• دو شنبه 16 مهر 1403
  • الإثْنَيْن 3 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 07
دو شنبه 16 مهر 1403
کد مطلب : 236852
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjN8R
+
-

سقوط اقتصاد رژیم اشغالگر

جنگ غزه در یک‌سال اخیر به گواه آمارهای رسمی سبب خسارات سنگینی بر اقتصاد رژیم صهیونیستی شده است

گزارش
سقوط اقتصاد رژیم اشغالگر

گروه اقتصادی

جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در یک سال اخیر به اقتصاد اسرائیل آسیب‌های جدی وارد کرده و درنتیجه رژیم مجبور شده است از یک ‌سو فعالیت بسیاری از صنایع خود را متوقف کند و از سوی دیگر، تنها تعداد معدودی به سرمایه‌گذاری‌های جدید اقدام کرده‌اند. پس از عملیات طوفان‌الاقصی در 7 اکتبر سال2023میلادی، بازار سهام و ارز رژیم صهیونیستی به‌شدت سقوط کرده است. درواقع هر دو بازار از آن زمان دچار بحران شده‌اند و نگرانی‌ها در مورد اقتصاد رژیم همچنان ادامه دارد.
در اوایل سال2024، مودیز و اس ‌اند پی، از مهم‌ترین مؤسسات رتبه‌بندی بین‌المللی، رتبه اعتباری مالی خود را برای اسرائیل کاهش دادند. رژیم صهیونیستی به هزاران نیروی ذخیره‌ صهیونیست و مستقر در غزه یارانه پرداخت کرده است که بسیاری از آنها کارکنان صنعت فناوری پیشرفته در امور مالی، هوش مصنوعی، داروسازی و کشاورزی هستند و این پرداخت‌ها دولت را به لحاظ مالی در وضعیت بدی قرار داده است. آنچه واضح است این است که خانواده‌های صهیونیست که قبلا در فقر زندگی می‌کردند یا قبل از 7اکتبر دارای فقر و ناامنی غذایی بودند، بیشترین آسیب را از مشکلات اقتصادی ناشی از این جنگ خواهند دید.

 رشد تورم و تعطیلی کارخانه‌ها
تازه‌ترین آمار‌ها نشان می‌دهد که شاخص قیمت مصرف‌کننده برای ماه جولای در اسرائیل به 3.2درصد خواهد رسید که بالاتر از محدوده هدف بانک مرکزی رژیم صهیونیستی و بالاتر از پیش‌بینی بازار است. همچنین بررسی‌های آماری نشان می‌دهد 60هزار شرکت صهیونیستی در سال‌جاری به‌دلیل کمبود نیروی انسانی، تجهیزات لجستیکی و کاهش منافع تجاری تعطیل شده‌اند.

آسیب سنگین به بازار مسکن و ساخت‌وساز
انجمن سازندگان رژیم صهیونیستی در تازه‌ترین گزارش خود در این‌باره اعلام کرده که صنعت ساخت وساز تقریبا با 15درصد از ظرفیت خود قبل از 7 اکتبر کار می‌کند و این به‌دلیل آن است که بخش عمده نیروی کار را در این بخش فلسطینی‌ها تشکیل می‌دادند و رژیم صهیونیستی مجوز 110هزار کارگرفلسطینی را لغو کرده است؛ ضمن اینکه سایر کارگران خارجی نیز به‌دلیل جنگ منطقه را ترک کرده‌اند.

فلج شدن صنعت گردشگری
عملیات طوفان‌الاقصی بخش گردشگری رژیم صهیونیستی را به‌طورکلی تعطیل کرد و صنایع مرتبط با توریسم را به نابودی کشاند.تأثیر نابودی این صنعت به حدی مشهود است که برای نمونه قبل از عملیات طوفان‌الاقصی، بازدیدکنندگان از رژیم صهیونیستی در هر ماه بیش از 300هزار نفر بودند، اما طبق گزارش‌ها، این رقم در‌ماه نوامبر یعنی بعد از عملیات حماس به 39هزار نفر کاهش‌یافته است.

افزایش فقرا
پس از عملیات طوفان الاقصی به‌دلیل تشدید مشکلات اقتصادی و افزایش نرخ بیکاری، رژیم صهیونیستی مجبور شد به بسیاری از مشاغل ازجمله 360هزار نیروی ذخیره صهیونیست یارانه پرداخت کند. بسیاری از آنها کارکنان صنعت فناوری پیشرفته در امور مالی، هوش مصنوعی، داروسازی و کشاورزی هستند و این پرداخت‌ها دولت را به لحاظ مالی در وضعیت بدی قرار داده است.

کاهش ارزش پول ملی
قیمت هر شکل اسرائیل به‌عنوان ارز رایج رژیم صهیونیستی در 26اکتبر سال قبل یعنی اندکی بعد از عملیات طوفان‌الاقصی دربرابر هر دلار آمریکا 4.08شکل بود، اما این رقم اکنون به 3.80شکل به ازای هر دلار آمریکا رسیده است.کسری بودجه در ‌ماه مه سال‌جاری میلادی، به ۱۰میلیارد شکل رسید و این به‌ آن معناست که با افزایش کسری بودجه، تورم بیشتر رشد خواهد کرد.

کاهش رتبه اعتباری
در اوایل سال2024 بزرگ‌ترین مؤسسات اعتبارسنجی دنیا یعنی مودیز و اس‌اند‌پی، رتبه اعتباری مالی خود را برای اسرائیل کاهش دادند. در تازه‌ترین رویداد چند روز پیش نیز آژانس رتبه‌بندی اس‌اند پی، بار دیگر رتبه اعتباری بلندمدت رژیم صهیونیستی را در بحبوحه تشدید درگیری با حزب‌الله لبنان از «A+»به‌«A» کاهش داد. این آژانس رتبه‌بندی، خطراتی را برای اقتصاد و دارایی عمومی رژیم صهیونیستی ناشی از جنگ مداوم با حزب‌الله و درگیری با ایران عنوان و اعلام کرد: اکنون فعالیت نظامی در غزه و افزایش جنگ در سراسر مرزهای شمالی رژیم صهیونیستی - ازجمله تهاجم زمینی به لبنان - را ارزیابی می‌کنیم که ممکن است تا سال۲۰۲۵ ادامه داشته باشد.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید