• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
یکشنبه 15 مهر 1403
کد مطلب : 236697
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r0OM6
+
-

کیت تشخیص سریع HIV بومی‌سازی‌ می‌شود

کیت تشخیص سریع HIV بومی‌سازی‌ می‌شود

فناوری تولید کیت‌های تشخیص سریع مولکولی ویروس HIV قرار است طی یک فراخوان برای حمایت از طرح‌های پیشنهادی، بومی‌سازی‌ شود. تاکنون در کشور برای استفاده از این کیت‌های آزمایشگاهی وابسته به واردات از خارج ‌بودیم و در نتیجه هدررفت ارزی زیادی داشتیم. اما حالا با ‌ حمایت ستادهای مربوطه برای تامین منابع فناوری‌های دانش‌بنیان ایرانی، کیت‌های تشخیص مولکولی ایران‌ساخت، این وابستگی را قطع خواهد کرد. به گزارش همشهری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری طی همکاری مشترک ستادهای توسعه زیست‌فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان سلامت از تولید این کیت‌های تشخیص سریع مولکولی حمایت می‌کند.
با حمایت مالی ستاد توسعه زیست فناوری و ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان سلامت، زمینه برای رفع یکی از نیازهای فناورانه کشور و حمایت از تولید‌کنندگان کیت‌های آزمایشگاهی در جهت تولید داخلی کیت‌های رپید و مولکولی فراهم شده است.
در قالب این طرح حمایتی، پروژه‌هایی که از قابلیت تولید کیت‌های مولکولی با تکنیک RT-PCR، کیت‌های تشخیص سریع یا رپید تست و تولید کیت‌های تشخیص متناسب با فناوری روز دنیا برخوردار باشند، مورد حمایت قرار می‌گیرند. دبیرخانه این ستاد ضمن بررسی صلاحیت علمی و فنی تیم تحقیقاتی، طرح‌های ارسالی را منطبق با ویژگی‌های یادشده تطابق داده و در نهایت طرح‌های منتخب از حمایت مالی برای تولید کیت‌های یادشده بهره‌مند خواهند شد.
کیت تشخیص بیماری ایدز که ویروس مولد آن HIV  است، باید ‌ در اختیار همگان قرار گیرد که همه بتوانند خودشان  تست  را انجام دهند. ‌ این تست مشابه تست‌های تشخیص سریع دیگر است که یک قطره خون باید روی کیت ریخته و طی ۱۰‌دقیقه خوانده شود. تشخیص سریع‌تر بیماری، به جلوگیری از پیشروی آن و شانس درمان می‌انجامد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید