• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
شنبه 14 مهر 1403
کد مطلب : 236577
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z4jWJ
+
-

نمایشگرهای موبایل، تلویزیون و انواع تراشه با تاثیر فناوری نانو شکل جدیدی به خود گرفته است

تأثیر نانو بر دنیای فناوری اطلاعات

تأثیر نانو بر دنیای فناوری اطلاعات

فناوری نانو تا حد زیادی به پیشرفت‌های عمده در محاسبات و الکترونیک کمک کرده است که منجر به سیستم‌های سریع‌تر، کوچک‌تر و قابل حمل‌تر شده است که می‌توانند مقادیر بیشتر و بزرگ‌تری از اطلاعات را مدیریت و ذخیره کنند. این برنامه‌های کاربردی که به‌طور مداوم در حال توسعه هستند عبارتند از:

حافظه نانومتری
ترانزیستورها، سوئیچ‌های اساسی که تمامی محاسبات مدرن را امکان‌پذیر می‌سازند، همگی از طریق فناوری نانو کوچک‌ و کوچک‌تر شده‌اند. در آغاز قرن، یک ترانزیستور معمولی130 تا 250نانومتر اندازه داشت؛ این در حالی است که در سال 2014، شرکت اینتل یک ترانزیستور 14نانومتری ایجاد کرد، سپس شرکت آمریکایی IBM نخستین ترانزیستور 7نانومتری را در سال 2015ساخت و پس از آن آزمایشگاه ملی لارنس برکلی یک ترانزیستور یک نانومتری را در سال2016 به جهان معرفی کرد. ترانزیستورهای کوچک‌تر، سریع‌تر و بهتر به این معنی است که به‌زودی کل حافظه کامپیوترها ممکن است روی یک تراشه کوچک ذخیره شود.

تصویر بهتر تلویزیون ها
در سال‌های اخیر، نمایشگرها و تلویزیون‌هایی با کیفیت فوق‌العاده بالا به فروش می‌رسند که از نقاط کوانتومی برای تولید رنگ‌های زنده‌تر و در عین حال کارآمدتر انرژی استفاده می‌کنند. این کار نیز به کمک ذرات نانویی امکان‌پذیر شده است.

نانو ذرات مس
سایر محصولات محاسباتی و الکترونیکی عبارتند از تراشه‌های حافظه فلش برای تلفن‌های هوشمند، فلش مموری‌ها و سمعک‌های فوق پاسخگو؛ پوشش‌های ضد‌میکروبی- ضد‌باکتریایی روی کیبورد و قاب گوشی تلفن همراه و جوهرهای رسانا برای چاپ‌های الکترونیکی که اخیرا توسعه یافته‌اند.

انعطاف‌پذیر
ابزار الکترونیک منعطف، خم شونده، تاشو، قابل چرخش و قابل کشش به بخش‌های مختلف رسیده و در محصولات مختلفی ازجمله گجت‌های پوشیدنی‌، برنامه‌های کاربردی پزشکی، کاربردهای هوافضا و اینترنت اشیا ادغام می‌شوند. الکترونیک انعطاف‌پذیر با استفاده از نانو غشاهای
 نیمه هادی برای کاربرد در نمایشگرهای گوشی‌های هوشمند و کتابخوان‌های الکترونیکی توسعه یافته است. نانو مواد دیگری مانند گرافن و نانو مواد سلولزی برای انواع مختلف لوازم الکترونیکی انعطاف‌پذیر برای فعال کردن حسگرهای پوشیدنی، پنل‌های خورشیدی که می‌توانند روی لباس‌ها دوخته شوند و کاغذهای الکترونیکی که می‌توان آنها را جمع کرد، استفاده می‌شود. ساخت وسایل الکترونیکی مسطح، منعطف، سبک، غیرشکننده و بسیار کارآمد، راه را به روی محصولات هوشمند بی‌شماری باز می‌کند.

عملکرد بهتر کامپیوتر
با استفاده از حافظه دسترسی تصادفی مغناطیسی (MRAM)، کامپیوترها تقریباً قادر به راه‌اندازی مجدد خواهند بود. MRAM توسط اتصالات تونل مغناطیسی در مقیاس نانومتر فعال می‌شود و می‌تواند به سرعت و به‌طور مؤثر، داده‌ها را در طول خاموش شدن سیستم ذخیره یا ویژگی‌های پخش مجدد را فعال کند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید