• شنبه 14 مهر 1403
  • السَّبْت 1 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 05
یکشنبه 8 مهر 1403
کد مطلب : 236032
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y6G2Y
+
-

نقش مهم مدارس در مدیریت بیماری‌ها

مریم سرخوش- دبیر تندرستی

در فصل مدرسه حفظ سلامت کودکان به همان میزان آموزش و تحصیل اهمیت دارد. سیر صعودی بیماری‌های تنفسی‌ عفونی و ویروسی یکی از مشکلات جدی این گروه سنی است و باید درک و پیشگیری مناسب از شیوع این بیماری‌ها در تمام گروه‌های مرتبط با این حوزه از خانواده و دانش‌آموزان گرفته تا مدارس و حتی وزارت بهداشت شکل بگیرد. بی‌شک روزهای مدرسه، روزهای بیماری هم هست و باید این آگاهی وجود داشته باشد که چگونه در مواجهه با هوای سرد یا حضور چند ساعته در محیط‌های بسته آموزشی سالم ماند.
البته سرماخوردگی شایع‌ترین بیماری ویروسی به‌شمار می‌رود و اغلب دانش‌آموزان هم مشابه سایر افراد جامعه در طول سال چند نوبت گرفتار آن می‌شوند اما بیماری‌های شایع در مدارس در پاییز و زمستان محدود به یک سرماخوردگی ساده نیست و برخی بیماری‌های تنفسی‌ عفونی می‌تواند به سرعت بخش قابل توجهی از جمعیت دانش‌آموزی را گرفتار و منجر به غیبت از کلاس درس برای آنها شود.
به همین دلیل در مواجهه با این بیماری‌ها نه تنها آگاهی دانش‌آموزان و خانواده‌ها اهمیت دارد که متولیان آموزشی هم باید ملاحظات مهمی را در این‌باره درنظر بگیرند. نخستین گام آنها آموزش به خانواده‌ها و دانش‌آموزان است که باید از سوی مدیران مدارس و فعالان حوزه بهداشتی برداشته شود، ازجمله اطلاع‌رسانی درباره اهمیت تکمیل واکسیناسیون و اقدامات بهداشتی یا آموزش بهداشت دست‌ها، رعایت آداب تنفسی، تمیز نگه‌داشتن منظم کلاس‌های درس و تشویق دانش‌آموزان به ماندن در خانه هنگام مواجهه با علائم بیماری.
نکته دیگر اینکه دانش‌آموزان و خانواده‌ها در زمان مواجهه با بیماری فرزندانشان نگران غیبت آنها از مدرسه هم هستند. استرس ناشی از بیماری و این غیبت می‌تواند بر سلامت روان دو گروه تأثیر بگذارد و ضرورت دارد که حمایت‌های لازم را از اولیای مدرسه دریافت کنند. درنظر گرفتن برخی پروتکل‌ها درباره شیوع بیماری‌های تنفسی‌ عفونی هم یکی از ضرورت‌هاست که وزارت بهداشت آنها را اعلام می‌کند اما نحوه مدیریت بیماری‌، به تصمیم‌گیری و چگونگی اجرای این برنامه‌ها از سوی متولیان آموزشی مدارس وابسته است.
در این شماره از ضمیمه تندرستی همشهری، کارشناسان و متخصصان حوزه سلامت نکاتی را درباره بیماری‌های شایع در فصل مدارس و راهکارهای مقابله با آنها مطرح کرده‌اند که در صفحات بعد می‌خوانید.

این خبر را به اشتراک بگذارید