• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 21 مهر 1403
کد مطلب : 237281
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/48Xy7
+
-

هزینه 50میلیون دلاری برای ساخت هر کیلومتر تونل مترو

مدیرعامل شرکت متروی تهران از موسسه همشهری بازدید کرد

هزینه 50میلیون دلاری برای ساخت هر کیلومتر تونل مترو

مهدی اسماعیل‌پور


اولین بازدید رسانه‌ای نعمت‌الله فرزان پور، مدیرعامل شرکت متروی تهران، حضور در مؤسسه همشهری و دیدار با مدیرعامل مؤسسه بود. حضور او در تحریریه روزنامه همشهری که قرار نبود خبری باشد به سمتی پیش رفت که فرزان‌پور توضیحاتی از وضعیت تکمیل خطوط هفتگانه، پایانه‌ها و خطوط چهارگانه جدید ارائه کرد و از خرج و مخارجی گفت که برای ساخت و توسعه هر خط مترو هزینه می‌شود.

بخش اصلی مترو امسال تکمیل می‌شود
به گفته فرزان‌پور، اولویت امسال، اول تکمیل ایستگاه‌های باقیمانده از خطوط هفتگانه فعلی است و تا پایان سال درصورت تأمین مالی، تمام ایستگاه‌های بخش اصلی خطوط یک تا 7 و همچنین تعدادی ورودی و خروجی جدید برای تسهیل دسترسی مردم به ایستگاه‌های مترو به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین تکمیل بخش‌های توسعه‌ای خطوط هفتگانه و ساخت و تکمیل پایانه‌های مترویی که می‌تواند تأثیر زیادی روی کاهش سرفاصله حرکت قطارها درخطوط و سرویس‌دهی مناسب به مردم داشته باشد، امسال مورد توجه و تأکید است.

 آخرین وضعیت 4خط جدید مترو
از مجموع ۴خط جدید متروی تهران تا‌کنون عملیات اجرایی ۳ خط 8، 9 و‌10 آغاز شده و حفاری خط۱۰ نیز در حال انجام است و دستگاه تی‌بی‌ام دوم نیز امسال وارد این خط شد که تا انتهای سال مونتاژ آن به پایان می‌رسد و حفاری از جبهه دوم این خط هم آغاز می‌شود. در 2خط دیگر هم کارها طبق برنامه پیش می‌رود. عملیات اجرایی خط11 نیز به‌زودی آغاز خواهد شد. طبق برنامه این ۴خط باید تا سال۱۴۲۰ تکمیل شوند، اما برنامه شهرداری تهران این است که زودتر از این تاریخ کار ساخت خطوط جدید به اتمام برسد.

هزینه میلیاردی
هزینه‌های ساخت مترو بسیار زیاد است؛ به شکلی که ساخت یک کیلومتر تونل مترو با احتساب تجهیزات و تأمین ناوگان مورد نیاز آن حدود ۵۰میلیون دلار یا تقریبا معادل ۳هزار میلیارد تومان هزینه دارد. توجه داشته باشید که تنها در 4خط جدید مترو 175کیلومتر با 130ایستگاه ساخته می‌شود. حالا اگر به همین نرخ امروز هم محاسبه کنیم، متوجه می‌شویم که چه بودجه کلانی فقط برای این بخش لازم داریم. اگر موضوع تأمین مالی حل شود، برای ساخت و توسعه خطوط مترو، مشکل دیگری وجود ندارد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید