• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
پنج شنبه 12 مهر 1403
کد مطلب : 236524
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Nx406
+
-

موج کشنده مشروبات الکلی سمی پس از مازندران و گیلان به همدان رسید

مشروبات دست‌ساز جان 27نفر را گرفت

گزارش
مشروبات دست‌ساز جان 27نفر را گرفت

جواد عزیزی- روزنامه‌نگار

درحالی‌که تلاش تیم‌های پزشکی در مازندران و گیلان برای درمان بیمارانی که قربانی مصرف مشروبات الکلی دست‌ساز شده‌اند ادامه دارد، در همدان نیز این مشروبات سمی قربانی گرفت.
به گزارش همشهری از چند روز پیش بود که افراد مختلفی که دچار مسمومیت‌های مشابه شده بودند با انتقال به بیمارستان‌های آمل، چالوس و رشت تحت درمان قرار گرفتند. همگی این افراد علائمی چون ضعف، بی‌حالی، تاری دید، اضطراب و بی‌قراری داشتند و در همان معاینات اولیه معلوم شد که بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی دچار مسمومیت شده‌اند. آمار مسموم شدگان در شهرهای آمل و چالوس، 102‌نفر بود که در روزهای نخست 7نفر از آنها جان باختند و روز گذشته اعلام شد که آمار قربانیان به 13نفر افزایش یافته است. اما در رشت به ‌گفته دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مسموم شدگان 31نفر بودند که در بیمارستان رازی رشت تحت درمان قرار گرفتند و 9نفر از آنها که مسمومیت کمتری داشتند، پس از درمان مرخص شدند. این در حالی بود که در همان روز نخست 4نفر از بیماران جانشان را از دست دادند و برخی دیگر که حال وخیمی داشتند تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفتند. با این حال تلاش‌ها برای نجات 5نفر دیگر هم فایده‌ای نداشت و به این ترتیب آمار قربانیان مشروبات سمی در رشت در روزهای گذشته نیز افزایش یافت و به 9نفر رسید. این در حالی است که تلاش پزشکان بیمارستان رازی برای درمان بقیه آنها همچنان ادامه دارد.

ردپای 2 ساقی
همزمان با مرگ برخی از بیماران و با دستور قضایی، تیمی از مأموران پلیس آگاهی رشت برای شناسایی و دستگیری افرادی که اقدام به توزیع مشروبات سمی کرده بودند، آغاز شد. بررسی‌های اولیه از این حکایت داشت، افرادی که اقدام به مصرف مشروبات الکلی سمی کرده بودند ارتباطی با هم نداشتند و جداگانه و در زمان‌های مختلف اقدام به تهیه مشروبات الکلی کرده بودند، اما آنچه در ادامه بررسی‌ها به‌دست آمد از این حکایت داشت که تمامی این افراد، مشروبات الکلی را از 2نفر که به ساقی مشروب معروف بودند، خریداری کرده بودند. در ادامه تحقیقات انجام شده از سوی پلیس، این دو که هر کدام جداگانه اقدام به تهیه مشروبات الکلی تقلبی کرده بودند در منطقه لب‌آب شناسایی و در 2 عملیات جداگانه دستگیر شدند. تحقیقات از این حکایت دارد که متهمان برای رسیدن به سود بیشتر، اقدام به تهیه الکل صنعتی با قیمت پایین کرده و سپس آن را در مایعات دیگر حل کرده و به‌عنوان مشروبات الکلی به فروش می‌رساندند که با دستگیری هر دو متهم، تحقیقات از آنها ادامه دارد.

همدان، 5 قربانی
درحالی‌که تلاش پزشکان رشت برای درمان سایر بیماران ادامه دارد، اتفاق مشابهی این‌بار در شهر همدان رخ داد؛ جایی که به‌گفته عباس نجفی، دادستان عمومی و انقلاب همدان، ۱۸‌نفر طی 3‌روز به واسطه مسمومیت الکلی به بیمارستان‌های شهر مراجعه کردند که با معاینات اولیه معلوم شد همگی این افراد بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی دچار مسمومیت شده‌اند. بر اساس این گزارش، به‌رغم تلاش کادر درمان، متأسفانه تا روز گذشته 5نفر از این افراد به‌دلیل شدت مسمومیت جانشان را از دست دادند و تلاش پزشکان برای درمان بقیه بیماران ادامه دارد.
همزمان با این اتفاق، تیمی از مأموران پلیس همدان نیز وارد عمل شدند و در بررسی‌های اولیه معلوم شد که در این حادثه نیز همانند حادثه رشت، افرادی که اقدام به مصرف مشروب سمی کرده بودند، جداگانه و در زمان‌های متفاوت اقدام به خرید آن کرده بودند که حالا تحقیقات برای شناسایی و دستگیری عامل یا عاملان توزیع مشروبات الکلی سمی در همدان ادامه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید