌شود. البته که کار نشد ندارد و حتما نیاز به پیگیری‌های بیشتری دارد و امیدواریم در این دوره با رفع مسائل حقوقی، پروژه تعیین تکلیف شود.

 اتمام پروژه‌ها تا پایان دوره
یکی از انتقادات ما به دوره گذشته، به نتیجه نرسیدن پروژه‌ها بود؛ بنابراین به‌دنبال این هستیم که تا تمام پروژه‌های شهر که در این دوره شروع یا تکمیل آنها آغاز شده است، به اتمام برسند و بهره‌برداری شوند. در واقع نمی‌خواهیم پروژه ناتمامی ‌تحویل مدیریت شهری دوره بعد بدهیم. البته قصد نداریم افتتاح پروژه‌ها صوری باشد، بلکه باید بهره‌برداری از آنها کامل صورت بگیرد و وارد مدار خدمت‌رسانی شود.

عقب‌ماندگی در حوزه نظافت شهر
اعضای کمیسیون‌ها نسبت به جمع‌آوری پسماند و تنظیف شهر انتقاد دارند. به‌صراحت می‌توان گفت در ۴سال انتظاری که از نظافت و پاکی شهر داشتیم، محقق نشده و در این حوزه عقب‌ماندگی داریم. البته نمی‌توان گفت اقدامی صورت نگرفته، اما راه‌حل‌ها پاسخگو نبودند و کارها باید با سرعت بیشتری پیگیری شود. استفاده از تجارب موفق شهرهای دنیا هم در این موضوع کمک‌کننده است. همچنین نباید از آموزش شهروندان در تفکیک از مبدأ غفلت کرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید