• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
شنبه 7 مهر 1403
کد مطلب : 236020
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JZmJy
+
-

ستارگان سینمای ایران ۲۲سال پیش چقدر دستمزد می‌گرفتند؟

ستارگان سینمای ایران ۲۲سال پیش چقدر دستمزد می‌گرفتند؟

نشریه «فیلم و سینما» مردادماه سال ۸۱ گزارشی منتشر کرد که تیترش این بود: «ستارگان سینمای ایران چقدر دستمزد می‌گیرند؟» در این گزارش به رقم دستمزد تعدادی از چهره‌های پرطرفدار آن سال‌ها اشاره شده است‌؛ از هدیه تهرانی و خسرو شکیبایی گرفته تا ابوالفضل پورعرب و لیلا حاتمی. با گذشت ۲۲سال از زمان انتشار این گزارش، دستمزد محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران در 2دهه کمتر از حداقل حقوق مصوب کارگران در این سال‌هاست؛ البته باید این نکته را درنظر گرفت که آن زمان نرخ دلار و سکه چقدر بود. سال ۸۱ که هدیه تهرانی با ۱۰میلیون تومان دستمزد گران‌ترین بازیگر سینمای ایران بود، نرخ دلار به نزدیک ۸۰۰ تومان رسیده بود و قیمت سکه بهار آزادی حدود ۷۰هزار تومان بود.

خسرو شکیبایی؛ دستمزد بالا برای فیلم تجاری و تخفیف برای همکاری با تقوایی

در گزارش فیلم و سینما، از خسرو شکیبایی یکی از بازیگران محبوب آن سال‌ها به‌عنوان یکی از چهره‌هایی که دستمزد بالایی می‌گیرد، نام برده شده است.‌ زنده‌یاد شکیبایی از اواخر دهه60 و پس از اکران فیلم «هامون» در سطح اول سینمای ایران فعالیت داشت و طبیعی بود که دستمزد بالایی بگیرد. در گزارش این نشریه درباره شکیبایی آمده است: «خسرو شکیبایی برای فیلم «مزاحم» ۸میلیون و نیم دستمزد دریافت کرده است. طبق گفته یک تهیه‌کننده، شکیبایی برای بازی در «میکس» و «دختر دایی گمشده» تخفیف قابل توجهی در دستمزدش داده است.»

دستمزد ۱۰میلیون تومانی هدیه تهرانی؛ سقف قرارداد سینمای ایران

هدیه تهرانی مهم‌ترین ستاره زن سینمای ایران در نیمه دوم دهه 70و نیمه اول دهه 80، سال۷۸ برای فیلم «دست‌های آلوده» ۳میلیون و 500هزار تومان دستمزد گرفته بود. در تابستان سال ۸۱، دستمزد تهرانی که در آن مقطع همه فیلم‌هایش با موفقیت تجاری مواجه شده بود به ۱۰میلیون تومان رسیده بود. دستمزد ۱۰میلیون تومانی سقف دریافتی بازیگران سینما در ابتدای دهه 80بود.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید