• دو شنبه 16 مهر 1403
  • الإثْنَيْن 3 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 07
دو شنبه 16 مهر 1403
کد مطلب : 236849
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/nZK6D
+
-

زخم کاری در میدان نظامی

دلایل و شواهد میدانی قابل ‌توجهی در تأیید شکست نظامی رژیم ‌صهیونیستی در جریان جنگ غزه وجود دارد

گزارش
زخم کاری در میدان نظامی

علیرضا احمدی-روزنامه‌نگار

در حالی یک سال از ضربه مهلک طوفان‌‌الاقصی بر پیکره ساختار نظامی– امنیتی رژیم ‌صهیونیستی گذشت که وضعیت میدانی در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد تل‌آویو نه‌تنها در دستیابی به اهداف نظامی خود ناکام مانده، بلکه به‌ گواه تحلیلگران و کارشناسان نظامی، متحمل شکستی سنگین از جبهه مقاومت شده‌ است. اگرچه طی روزهای اخیر و در آستانه نخستین سالگرد عملیات موفقیت‌آمیز طوفان ‌الاقصی، رژیم‌ صهیونیستی کوشیده با ترور رهبران و فرماندهان مقاومت، اینگونه نشان دهد که در این نبرد دست بالا را دارد، اما واقعیت‌های میدانی چیز دیگری است؛ چراکه تل‌آویو پس از گذشت یک سال و انجام حجم گسترده عملیات نظامی و لجستیکی که با هزینه‌های سرسام‌آور مالی نیز همراه بوده، در دستیابی به اهداف راهبردی خود در عرصه میدانی ناکام مانده ‌است.
پس از عملیات طوفان‌ الاقصی ازسوی جبهه مقاومت فلسطینی، رژیم‌ صهیونیستی 2هدف نظامی اصلی را برای ارتش خود تعیین کرد؛ یکی آزادسازی اسرای اسرائیلی و دیگری از بین بردن توان عملیاتی و نظامی حماس که در چارچوب طرح کلی نابودی جبهه‌ مقاومت فلسطینی مطرح می‌شد. اکنون اما واقعیت‌های میدانی نشان‌ می‌دهد ارتش صهیونیستی نه‌تنها در دستیابی به اهداف مدنظر خود ناکام مانده، بلکه طی یک سال گذشته متحمل ضربات سنگینی از جبهه مقاومت اسلامی، چه در غزه و چه در شمال سرزمین‌های اشغالی شده ‌است؛ موضوعی که پیش از هر چیز مهر باطلی بر هیمنه‌ و تصویر ساختگی از ارتش رژیم ‌صهیونیستی به‌ حساب می‌آید. در چنین شرایطی دلایل و شواهد میدانی قابل‌توجهی در تأیید شکست نظامی رژیم‌ صهیونیستی در جریان جنگ غزه وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.


چرا رژیم صهیونیستی شکست نظامی خورده است؟
حفظ ساختار نظامی جبهه مقاومت فلسطینی: بنا به اذعان خود صهیونیست‌ها، با وجود گذشت یک سال از جنگ در غزه، جبهه مقاومت فلسطینی، ازجمله حماس و جهاد اسلامی، ساختار و انسجام نظامی خود را حفظ کرده‌‌اند.
استمرار حملات به اهداف صهیونیستی: یکی از اصلی‌ترین نمودهای شکست نظامی رژیم‌ صهیونیستی ناتوانی ارتش این رژیم در مقابله مؤثر با توان رزمی جبهه مقاومت اسلامی، چه در غزه و چه در جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی بوده‌ است و همچنان اهداف و سربازان متحمل ضربات سنگینی ازسوی رزمندگان مقاومت می‌شوند.
ناتوانی در آزادسازی اسرا: از نخستین روز آغاز جنگ در غزه، آزادسازی اسرای اسرائیلی از اصلی‌ترین مأموریت‌های ارتش این رژیم عنوان شده ‌است. با وجود این اما نظامیان صهیونیست نه‌تنها تاکنون دستاورد قابل‌توجهی در این زمینه نداشته‌اند، بلکه سبب کشته شدن تعدادی از آنان نیز شده‌اند.
خستگی و فرسودگی ارتش: به اذعان نظامیان صهیونیست که در رسانه‌ها نیز بازتاب داشته ‌است، فرسودگی و خستگی شدید در میان نظامیان ارتش این رژیم و همچنین افزایش اعتراضات آنان نگرانی‌هایی برای مقام‌های تل‌آویو به‌دنبال داشته و از نمودهای شکست نظامی رژیم ‌صهیونیستی در مقابل جبهه مقاومت است.
شکست در جنگ تونل‌ها: ارتش رژیم‌ صهیونیستی از آغاز جنگ در غزه تاکنون، با تمرکز و تبلیغات بسیار، نابود کردن تونل‌های جبهه مقاومت در سرزمین‌های اشغالی را در دستورکار داشته ‌است. با وجود این اما، پس از گذشت یک سال، به اذعان رسانه‌های اسرائیلی، در تحقق این راهبرد موفق نبوده‌ است و شبکه ارتباطی تونل‌ها همچنان در حال وارد آوردن ضربات قابل‌توجهی به نظامیان صهیونیست است.
گرفتاری در کمین‌های مقاومت: شکست در نبرد نامتقارن با رزمندگان مقاومت، چه در غزه و چه در جبهه شمال سرزمین‌های اشغالی در مواجهه با حزب‌الله لبنان، ازجمله ناکامی‌های ارتش اشغالگر در یک سال گذشته بوده و روزانه خبرهای متعددی از گرفتاری نظامیان صهیونیست در کمین رزمندگان مقاومت منتشر می‌شود.
پایان افسانه گنبد آهنین: یکی از مهم‌ترین نمودهای شکست نظامی رژیم ‌صهیونیستی در یک سال گذشته و پس از جنگ در غزه در هم شکسته شدن افسانه نفوذناپذیری سامانه‌های پدافندی این رژیم، ازجمله گنبدآهنین بوده ‌است. اصابت موشک‌ها و پهپادهای متعدد از بخش‌های مختلف جبهه مقاومت، ازجمله ایران(عملیات وعده صادق1و 2) به اهدافی در سرزمین‌های اشغالی، شاهدی بر مدعای پایان افسانه گنبد آهنین به شمار می‌رود.‌

اعطای نشان «فتح» به سردار حاجی‌زاده

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرمانده کل قوا طی مراسمی به سردار امیرعلی حاجی‌‌‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران «نشان فتح» اعطا کردند. اعطای این نشان به‌دلیل عملیات درخشان «وعده صادق» انجام شد. نشان «فتح»، به‌عنوان نماد عملیات‌های پیروزمندانه رزمندگان اسلام و فاتحان این عملیات‌ها انتخاب شده‌است. این نشان، از سه برگ درخت نخل و گنبد مسجد جامع خرمشهر و نیز پرچم جمهوری‌اسلامی ایران تشکیل شده ‌است.
شهید حاج قاسم سلیمانی، محمدباقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح، سردار حسین سلامی، فرمانده‌کل سپاه‌پاسداران، علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه‌پاسداران، امیر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده‌کل ارتش، محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه‌پاسداران، امیر کیومرث حیدری، فرمانده نیروی‌زمینی ارتش، علی شمخانی، سیدیحیی رحیم‌صفوی، غلامعلی رشید و... ازجمله فرماندهانی هستند که تاکنون مفتخر به دریافت نشان «فتح» شده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید