• دو شنبه 16 مهر 1403
  • الإثْنَيْن 3 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 07
دو شنبه 16 مهر 1403
کد مطلب : 236860
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Bg4En
+
-

صهیونیست‌ها در بن‌بست روانی

مروری بر شکاف اجتماعی عمیق در جامعه رژیم صهیونیستی بعد از طوفان‌الاقصی

گزارش
صهیونیست‌ها در بن‌بست روانی

گروه فرهنگ‌شهر

در روزهایی که نظامیان صهیونیستی، در نبردی نابرابر و غیرانسانی، به کشتار زنان، کودکان و غیرنظامیان مشغول‌اند، بنیان‌های اجتماعی این رژیم بیش از پیش آسیب‌پذیر شده است. عملیات طوفان‌الاقصی و یک سال ایستادگی جدی محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی، ساختار اجتماعی این رژیم را عمیقاً تحت‌تأثیر قرار داده است.
این نبرد فرسایشی، شکاف‌های متعددی در بنیان‌های روانی و اجتماعی این جامعه ایجاد کرده که آثار آن در ابعاد مختلف مشاهده می‌شود. ترس و ناامنی، به‌عنوان پدیده‌ای فراگیر، بر روح جمعی صهیونیست‌ها سایه افکنده و حس امنیت که زمانی با اتکا به قدرت نظامی تضمین می‌شد، امروز جای خود را به تردید و بی‌اعتمادی داده است. موج گسترده مهاجرت از سرزمین‌های اشغالی، افزایش اضطراب و افسردگی در بین ساکنان این سرزمین، تجمع دائم خانواده اسرا، تنها بخشی از تبعات عیان اجتماعی این جنگ در بین جامعه صهیونیستی است.در این صفحه تلاش کرده‌ایم، نگاهی اجمالی به وضعیت اجتماعی رژیم صهیونیستی بیندازیم.



فروپاشی از نوع روانی
میزان مراجعه به روانپزشک نیز بعد از عملیات حماس بین صهیونیست‌ها صعودی شد و با اضافه شدن تهدیدهای ایران و حزب‌الله، این تنش‌ها در جامعه افزایش‌ یافته است. مدیر خدمات اورژانس روانپزشکی بیمارستان رامبام در تل‌آویو، به آی24نیوز اطلاعاتی از این افزایش ارائه داده است.




3 روایت از یهودیان ساکن در اراضی اشغالی
  شوارتزمن، از آوارگانی که یکی از اعضای خانواده‌اش گروگان حماس است:
در 7اکتبر، چیزی در روان اسرائیلی‌ها ترک خورد و یا شاید شکست. حتی آنهایی که آنجا نبودند و فقط آن را در تلویزیون دیدند، انگار حماس هنوز آنجا در محل فستیوال حضور دارد؛ سایه ترس از بی‌خانمانی، حمله و مرگ بر روح آنها سایه افکنده است.
  عمری بوهم که در تل‌آویو استاد دانشگاه است: اهمیت اصلی وطن در احساس امنیت نبود، بلکه در این مسئله بود که ما از خود محافظت خواهیم کرد. اما بعد از حمله هفتم اکتبر این احساس در واقع در میان توده‌های جامعه اسرائیلی ضعیف ‌شده است و بازیابی آن سال‌ها و شاید دهه‌ها طول می‌کشد.
  منشه امیر، مدیر رادیو اسرائیل: اسرائیل با بزرگ‌ترین مشکل امنیتی روبه‌رو است؛ شهرهای اسرائیل ویران شده‌اند و اوضاع بسیار وخیم و نگران‌کننده است. شکاف سیاسی و اجتماعی در اسرائیل آنچنان عمیق شده که در طول زندگی‌ام چنین شکافی را ندیده بودم؛ راهی برای خلاصی از وضعیت خطرناک فعلی نمی‌بینم.

افزایش اعتراضات داخلی
از ابتدای بمباران غزه توسط رژیم صهیونیستی، صهیونیست‌ها و یهودیان ده‌ها تجمع در داخل و خارج این سرزمین داشته‌اند و این جدا از تجمعات مردم در سراسر دنیا علیه جنایات این رژیم در نسل‌کشی فلسطینی‌هاست. . چند نمونه از مهم‌ترین تجمعات در طول یک سال اخیر:

5اکتبر 2024(14مهر)
 تجمع خانواده‌های اسرای صهیونیست بازداشت شده در نوار غزه در مقابل ساختمان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) در شهر تل‌آویو و اعتصاب غذا برای تحت‌ فشار گذاشتن کابینه این رژیم برای امضای قراردادی با جنبش حماس جهت تبادل اسرا

29آگوست 2024(8 شهریور)
تحصن انجمن خانواده‌های اسرای صهیونیست در یکی از میدان‌های تل‌آویو و یورش به حصار مرزی با غزه برای آزاد‌سازی‌ اسرای خود. این انجمن اعلام کرد که نتانیاهو باید بین ۲‌گزینه نجات اسرا یا تحویل گرفتن اجساد آنها، یکی را انتخاب کند.

21جولای 2024(یک تیر)
به گزارش خبرگزاری سما فلسطین، خانواده‌های اسرای اسرائیلی در غزه مقابل منزل بنیامین نتانیاهو در قیساریا دست به تظاهرات زدند و آتش به پا کردند و خواستار مبادله فوری اسرا با مقاومت در غزه هستند. معترضان در مقابل منزل نتانیاهو رنگ قرمز روی خیابان ریختند و شعار «خون ما بیهوده نخواهد بود»، سر دادند.

26سپتامبر 2024(5مهر)
درست در روزی که نتانیاهو برای سخنرانی وارد نیویورک شد، تجمعات اعتراضی در مقابل هتل محل اقامتش و مقر سازمان ملل شکل گرفت. در این تجمع، اعضای ائتلافی غیررسمی از سازمان‌های یهودی مخالف «اشغالگری» به همراه پرچم اسرائیل و بنرهای تبلیغاتی، به ادامه جنگ اسرائیل در غزه اعتراض کردند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید