• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
دو شنبه 9 مهر 1403
کد مطلب : 236190
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/k5m9J
+
-

درخواست بازداشت تخریب‌کنندگان کوه رحمت تخت‌جمشید

تخریب کوه رحمت به‌دلیل فعالیت‌ معدن‌کاوی درحالی ادامه دارد که پایگاه خبری صدای میراث، از صدور درخواست اداره کل میراث فرهنگی استان فارس و پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید برای دستگیری تخریب‌کنندگان کوه رحمت در فعالیت معدن متعلق به شهرداری مرودشت خبر داد.
براساس این گزارش، اداره میراث فرهنگی استان فارس از یگان حفاظت میراث فرهنگی مرودشت خواست که علاوه بر توقیف ماشین‌آلات و ادوات معدنی که در حال تخریب کوه رحمت هستند، متخلفان نیز بازداشت و به مرجع قضایی معرفی شوند. بلافاصله پس از اعلام این خبر، محمدرضا زارع، شهردار مرودشت در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اعلام کرد: فعالیت‌های معدن کوه رحمت به‌هیچ وجه از سوی یگان میراث‌فرهنگی و پایگاه تخت‌جمشید متوقف نشده، اما‌ به‌دلیل اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته با دستور فرماندار مرودشت محدود شده است. به‌گفته زارع، مجوزهای معدن‌کاوی در معدن متعلق به شهرداری مرودشت از اداره آب منطقه‌ای استان، اداره میراث‌فرهنگی و منابع‌ طبیعی دریافت و هر سال نیز تمدید شده است. این اظهارات شهردار مرودشت در حالی صورت می‌گیرد که براساس اسناد منتشر شده از سوی صدای میراث، وزارت میراث فرهنگی در 3روز گذشته، پرونده شکایت قبلی از بهره بردار معدن کوه رحمت را که کارمند شهرداری مرودشت است به جریان انداخت. برهمین اساس، یگان حفاظت میراث فرهنگی که برای متوقف کردن فعالیت معدن‌کاوی در کوه رحمت تخت‌جمشید توسط شهرداری مرودشت به این محدوده رفته بود با مخالفت و مقاومت متولیان معدن‌کاوی در کوه رحمت مواجه شد. کوه رحمت تخت‌جمشید، از مهم‌ترین آثار طبیعی و تاریخی تخت‌جمشید است که در عرصه و حریم این محوطه میراث جهانی ایران قرار دارد و مملو از آثاری از دوره پارینه سنگی تا دوران هخامنشی، اشکانی، ساسانی و اسلامی است. تخت‌جمشید همچنین دارای 3حریم مصوب است که معدن متعلق به شهرداری مرودشت درست در حریم درجه2 این محوطه میراث جهانی ایران قرار دارد و براساس قوانین و ضوابط میراث فرهنگی اجازه فعالیت ندارد. با این حال محمدرضا زارع، شهردار مرودشت گفته است: هرسال مجوز فعالیت معدن تمدید شده ‌و هیچ‌کس اعتراض ندارد. مردم هم اعتراض ندارند.
زارع تأکید کرد: کوه رحمت در حریم درجه2 تخت‌جمشید است و شهرداری مرودشت نیز به‌خاطر بهره‌برداری شخصی و منفعت یک فرد، فعالیت‌های خود را متوقف نمی‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید