• یکشنبه 15 مهر 1403
  • الأحَد 2 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 06
شنبه 7 مهر 1403
کد مطلب : 235972
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/RgxZY
+
-

تمرکز پروژه‌های شهری در جنوب پایتخت

بیستمین پویش قرار خدمت به منطقه12 رسید

گزارش
تمرکز پروژه‌های شهری در جنوب پایتخت

مریم باقرپور-روزنامه‌نگار

پنجشنبه‌ای که گذشت، اهالی مرکزی‌ترین منطقه پایتخت میزبان مدیران شهری در پویش قرار خدمت بودند، پویشی که در منطقه12 به ایستگاه بیستم رسید و با اجرای برنامه‌ها و بخش‌های گوناگونی همراه بود. در این روز علیرضا زاکانی، شهردار تهران و جمعی از معاونانش با حضور در میان مردم، ضمن شنیدن‌حرف‌ها و خواسته‌های آنها از عملکرد مدیریت شهری در سه سال اخیر هم صحبت کردند.

دیدار بی‌واسطه با شهردار
مجموعه فرهنگی سرچشمه در منطقه۱۲ محل اصلی برگزاری پویش قرار خدمت بود، سالنی که با حضور اهالی و جمعی از کارکنان شهرداری منطقه پر بود. شهردار تهران خطاب به حاضران تأکید کرد:‌ با خودباوری و داشتن برنامه دقیق می‌توان تمام ناممکن‌ها را اجرا کرد. روزی که برنامه خود را به شورای شهر ارائه کردم یکی از اعضا گفت می‌دانید شهرداری ۷۰هزار میلیارد بدهی دارد و مانند سنگی است که به پای کسی بسته شده باشد. شهردار قبلی در تلویزیون گفته بود که من چون بدهکارم، نمی‌توانم کار کنم. بانک‌ها گفتند که ۱۶۹هزار میلیارد تومان به ما بدهکارید. تا امسال ۹۰همت کم شد، ۴۳همت پرداخت شد و بقیه هم تا پایان سال پرداخت می‌شود. سال۱۴۰۱ فقط مبلغی دادیم تا معاملات قفل نشود. سال۱۴۰۲ پای مذاکره رفتیم. ۱۵شهریور۱۴۰۰ خزانه واحد اعلام شد و ۲۳شهریور تنش مالی رفع شد.

 بزرگ‌شده منطقه۱۲ هستم
در این دیدار صمیمی، شهردار تهران درباره موضوعات مختلف از وجود 261هزار پلاک ناپایدار در تهران و اعطای یک طبقه اضافه به مالکان بافت‌های فرسوده تا واردات و ترخیص تاکسی برقی و رفع آلایندگی نکاتی را مطرح کرد و در بخشی از کلامش نیز درباره وضعیت منطقه۱۲ گفت: در منطقه۱۲ و میدان شوش ، میدان خراسان و سیروس بزرگ شده‌ام. منطقه۱۲ زمانی می‌تواند روی پای خود بایستد که طرح‌های بزرگ داشته باشد.




پروژه تعاونی مسکن 25هزار واحدی
مجید باقری، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار تهران:
در شهرداری تهران ۱۰۰هزار نفر فعالند. اگر بخواهیم با بعد خانواده حساب کنیم، نیم میلیون نفر می‌شوند که در قالب ۴۴سازمان کار می‌کنند. در حالی ‌که جمعیت منطقه۱۲ حدود ۲۳۰هزار نفر است، کل خانواده شهرداری از جمعیت این منطقه بیشتر است. در مورد ساخت مسکن ۲۵هزار واحدی برای کارکنان شهرداری در انتظار نهایی شدن قرارداد خرید زمین هستیم و اشتباهات تعاونی‌های دیگر را تکرار نمی‌کنیم.

توسعه هویت و سبک زندگی در منطقه12
محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردارتهران :
سند توسعه شهر تهران هویت و سبک زندگی است و منطقه‌ای مانند منطقه۱۲ هویت ملی، ایثارگری و تاریخ پرباری دارد، سرآمد مناطق دیگر است و  همچنین جایگاه ویژه‌ای در پایتخت دارد. روایت سبک زندگی شخصیت‌های بزرگ علمی، سیاسی و دینی که در این منطقه زندگی کرده و می‌کنند، سبب شکل‌گیری سبک زندگی درستی در این منطقه شده است که باید به‌خوبی به آن توجه کرد.

طرح هیأت امنای محله‌ها در حال پیگیری است
لطف‌الله فروزنده، معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران :
شورای عدالت اداری موضوع شورایاری‌ها را لغو کرد و در این دوره از شهرداری به جای آن، طرح هیأت امنای محلات را تهیه کردیم که کارهای آن در حال پیگیری است. تهران ۴هزار هکتار بافت فرسوده دارد، اما به‌دلیل نبود مدیریت یکپارچه شهری، برای حل مشکلات شهر باید با تشکیل قرارگاه‌ها با همه دستگاه‌ها کارها را پیش برد.

برای حفاظت از بافت تاریخی باید خودرو را حذف کرد
حمیدرضا صارمی، معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران:
با توجه به طرح تفصیلی منطقه۱۲، باید طرح‌های توسعه‌ای وابسته به‌ خودرو در منطقه را حذف کرد و سراغ طرح‌های کل‌نگر با محوریت انسان رفت. بازار بزرگ تهران نمونه‌ای از محدوده‌ای فعال بدون حضور خودرو است که گردش مالی بسیاری دارد و مردم نیز آنجا را این‌گونه پذیرفته‌اند. با نگاه نوین شهرسازی در منطقه۱۲ برای حفاظت از بافت باید حضور خودرو را از آن حذف کرد و سراغ الگوی اقتصاد دانش‌بنیان رفت.

اولویت‌بندی پروژه‌ها با نظر شهروندان
وحید‌رضا انارکی محمدی، شهردار منطقه۱۲ :
بافت تاریخی در منطقه۱۲ با بافت فرسوده همپوشانی دارد که باعث شده نتوانیم به بعضی مطالبات مالکان پاسخ بدهیم. در این دوره برای نخستین بار توانستیم پروژه‌ها را با نظر شهروندان اولویت‌بندی کنیم که بیشترین مطالبات در حوزه عمرانی بوده است. اعتبارات امسال منطقه 2برابر سال گذشته و ۵برابر سال۹۹ بوده و ۳۷۵میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های «من شهردارم» در منطقه در نظر گرفته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید