• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
چهار شنبه 11 مهر 1403
کد مطلب : 236416
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Bg4rN
+
-

کودکان و خطر گدایی فالوئر

حامد فوقانی

روی لباس 2 تا از 5تا بچه‌های مهمان‌ها، شخصیت‌های معروف انیمیشن‌های خارجی نقش بسته بود؛ روی تی‌شرت یکی، اسپایدرمن و روی شلوار آن یکی، پوکمُن. 3تای دیگر هم با لباس‌های معمول کودکانه روی مبلمان لم داده بودند و مشغول بازی یا دیدن ریلزهای اینستاگرامی با موبایل بودند. پدر و مادرها هم از اینکه بچه‌هایشان به جای بازیگوشی، پای گوشی نشسته‌اند، راضی به‌نظر می‌رسیدند. سرک کشیدم تا ببینم کودک 7ساله چه چیزی را در موبایلش نگاه می‌کند که باعث شده قهقهه بزند؛ عاقله‌مردی هندوانه را به سرش می‌کوبید و بعد با کله، درون یک‌ بشکه پر از آب فرو می‌رفت. دلیل؟ گدایی فالوئر؛ اسمش را برخی گذاشته‌اند روش جذب مخاطب و تبلیغات. اما اینکه در ذهن مدیران آن فروشگاهی که این آقا برایش تبلیغ می‌کرد، چه گذشته که به چنین روشی روی بیاورند، معلوم نیست. یا اصلا آن بنده خدا چرا این‌گونه حیثیت خود را به بازی گرفته بود؟
دیگر همه‌مان می‌دانیم که در اینستاگرام همه جور ویدئو و عکسی منتشر می‌شود. به قول دوستی، اگر از 24ساعت روز، 25ساعت هم پای اینستاگرام باشی، باز ویدئوها و عکس‌هایی وجود دارد که برای نخستین بار آنها را می‌بینی. بین‌شان هم تا دلتان بخواهد انواع محتواهای غیراخلاقی با تأثیرات مخرب روی ذهن و اندیشه کودکان دیده می‌شود. البته تعداد کسانی که با هدف کسب‌وکار، ارائه خدمات و آموزش فعال هستند، کم نیست، اما باز هم دلیل نمی‌شود که به راحتی گوشی موبایل در اختیار کودکان قرار بگیرد. بیاییم، 2واقعیت را بپذیریم.
1- اغلب افراد پس از خریدن گوشی، بیشتر به‌دنبال فیلترشکن و نصب اپلیکیشن‌های پیام‌رسان و شبکه‌های اجتماعی هستند؛ اما کمتر کسی پیگیر می‌شود که بفهمد چه نرم‌افزاری وجود دارد یا باید نصب کند که دسترسی کودکان به بخش‌های مختلف را محدود کند. درحالی‌که Kids mode یا همان حالت بچه‌ها روی اغلب سیستم‌‌عامل‌های گوشی‌ها به‌طور پیش‌فرض وجود دارد و اگر هم نباشد از فروشگاه‌های عرضه اَپ‌ها -چه داخلی و چه خارجی- به آسانی قابل دریافت و اجرا هستند.
2- مسئولان فرهنگی و هنری در تولید محتوای مناسب و همخوان با فرهنگ ایرانی ناموفق بوده‌اند. همین امر باعث شده تا از یک‌طرف‌ کودکان به محتواهای آن‌وَر آبی وابسته باشند تا ابرقهرمان‌شان امثال سوپرمن، بتمن، پوکمون، اسپایدرمن، سگ‌های نگهبان، هالک و... باشد، نه سارا و دارا که عروسک‌های‌شان هم جذابیت ندارد و هم در فیلم‌ها و کتاب‌ها شخصیت‌پردازی نشده‌اند. اگرچه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اعلام کرده به‌دنبال احیای این عروسک‌ها و شخصیت‌پردازی آنهاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید