• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
شنبه 14 مهر 1403
کد مطلب : 236583
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/66Z0n
+
-

بازار جهانی در مشت ذره‌های نانویی

بازار جهانی فناوری نانو در سال‌های اخیر به سرعت رشد کرده و به یکی از حوزه‌های کلیدی در علم و صنعت تبدیل شده است. این فناوری با کاربردهای وسیعی که در حوزه‌های مختلف ازجمله بهداشت و درمان، الکترونیک، مواد پیشرفته، انرژی و محیط‌زیست دارد، توانسته توجه زیادی را به‌خود جلب کند. اگرچه بازار فناوری نانو از سال‌های گذشته رشد قابل‌توجهی داشته اما پیش‌بینی می‌شود که این روند در سال‌های آینده نیز روند سرعتی به‌خود بگیرد. شیوع همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ منجر به افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در فعالیت‌های تحقیق و توسعه برای توسعه کاربرد‌های جدید فناوری نانو در پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا شد.

گزارش 10ساله
سایت استاتستیک در گزارشی که به بررسی ۱۰ ساله بازار فناوری نانو از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ پرداخته، عنوان کرده است که گردش مالی بازار جهانی فناوری نانو در سال ۲۰۱۰ به حدود ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید. این بازار با رشدی که طی این سال‌ها داشته، در سال ۲۰۱۵ به رقم ۲۷ میلیارد دلار دست پیدا کرد. در سال گذشته یعنی ۲۰۲۳ این رقم به ۱۱۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود میزان بازار نانوفناوری در ۲۰۲۸ به حدود ۲۱۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار برسد. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طبق برآوردها، میزان بازار فناوری نانو تا سال ۲۰۳۰ با میانگین رشد سالانه ۱۴.۵ درصد به ۲۸۸ میلیارد و ۷۱۰ میلیون دلار برسد. آمار‌ها نشان می‌دهد که ۳۵ درصد از سهم این بازار را منطقه آسیا و اقیانوسیه به‌خود اختصاص داده است.

پیشتازان بازار
کشورهای پیشرفته در حوزه فناوری نانو شامل ایالات متحده آمریکا، چین، ژاپن، کره‌جنوبی و کشورهای اروپایی و همچنین ایران هستند. این کشورها نه‌تنها در زمینه تولید و تحقیقات علمی بلکه در توسعه کاربردهای تجاری این فناوری نیز فعالیت گسترده‌ای دارند.

چالش‌ها
البته توسعه بازار جهانی با چالش‌هایی هم همراه است. تولید و تحقیق در حوزه فناوری نانو همچنان هزینه‌بر است و نیاز به زیرساخت‌های پیشرفته دارد. از سوی دیگر اثرات بالقوه نانومواد بر سلامت انسان و محیط‌زیست به‌طور کامل شناخته نشده و یکی از نگرانی‌های مهم است. همچنین توسعه فناوری نانو نیاز به قوانین و مقررات مناسب دارد تا از استفاده ایمن و اخلاقی آن اطمینان حاصل شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید