• پنج شنبه 12 مهر 1403
  • الْخَمِيس 29 ربیع الاول 1446
  • 2024 Oct 03
پنج شنبه 12 مهر 1403
کد مطلب : 236540
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/764Xj
+
-

گنبد آهنین چگونه آبکش شد؟

وعده صادق 2 شاهد حضور یکی از خاص‌ترین و قدرتمندترین موشک‌های جهان به نام فتاح 1 بود

گزارش
گنبد آهنین چگونه آبکش شد؟

ساسان شادمان‌منفرد- روزنامه‌نگار

برای کسانی که به توانایی‌های بالای مردمان ایران‌زمین ایمان نداشتند، باید ثابت شده باشد که ایرانی‌هایی که با دست خالی، در جنگ تحمیلی حماسه‌ها آفریده‌اند، اکنون در حوزه صنایع نظامی و دفاعی یکی از قدرت‌های بزرگ به‌حساب می‌آیند. سه‌شنبه، دهم مهرماه1403، برگ زرین دیگری در نمایش اقتدار ایران بزرگ ورق خورد. در این شب، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با پشتیبانی ارتش، وزارت دفاع و سایر سازمان‌ها و نهادهای نظامی کشور، بخش دیگری از پتانسیل بالای موشکی خود را به غربی‌های انگشت به‌دهان مانده، نشان داد. در عملیات سه‌شنبه‌شب، اسرائیل طعم تلخ (برای ما شیرین) موشک‌های فتاح-1 و سجیل را هم چشید. سجیل کابوس ترسناکی بود که کارشناسان نظامی آمریکایی همان‌شب، پیش از بارگذاری و شلیک، درباره‌ توانمندی‌هایش اظهار وحشت کرده بودند. براساس اطلاعات موجود، موشک‌های قدر-اف، عماد، سجیل، فتاح-1 و خیبرشکن به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک شدند. پرواضح است که مقامات نظامی کشور به لحاظ امنیتی، اطلاعات کامل و دقیقی را درحال حاضر منتشر نکرده‌اند. به‌احتمال فراوان و براساس صلاحدید فرماندهان، این اطلاعات در آینده منتشر خواهد شد تا همگان از کم و کیف این حمله مطلع شوند.

نحوه عملکرد موشک هایپرسونیک
     پیشرانه: بیشتر موشک‌های هایپرسونیک از سیستم‌های پیشرانه‌ای استفاده می‌کنند که معمولا به 2دسته تقسیم می‌شوند:

     اسکرام‌جت (Scramjet): این نوع موتور در سرعت‌های بالا کار می‌کند و از اکسیژن موجود در جو برای احتراق سوخت استفاده می‌نماید. موتور اسکرام‌جت طراحی شده است تا در سرعت‌های بسیار بالا (ماخ 5 به بالا) کار کند.

      بوسترهای موشکی: این بوسترها موشک را به سرعت بسیار بالا می‌رسانند و سپس اسکرام‌جت‌ها وارد عمل می‌شوند.

     مسیر پرواز: موشک‌های هایپرسونیک می‌توانند در جو زمین حرکت کنند و اغلب از مسیرهای پروازی متفاوت و پیچیده‌ای برای فرار از سیستم‌های دفاعی استفاده می‌کنند. برخلاف موشک‌های بالستیک که مسیرهای قابل پیش‌بینی‌ای دارند، موشک‌های هایپرسونیک می‌توانند در طول مسیر تغییر جهت داده و مانور دهند.

     سرعت و دقت: این موشک‌ها به‌دلیل سرعت بالای خود، می‌توانند به اهداف در فاصله‌های دور در زمانی بسیار کوتاه برسند. همچنین برخی از آنها دارای دقت بالایی برای برخورد با اهداف خاص هستند که آنها را به سلاح‌های استراتژیک تبدیل می‌کند.

حمله موفق بود؟
با توجه به تصاویری که در شبکه‌های تلویزیونی و اجتماعی مشاهده شد، باید اذعان کرد که این حمله، سراسر موفقیت و پیروزی برای ایران بوده است. آنهایی که تا دیروز موشک‌های ایران را ماکت و خیالی توصیف می‌کردند، حالا کم‌کم به این باور رسیده‌اند که این موشک‌ها خیلی راحت‌تر از آن چیزی که تصورش را مي‌كردند، بالای سر صهیونیست‌ها ظاهر می‌شود. در حمله پیشین اما تنها حرف دشمنان، رهگیری بخشی از موشک‌ها توسط گنبد آهنین و جنگنده‌های اسرائیلی، آمریکایی، فرانسوی، آلمانی و انگلیسی و سامانه‌های پدافندی اردنی بود که خب، سه‌شنبه با به پرواز درآمدن، هایپرسونیک فتاح-1 آن هم دیگر بر زبان جاری نشد!

13کشور هایپرسونیکی
موشک‌های هایپرسونیک به نوعی از موشک‌ها گفته می‌شود که با سرعتی بیش از ۵ برابر سرعت صوت حرکت می‌کنند. این موشک‌ها به‌دلیل سرعت بسیار بالایشان می‌توانند زمان واکنش دشمن را کاهش داده و قابلیت‌های دفاعی مرسوم مانند سامانه‌های ضد‌موشک را به چالش بکشند.
 در حال حاضر تنها 13کشور آمریکا، روسیه، چین، هند، فرانسه، بریتانیا، آلمان، کره‌شمالی، کره‌جنوبی، ژاپن، برزیل، استرالیا و ایران صاحب فناوری بومی تولید موشک‌های هایپرسونیک هستند.

فتاح، گنبد آهنین را به زانو درآورد
هر زمان که ایران، موشک یا سامانه‌ای نظامی را رونمایی می‌کرد، دشمنان بلافاصله اقدام به ایجاد شک و تردید در توانایی‌های آن می‌کردند. زمانی که سامانه پدافندی «سوم خرداد» موفق به سرنگونی یک فروند پهپاد فوق‌پیشرفته آر-کیو4گلوبال هاوک شد، بازهم معاندان سعی در نفی توانایی‌های بالای نظامی ایران داشتند. موشک‌ها یکی پس از دیگری رونمایی و آزمایش می‌شد، اما آنها همچنان به مسیر خود در کمرنگ‌کردن توانایی‌های این تسلیحات ادامه دادند. با این حال در عملیات سه‌شنبه‌شب، موشک‌های هایپرسونیک «فتاح» نشان دادند که همان قابلیتی را دارند که پیش‌تر درباره‌شان گفته شده بود. قابلیت بالای این موشک‌ها در هدف قرار دادن گنبد آهنین صهیونیست‌ها و همچنین گریز از رهگیری، موضوعی غیرقابل انکار بود.









 

این خبر را به اشتراک بگذارید