• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 30 تیر 1397
کد مطلب : 23696
+
-

حمله ظریف به ترامپ

وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با یورونیوز از اروپا خواست از زیر سایه آمریکا خارج شود

گزارش
حمله ظریف به ترامپ

در روزهایی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا مدعی است ایرانی‌ها بیشتر از قبل به آمریکا احترام می‌گذارند وزیر خارجه ایران به‌شدت سیاست‌های دونالد ترامپ را مورد حمله قرار داد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی ایران درخصوص دیدار دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در هلسینکی پایتخت فنلاند اظهار داشت: اکنون به‌خصوص بعد از دیدار رئیس‌جمهور ترامپ و رئیس‌جمهور پوتین، نگرانی‌هایی در آمریکا مشاهده می‌شود که رئیس‌جمهور ترامپ لزوما منافع ملی آمریکا را دنبال نمی‌کند. حتی اگر به‌دنبال منافع ملی آمریکا می‌بود، آیا مردم اروپا می‌پذیرفتند که منافع ملی آمریکا بر روند تصمیم‌گیری در اقتصاد جهانی چیرگی داشته باشد؟

2روز قبل مشروح گفت‌وگوی ظریف با یورو نیوز منتشر شد که در این مصاحبه وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر لزوم استقلال تصمیم‌گیری اروپایی‌ها گفت: باید دید که آیا اروپایی‌ها به زیستن در نظام جهانی جدید ادامه خواهند داد؛ نظامی که در آن یک کشور تصمیم نهایی را گرفته و دیگران ملزم به تبعیت از آن هستند.

ظریف خواستار خروج اروپا از سایه آمریکا شد و افزود: گاهی این احساس به‌وجود می‌آید که آن تصمیم‌گیرنده حتی یک کشور نیست بلکه فرد یا افرادی هستند که بنابر منافع شخصی یا گروهی تصمیماتی اتخاذ می‌کنند و از دیگران انتظار تبعیت دارند. وی در رابطه با بسته پیشنهادی اروپا تأکید کرد: ما بسته‌ای دریافت کردیم که رضایتبخش نبود، البته همکاری با اروپایی‌ها ادامه دارد و صحبت با آنها در جریان است.ظریف با بیان اینکه برای آزمودن امکان حفظ توافق به اروپا فرصتی داده‌ایم، گفت: شاهد تعهد سیاسی از سوی اروپایی‌ها بوده‌ایم و همچنین اقدامات فنی نیز در این رابطه در حال اجراست، اما اینها کافی نیست.  او درخصوص برخی اخبار مبنی بر قرارداد نفت در برابر کالا با روسیه نیز تصریح کرد: ایران بسته همکاری بزرگی را با روسیه برای همکاری در بخش انرژی و زیرساختی دارد اما من بر این باور نیستم که بخشی از آن بسته، فروش یا دادن نفت به روسیه و دریافت کالا در قبال آن است.

سلاح برای آمریکایی‌ها امنیت نیاورده است

محمدجواد ظریف همچنین در صفحه توییتر خود نوشت: آمریکا دنیا را با صادرات سلاح خود بی‌ثبات کرده و بودجه‌هایی را که می‌توانند برای ساختن فردایی بهتر مصرف شوند به هدر می‌دهد؛ ولی سلاح‌های او حتی نتوانسته به شهروندان خودش امنیت دهد: ۳۵درصد هزینه نظامی جهان نتوانست مانع کشته و مجروح شدن بیش از ۹۰۰۰ آمریکایی توسط ۱۵شهروند سعودی شود. ظریف در ادامه توییت خود، ویدئویی از انتقال و فروش تسلیحات به نقاط گوناگون جهان توسط آمریکا از سال 1950 تا 2017 به اشتراک‌گذاشته است.

 نشست  نیویورک

نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سازمان‌های بین‌المللی دیگر در وین اعلام کرد: نشست بعدی اعضای برجام در سطح وزیران اواخر ‌ماه سپتامبر (اوایل مهرماه) در نیویورک برگزار می‌شود. براساس گزارش خبرگزاری تاس، میخاییل اولیانوف به خبرنگاران گفت: احتمالا این نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود. نشست قبلی اعضای برجام در سطح وزیران روز 15تیرماه (ششم‌ماه جولای) در وین برگزار شد. در آن نشست که به درخواست ایران برگزار شد، وزیران خارجه ایران و 5 قدرت جهانی درباره بسته پیشنهادی اروپا و راهکارهای حفظ برجام پس از اقدام غیرقانونی آمریکا در خروج از توافق هسته‌ای بحث و تبادل نظر کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید