• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 16 مهر 1403
کد مطلب : 236815
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/An4K1
+
-

‌صید روزی از خزر

با همکاری صیادان در بازسازی ذخایر دریا فصل صید از نیمه مهر آغاز شد

گزارش
‌صید روزی از خزر

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

با فرا رسیدن نیمه مهر صیادان آماده می‌شوند تا کم‌کم تورهای ماهیگیری را در دریای با سخاوت خزر پهن کنند و روزی خود را از دریا بگیرند. صید ماهی شمال معمولا از 20مهر آغاز می‌شود، اما با توجه به همکاری صیادان در بازسازی ذخایر‌‌‌ دریا، سازمان شیلات ایران به آنان ‌ تشویقی داده و به‌ترتیب فصل صید برای صیادان گلستان، مازندران و گیلان از 15تا 25مهر شروع می‌شود. اینطور که مدیر شیلات استان‌های ساحلی به همشهری می‌گوید فصل صید امسال پر رونق است و افزایش برداشت تا 15درصد پیش‌بینی می‌شود. فصل صید تا 15فروردین 1404ادامه دارد. در این دوره، گونه‌های مختلفی از ماهیان استخوانی مانند کفال، سفید و کپور که ارزش اقتصادی بالایی دارند، صید می‌شوند.‌

گلستان، همکاری صیادان در بازسازی ذخایر
«همکاری صیادان گلستانی در بازسازی ذخایر دریا مشهود بوده و صیادان گلستان از 15مهر به دریا زدند.» این را مدیر اداره شیلات گلستان به همشهری می‌گوید و ادامه می‌دهد: «صیادان گلستان در بحث بازسازی ذخایر دریا در نیمه نخست امسال توانستند 104میلیون قطعه بچه‌ماهی استخوانی تولید کنند و از این تعداد 80میلیون بچه ماهی کپور آزادسازی شد.
این در حالی است که سازمان شیلات برای ما تا 60میلیون قطعه بچه ماهی تعیین کرده بود که با همکاری صیادان از حد تعیین شده هم فراتر رفتیم. این اتفاق فقط با همکاری صیادان گلستان صورت گرفت. البته 700هزار بچه‌ماهی خاویاری هم آزاد‌سازی‌ شد.» در این منطقه، علاوه بر گونه‌های معمول مثل کفال و ماهی سفید، صید ماهیان کپور به‌ویژه در تالاب‌های نزدیک به دریای خزر رواج بیشتری دارد. بیشتر امیدواری صیادان گلستان برای صید ماهی کپور است. همچنین به‌دلیل وجود رودخانه‌ها و تالاب‌های فراوان، صید گونه‌های محلی نیز در گلستان شایع‌تر است. اسماعیل جباری درباره مشکلات جامعه صیادی گلستان نیز می‌گوید: «رودخانه‌های گرگان‌رود و قره‌سو در گیلان به‌دلیل احداث سد و آب‌بندان‌های بالادست کم آب شده. این عوامل بر پرورش بچه‌ماهی‌ها و میزان صید تأثیر منفی دارد.» درحالی‌که گلستان فقط 100کیلومتر نوار ساحلی از دریای خزر ‌ دارد، مدیر شیلات استان تأکید می‌کندکه صید امسال نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت. یگان حفاظت از گونه‌های ارزشمند ماهیان دریای‌خزر نیز برای برخورد با صیادان غیرمجاز که به ذخایر دریا آسیب وارد می‌کنند، فعال است.

مازندران، ماهی سفید در تور صیادان
صیادان منطقه میانکاله مازندران هم روز گذشته (15مهر) تور خود را به دریا انداختند. مدیر اداره شیلات مازندران به همشهری می‌گوید: «به‌دلیل نبود رودخانه شیلاتی منتهی به سواحل منطقه میانکاله برای رهاسازی بچه ماهی سفید و همچنین کفال‌خیز بودن این منطقه، کمیته صیادی شیلات ایران اجازه داده است تا صیادان عضو ۱۳ شرکت تعاونی پره در میانکاله  از 15مهر ماهیگیری را آغاز کنند. صیادانی که در بازسازی دریا کمک کرده‌اند از 20مهر و مابقی صیادان از 25مهر فصل صید را شروع می‌کنند.»
قاسم کریم‌پور ادامه می‌دهد: «امسال ۱۲۰میلیون قطعه بچه‌ماهی سفید و کپور بعد از رسیدن به وزن 9گرم در ۳۱ رودخانه شیلاتی رها‌سازی‌ شد.» در استان مازندران ماهی سفید بیش از ۵۰ درصد از صید و بیش از ۶۰ درصد از درآمد صیادان مازندران را به‌خود اختصاص می‌دهد. به‌گفته کریم‌پور ارزش اقتصادی صید سال گذشته برای صیادان مازنی حدود 1200میلیارد تومان بود.
او درباره ارائه تسهیلات به صیادان می‌گوید: «امسال به هر شرکت پره‌صیادی 2400لیتر بنزین یارانه‌ای داده می‌شود. بسته حمایتی برای خرید ادوات صیادی نیز به شرکت‌های پره داده می‌شود تا صیادان با تجهیزات کارآمد مشغول  صیادی باشند.»‌

گیلان، توجه جدی‌تر به اقتصاد دریامحور
صیادان گیلانی به‌صورت رسمی از 25مهر صید خود را آغاز می‌کنند.
مدیر اداره شیلات گیلان به همشهری می‌گوید: «33شرکت‌ پره صیادی از 46شرکت پره صیادی فعال در گیلان در بازسازی ذخایردریا سهیم بودند که برای آنان فرصت تشویقی 2تا 5روزه درنظر گرفتیم که زودتر کار صید خود را آغاز کنند.» با همکاری صیادان گیلانی در 5ماهه نخست سال 1403حدود
۳۸ میلیون بچه‌ماهی استخوانی در سفیدرود و تا قبل از شروع فصل صید 35میلیون بچه‌ماهی دیگر هم رهاسازی شد. همچنین از ابتدای سال1403بیش از 4میلیون کپورماهیان‌دریایی در این منطقه رهاسازی شد. کورش خلیلی ادامه می‌دهد: «با بازسازی ذخایر دریا در 2 سال اخیر حدود 17درصد در صید رشد داشته‌ایم. البته میزان صید به شرایط آب وهوایی و به تعداد روزهای خوب دریا بستگی دارد. تلاش ما این است که سبد صیادان پروپیمان باشد و رمز استمرار شغل صیادی همین بازسازی ذخایر دریایی است. از آنجا که با اختصاص اعتبارات وزن بچه‌ماهی‌های رها شده بالاست، میزان صید هم بیشتر می‌شود.»  خلیلی تأکید می‌کند که صیادی یکی از ارکان اقتصاد دریامحور است که می‌تواند فرصتی برای گردشگران باشد و ادامه می‌دهد: «در دنیا حدود 10تا 15درصد اقتصاد دریامحور به جوامع صیادی مربوط می‌شود. همسویی گردشگری و صیادی می‌تواند فرصت‌های شغلی تازه‌ای هم ایجاد کند که حتما به نفع جامعه صیادی ماست و نگاه جدی‌تری را می‌طلبد.»







 

این خبر را به اشتراک بگذارید