• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
شنبه 14 مهر 1403
کد مطلب : 236642
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/98433
+
-

هشدار به تل‌آویو از قلب بیروت

وزیر امورخارجه ایران با وجود شرایط جنگی حاکم بر لبنان، ظهر جمعه راهی بیروت شد؛ سفری که با همراهی رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران و 2 نماینده مجلس انجام شد و علاوه‌بر ارسال محموله 10تنی کمک‌های امدادی، رایزنی با مقام‌های لبنانی را درباره تحولات اخیر در دستورکار داشت.
عباس عراقچی ظهر جمعه در حالی وارد فرودگاه رفیق حریری بیروت شد و مورد استقبال مقام‌های لبنانی قرار گرفت که طی روزهای اخیر رژیم‌صهیونیستی تهدید کرده بود هر هواپیمای ایرانی در فرودگاه بیروت هدف قرار می‌دهد. با وجود این، سفر عراقچی به بیروت با برنامه‌های متنوعی همراه بود.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران پس از ورود به بیروت در سفارت جمهوری‌اسلامی در لبنان حضور یافت و از مجاهدت‌های دیپلمات‌های ایران در بیروت، آن‌هم دراین شرایط حساس قدردانی کرد.

عزم ایران برای حمایت از لبنان
دیدار با نخست‌وزیر لبنان از مهم‌ترین برنامه‌های سفر عراقچی به لبنان بود. وزیر امورخارجه دراین دیدار بر عزم ایران برای حمایت از دولت و ملت و مقاومت لبنان در برابر تجاوز و آتش افروزی رژیم متجاوز صهیونیستی تأکید کرد.
عراقچی با اشاره به حجم و شدت جنایات وحشیانه رژیم‌صهیونیستی، به‌عنوان مصداق آشکار جنایات شدید بین‌المللی بر ضرورت تلاش همه‌جانبه کشورهای اسلامی و عربی برای تبیین ابعاد اقدام‌های غیرقانونی و جنایتکارانه رژیم‌صهیونیستی و بسیج سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی برای اقدام جمعی جهت توقف تجاوز این رژیم تأکید کرد.
نخست‌وزیر لبنان نیز در این دیدار ضمن تشریح آخرین وضعیت لبنان و توصیف تجاوز‌های رژیم‌صهیونیستی به‌عنوان مصداق واقعی جنایت جنگی از بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل در برابر ماجراجویی‌های خطرناک دشمن صهیونیستی ابراز تأسف کرد. نجیب میقاتی همچنین از حمایت‌های ایران از دولت و مردم لبنان در این شرایط دشوار قدردانی کرد.

خطاب به کشورهای اسلامی - عربی
وزیر امورخارجه ایران پس از گفت‌وگو با نخست‌وزیر لبنان به دیدار رئیس‌مجلس این کشور رفت. عراقچی دراین دیدار با ابلاغ سلام و تحیات رهبرمعظم‌انقلاب به ملت شجاع و مقاوم لبنان، شهادت سیدحسن نصرالله و دیگر رهبران مقاومت را تسلیت گفت و تأکید کرد خون پاک این شهیدان تضمین‌کننده ادامه مسیر مقاومت عزتمندانه در لبنان خواهد بود.
عراقچی با تأکید بر عزم ایران به‌منظور حمایت همه‌جانبه از لبنان در برابر تجاوز رژیم اشغالگر به‌عنوان بخشی از رویکرد مسئولانه ایران برای حراست از صلح و ثبات منطقه در برابر توسعه‌طلبی و شرارت رژیم‌صهیونیستی، پایان دادن به نسل‌کشی در غزه و توقف تجاوز به لبنان را لازمه بازگشت ثبات و آرامش به منطقه دانست. وی همچنین بر اهمیت هماوردی فعالانه‌تر کشورهای اسلامی و سازمان همکاری‌اسلامی برای اعمال فشار بر حامیان غربی رژیم‌صهیونیستی به‌منظور مهار این رژیم تأکید کرد و گفت: این مسئولیت اخلاقی، اسلامی و قانونی همه کشورهای اسلامی و عربی است که اجازه ندهند رژیم اشغالگر تمامیت سرزمینی و حاکمیت لبنان و دیگر کشورهای اسلامی را مورد تعرض قرار دهد.

قدردانی از ایران
رئیس مجلس لبنان نیز در این دیدار با قدردانی از حمایت‌های جمهوری‌اسلامی از لبنان و مقاومت در برابر اشغالگری و تجاوز بر عزم صبورانه و اراده خستگی‌ناپذیر مردم لبنان برای مقابله با اشغالگری و تجاوز تأکید کرد. نبیه‌بری خواستار استفاده مؤثرتر از ابزار دیپلماسی برای تبیین وضعیت خطیر لبنان و ممانعت از تحقق اهداف شیطانی رژیم‌صهیونیستی برای جلوگیری از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به آوارگان لبنان شد و بر مسئولیت جمعی امت‌اسلامی و عربی برای این امر تأکید کرد.

قصد ادامه نداریم، مگر...
عراقچی در جریان سفر به بیروت در جمع خبرنگاران نیز حاضر شد و به تشریح مواضع ایران پیرامون تحولات اخیر پرداخت که مهم‌ترین محورهای آن را در ادامه می‌خوانید:
 رژیم‌صهیونیستی علیه ایران اقدام کند، پاسخ ما سخت‌تر خواهد بود.
 ما آغازکننده حمله نبودیم، بلکه به تهاجم به سفارت‌مان در دمشق و حمله علیه اهداف ایران پاسخ دادیم.
 برخلاف رژیم‌صهیونیستی، ما فقط به مراکز نظامی و امنیتی رژیم‌صهیونیستی حمله کردیم.
 قصد ادامه نداریم، مگر اینکه رژیم‌صهیونیستی بخواهد به حملات خودش ادامه دهد.
 اگر هرگونه اقدام دیگری علیه ایران انجام دهند، حتما متناسب و کاملا حساب شده پاسخ خواهیم داد.

این خبر را به اشتراک بگذارید