• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 18 مهر 1403
کد مطلب : 237014
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/zmZ5O
+
-

فروشگاه اینترنتی ابزار دعوا

به قامت مشتری در کارگاه صنعتگرانی که سلاح سرد می‌سازند

فروشگاه اینترنتی ابزار دعوا

 برای صیقل‌دادن تیغه‌های تیزشان ساعت‌ها پای کوره می‌ایستند و پتک بر سندان می‌کوبند. در ساخت دسته‌های چوبی آنها هم حسابی سلیقه به خرج می‌دهند، ولی محصولی که برای ساختنش هنر و مهارت آهنگری خود را تمام و کمال روی دایره می‌ریزند، اغلب برای شرارت و آسیب‌رساندن به دیگران به‌کار می‌آید و ابزار جرم و وحشت‌آفرینی زورگیران، قاتلان، افراد شرور و قانون‌شکنان است. بسیاری از این صنعتگرانی که آگاهانه و به طمع پول‌های کلان این بیراهه را برای هنرشان انتخاب کرده‌اند، فرسنگ‌ها دور از پایتخت فولاد صیقل می‌دهند و قمه و پنجه‌بوکس می‌سازند. تعداد انگشت‌شماری از آنها هم همین‌جا بیخ گوش تهران، در کارگاه‌هایی دنج و دورافتاده به ساخت سلاح سرد مشغولند، اما محصولات این کارگاه‌های دور و نزدیک به‌سادگی به‌ دست متقاضیان و مشتریان جوان و نوجوان‌شان می‌رسد.پرواضح است  که اساسا حمل و استفاده از سلاح سرد در قانون، جرم تلقی می‌شود و این گزارش تنها روایتی است از کارگاه‌های سازنده این ادوات.

اینجا چاقوسازی نیست
پهنای تیغه فولادی که در آتش کوره سرخ‌شده، لااقل دو‌برابر تیغه یک چاقوی آشپزخانه است. پیش از آنکه هرم تیغه گرگرفته فروکش کند، آن را روی سندان آهنی می‌گذارد و آنقدر با پتک روی تیغه ملتهب می‌کوبد که از مستطیلی صاف به تیغه‌ای خمیده تبدیل می‌شود. حالا باید تیغه را به تیزی دستگاه برش بسپارد تا انحنای تیغه را میزان کند و به اندازه‌ای آن را صیقل دهد که به یک ضربت گوشت و استخوان را با هم بدرد! وقتی چرم اصل قهوه‌ای‌رنگ را روی دسته تراشیده از فیبر درجه‌یک می‌نشاند، قمه آماده است و دیگر از پیشانی پرچین آقا‌مراد عرق راه گرفته... . آقا‌مراد روی در و دیوار کارگاه تنگ و تاریکش انواع چاقو و ساطورهای کوچک و بزرگ آویخته و روی تابلوی سردر کارگاه عبارت «چاقوسازی» به چشم می‌خورد، ولی تیغه‌های بلندی که پای کوره تفتیده تلنبار شده‌اند، نشان می‌دهند شمار مشتریان قمه و شمشیرهای دست‌ساز استاد آهنگر بیشتر از کسانی است که برای خرید چاقوی قصابی و آشپزی گذرشان به کارگاه دنج او می‌افتد. آقا‌مراد در ساخت قمه‌های خوش‌دست و پنجه‌بوکس‌های «خفن» برای مشتریان بزن‌بهادرش اسم و رسمی به هم زده و در جنوب تهران او را به نام «مراد قمه‌ساز» می‌شناسند. آقا‌مراد اهل یکی از شهرهای شمال غربی کشور است و کار و کسب پدری‌اش چاقوسازی بوده، ولی وقتی به تهران آمده، درآمد چرب و چیلی نخستین قمه خوش‌تراش دولبه‌ای که برای مشتری دست‌و‌دلبازی ساخته، باعث شده از 15سالی که در تهران سر کرده، بیش از آنکه چاقو بسازد، به تهیه طی ابزارآلات دعوا و مرافعه‌های خونین مشغول باشد.

از قمه دولبه تا پنجه‌بوکس سر‌توپی
همه مشتریان با قمه‌ها و قداره‌های دست‌ساز مراد آشنا نیستند و کانال تلگرامی و پیج اینستاگرامی که آدرسش را زیر شیشه میزش گذاشته، دنبال‌کننده‌ها و اعضای زیادی دارد که از گوشه‌وکنار تهران محصولات او را به‌صورت آنلاین خریداری می‌کنند و او با همان سواد نم‌کشیده و غلط‌های املایی بسیارش، هر روز لیست محصولات آماده‌تحویل را در کانال فروش مجازی‌اش اعلام می‌کند:« این محصولات، آماده ارسال هستند و به باربری تحویل داده شده‌اند: قمه 55سانتی درجه‌یک، سفارش داش‌حمید... قمه دولبه دست‌ساز، جنس فولاد، جنس دسته شاخ گاو، اندازه تیغه 44، اندازه دسته15، سفارش داش‌کریم... پنجه‌بوکس سر توپی سفارش داش‌بهنام... پنجه‌بوکس حلقه‌ای تاشو سفارش داش علی....»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید