• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
دو شنبه 9 مهر 1403
کد مطلب : 236185
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8q5Pj
+
-

ناگهان جهنم

حسين حسيني که ستاره فصل قبل استقلال بود، حالا برزخي تمام‌عيار را تجربه مي‌کند

ناگهان جهنم

بهروز رسایلی

این انگار تقدیر حسین حسینی است؛ در نوسان بودن بین کاراکتر قهرمان و ضد‌قهرمان. درحالی‌که بیش از یک دهه از حضور حسینی درون دروازه استقلال می‌گذرد اما تقریبا هیچ‌گاه تصویر دقیق و ثابتی از او در ذهن هواداران شکل نگرفته است. آن اوایل یک پدیده به چشم می‌آمد که حتی می‌توانست مهدی رحمتی را نیمکت‌نشین کند، بعدتر خیلی‌ها دلتنگ همان رحمتی شدند و گاهی در رقابت با خریدهای مهمی مثل رشید مظاهری سربلند بیرون می‌آمد و گاهی همه را ناامید می‌کرد. امروز و در شرایطی که حسینی 32سالگی را پشت سر می‌گذارد، انگار هنوز هم همان شرایط برای او وجود دارد. سنگربانی که فصل گذشته عصای دست کادرفنی استقلال بود و 18کلین‌شیت انجام داد، امروز از هر جهت در حال پشت سر گذاشتن یک فصل ناامیدکننده است.

   بد در لیگ، بدتر در دربی‌ها
فصل جدید برای حسینی خوب شروع نشد، به‌طوری که بعد از برگزاری 5بازی، به شکلی عجیب او هنوز موفق به ثبت کلین‌شیت نشده است. در همین دربی104تهران بود که حسینی تا آستانه شکستن این طلسم و بسته نگه داشتن دروازه‌اش پیش رفت اما نهایتا در دقایق آخر از روی نقطه پنالتی گل خورد و بار دیگر شکست تیمش را در این میدان بزرگ دید. آنچه باعث تشدید انتقادات از حسینی شده، عملکرد ضعیف او در دربی‌ها بوده و خیلی‌ها عقیده دارند همین نمایش‌ها باعث شده روند پیروز نشدن استقلال مقابل پرسپولیس به 8سال برسد. حسینی در 13دربی سنگربان استقلال بوده که فقط 3بار کلین‌شیت کرده و در هیچ‌کدام از آنها هم آبی‌ها در جریان بازی به برتری دست نیافته‌اند. هرچند نمی‌شود از درخشش این سنگربان در 2دربی حذفی دوران فرهاد مجیدی که با پیروزی استقلال در ضربات پنالتی به پایان رسید، غافل شد.

   این چه واکنشی بود؟
دیگر داستانی که بعد از دربی تهران فشارها را روی حسینی بیشتر کرد، واکنش او به سانتر ایوب عملود بود؛ جایی که مثل گلرهای ناشی توپ را به‌طور ناقص دفع کرد، باعث شد سعید مهری به آن برسد و رامین رضاییان مرتکب خطای پنالتی شود. در این صحنه، حسینی با این همه تجربه، واقعا می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد. فقط هم این نیست؛ نرخ اشتباهات او در دربی‌ها چشمگیر بوده و حالا هواداران با کنار هم قرار دادن آنها به این نتیجه رسیده‌اند که شاید شهرآورد، در تخصص کاپیتان تیمشان نباشد. به یاد بیاورید 2گل آخری که حسینی از پشت محوطه جریمه از عالیشاه خورده؛ یکی در جریان بازی و دیگری از روی ضربه کاشته. در لیگ نوزدهم هم او روی نفوذ و ضربه مهدی عبدی، یک گل به‌خودی زد.

   کلافه از دستور وقت‌کشی؟
به‌طور کلی اما حسینی در تیم نکونام کمی کلافه به‌نظر می‌رسد که بخشی از آن می‌تواند مربوط به دستورات معروف اتلاف وقت باشد. چه فصل گذشته و چه امسال در همین دربی، تصاویر شکار شده از اردوی استقلال نشان می‌دهد مربیان این تیم به حسینی فرمان وقت‌کشی می‌دهند و حداقل در بعضی از این موارد از روی چهره و واکنش‌های او می‌توانیم بفهمیم از این کار خوشش نیامده است. به هر حال خیلی از مردم، پشت صحنه‌ها را نمی‌بینند و فقط بد نامی تمارض در کارنامه حسینی ثبت می‌شود. پیش از بازی آسیایی استقلال با السد، حتی شایعاتی در مورد اختلاف بین حسینی و کادرفنی به گوش می‌رسیده است.

دست‌به‌دست شدن دستکش‌ طلایی
بهترین دروازه‌بان‌های سال گذشته امسال رتبه دورقمی دارند و جای خود را به فرعباسی و گوندوز داده‌اند

نگاهی به عملکرد دروازه‌بان‌ها در فصل جاری لیگ برتر نشان می‌دهد ترکیب گلرهای برتر امسال تقریبا نسبت معکوسی با سال گذشته دارد و موفق‌های پارسال به ناموفق‌های امسال تبدیل شده‌اند. سال گذشته و در لیگ بیست‌وسوم، کسی که در پایان فصل عنوان بهترین دروازه‌بان را هم از آنالیزورهای متریکا و هم از سازمان لیگ فوتبال دریافت کرد سیدحسین حسینی بود. دروازه‌بان و کاپیتان استقلال با 18کلین‌شیت طی 29بازی (او یک مسابقه را به‌خاطر محرومیت از دست داد) بالاترین تعداد کلین‌شیت را داشت و با نمره 7.22از 10صاحب بالاترین نمره فنی در سایت متریکا هم بود. اما امسال شرایط برای بهترین دروازه‌بان فصل گذشته به چه شکل پیش رفته است؟ سیدحسین در هر 5مسابقه استقلال در لیگ برتر دروازه‌بان اصلی بوده و در هیچ‌یک از این مسابقات موفق به کلین‌شیت نشده است. غیراز دریافت 7گل طی 5 بازی، حسینی نمره فنی قابل‌قبولی هم ندارد و با میانگین 6.64 از 10صاحب رتبه پانزدهم در میان دروازه‌بان‌هاست. یعنی نمره او حتی از آرشا شکوری (هوادار) که با ثبت بیشترین گل خورده به نیمکت تبعید شده هم پایین‌تر است.

   پدیده سرباز شد
بعد از حسین حسینی که صاحب دستکش طلایی فصل گذشته شد، دومین دروازه‌بان برتر آن فصل در سایت متریکا علیرضا جعفرپور دروازه‌بان تیم شمس‌آذر و یکی از پدیده‌های لیگ بیست‌وسوم بود. جعفرپور درون دروازه تیمی می‌ایستاد که بی‌پروا و هجومی بازی می‌کرد و طبیعتا موقعیت‌های فراوانی به حریفان می‌داد. اما جعفرپور 23ساله با وجود سن و سال پایینش درخشش قابل‌توجهی داشت و در پایان فصل با نمره7.09دومین دروازه‌بان موفق لیگ بعد از حسینی شد. او امسال از قزوین به انزلی منتقل شده تا خدمت سربازی را در ملوان سپری کند و البته در حضور حبیب فرعباسی هنوز به جعفرپور بازی نرسیده است. سومین دروازه‌بان برتر فصل گذشته نیز محمدرضا اخباری بود. او درون دروازه گل‌گهر 11کلین‌شیت داشت و میانگین گل‌های خورده‌اش کمتر از یک گل در هر بازی بود. اخباری با نمره7.02یکی از 3دروازه‌بانی بود که نمره بالاتر از 7گرفت و بعد از حسینی و جعفرپور در رتبه سوم ایستاد. او امسال هم با گل‌گهر کلین‌شیت‌های زیادی داشته و طی 5بازی فقط یک‌بار گل خورده است. اما ظاهرا این آمار عالی گل‌گهر در بخش دفاعی، بیش از آنکه حاصل درخشش اخباری باشد، نتیجه برخورداری از یک ساختار منسجم دفاعی در کل تیم است. میانگین نمرات اخباری در این 5بازی 6.80 و رتبه او در جدول دروازه‌بان‌ها نهم است. بنابراین از 3دروازه‌بان برتر فصل گذشته یک نفر در این فصل هنوز بازی نکرده و 2نفر دیگر هم رتبه‌های نهم و پانزدهم را دارند.

   از انزلی تا الجزایر
اما در این تحول و جابه‌جایی، عنوان بهترین دروازه‌بان‌های فصل جاری به چه کسانی رسیده است؟ در حال‌حاضر صدرنشین جدول گلرها در سایت متریکا حبیب فرعباسی است که با ملوان در نیمی از 6بازی کلین‌شیت کرده، یک پنالتی گرفته و نمره7.09برای او ثبت شده است. فرعباسی پارسال یک نیم‌فصل برای ذوب‌آهن و یک نیم‌فصل برای ملوان بازی کرد و رتبه‌اش در جمع دروازه‌بان‌ها رتبه دهم بود. نفر دوم دروازه‌بان‌های امسال و تعقیب‌کننده فرعباسی یک دروازه‌بان خارجی است که کم‌کم دارد به چهره‌ای محبوب برای هواداران پرسپولیس تبدیل می‌شود. الکسیس گوندوز بعد از دریافت 2گل در 2بازی ابتدایی‌اش در 3بازی بعدی موفق به کلین‌شیت شد و حالا با امتیاز7.06دومین دروازه‌بان موفق این فصل است. او و فرعباسی فعلا تنها دروازه‌بان‌هایی هستند که میانگین نمراتشان بالاتر از 7 است. نفر سوم جدول گلرها حامد لک از مس‌رفسنجان است که در 5بازی 4گل خورده و یک پنالتی گرفته است. نمره حامد 6.99 ثبت شده است، یعنی 2صدم بیشتر از پیام نیازمند و لوان بولی که آنها هم هر کدام یک پنالتی برای سپاهان و نساجی سیو کرده‌اند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید