• یکشنبه 4 آذر 1403
  • الأحَد 22 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 24
پنج شنبه 5 مهر 1403
کد مطلب : 235902
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/k5mAK
+
-

خدمت به مردم با توسعه حمل‌ونقل عمومی

نگاه
خدمت به مردم با توسعه حمل‌ونقل عمومی

محسن هرمزی؛ معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران

صبح روز چهارشنبه 100دستگاه اتوبوس تازه‌نفس از محل قرارداد 2500دستگاه با شرکت‌های داخلی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزوده شد. از این 2500دستگاه اتوبوس تولید داخل، تعداد ‌۵۰۰دستگاه از نوع برقی است. علاوه بر این با شرکت ایران‌خودرو هم قرارداد ۵۰۰دستگاه اتوبوس ۱۸متری بی‌آر‌تی در روزهای آتی منعقد خواهد شد. همچنین نتیجه قرارداد ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس از محل قرارداد با تولید‌کننده خارجی هم در آینده‌ای نزدیک خودش را در خیابان‌های شهر نشان خواهد داد.
هرچند عقب‌ماندگی کهنه در حوزه حمل‌ونقل متأسفانه شهر تهران را دچار نوعی آشفتگی کرده بود، اما از زمان آغاز این دوره از مدیریت شهری، با عزم جزم شورای محترم شهر و مدیریت شهری و در رأس آنها شهردار محترم و البته تلاش متخصصان معاونت حمل‌ونقل و ترافیک، در حال حاضر تعداد اتوبوس‌های فعال در پایتخت حدودا 3برابر دوره قبل شده و اکنون تعداد آنها از ۱۸۷۶دستگاه در شهریور سال ۱۴۰۰ به ۳۱۷۴دستگاه رسیده است.
خوشحالیم که در مسیر ارائه خدمت به مردم عزیز تهران از طریق نوسازی و بازسازی اتوبوس‌های فعال در شهر، توانسته‌ایم گام‌های مهمی برداریم؛ اگرچه هنوز با شرایط مطلوب فاصله داریم و باید شمار اتوبوس‌ها به بیش از ۵هزار دستگاه برسد.
از طرفی، برقی‌سازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی هم با شیب ملایم و تفکر ویژه در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد که این فعالیت‌ها و خدمات معاونت حمل‌ونقلی می‌تواند آثار و نتایج نگاه عدالت‌محور را به بدنه جامعه منتقل کند. با نگاهی به وضعیت دوره‌ گذشته مدیریت شهری و از دست رفتن فرصت‌‌های پرشمار در نتیجه عدم‌تعامل و همکاری میان دولت و شهرداری، در این دوره از مدیریت شهری افزوده شدن تعداد اتوبوس‌‌های پایتخت اتفاق مبارکی است که تا پایان دوره ادامه خواهد داشت و امیدوارم نویدبخش روزهای خوب برای حمل‌ونقل عمومی پایتخت باشد. هوشمندسازی و مردمی‌سازی ناوگان همراه با عدالت‌محوری را می‌توان از شاخصه‌های نگرش مدیریت شهری فعلی دانست؛ چراکه مدیریت در معاونت حمل‌ونقل و ترافیک پایتخت، مسئولیت سنگینی است که موفقیت در آن، بدون همکاری تمامی ارکان شهرداری، مجلس و دولت میسر نمی‌شود. در این دوره از مدیریت شهری همه ما دست به‌دست هم داده‌ایم تا با تامین منابع مالی، بخشی از مشکلات موجود در حوزه حمل‌ونقل را برطرف کنیم و تا حدود زیادی، بر چالش مهم این حوزه فائق آییم‌؛ چراکه تهران در یک‌دهه گذشته، نتوانسته بود توسعه ناوگان اتوبوسرانی و ریلی را محقق کند و بخش اصلی این معضل، علاوه بر فقدان مدیریت صحیح، ریشه در کمبود منابع مالی داشت، اما در این دوره، شهردار و شورای محترم و مدیران حوزه حمل‌ونقل تمام همت خود را برای استفاده از ظرفیت‌ها و تبصره‌های قانونی بودجه به‌کار گرفتند و در سایه‌ هماهنگی با سایر دستگاه‌ها و تعامل داخلی در مجموعه مدیریت شهری تا حدود زیادی به اهداف مورد تأکید در حوزه‌ حمل‌ونقل و ترافیک دست یافته‌ایم.
 اهمیت و پیچیدگی فعالیت‌ها در حوزه حمل‌ونقل بسیار زیاد است؛ به این دلیل که تصمیمات مدیران این حوزه، چه در عمق و چه در گستره، بر زندگی مردم بسیار تأثیرگذار و حیاتی است و ما روزانه با سبک زندگی و رفت‌وآمد میلیون‌ها نفر سر و کار داریم.
خوشبختانه امروز اهمیت توسعه حمل‌ونقل در کشور به‌خوبی جاافتاده است، اما مسئله مهم، استفاده درست از فرصت‌ها برای کار و رفع مشکلات مردم است وگرنه صرفا پذیرش مسئولیت‌های مختلف، حاصلی برای هیچ‌کس نخواهد داشت. امروز باید روش‌ها و تاکتیک‌های نوینی را در این بخش به‌کار بگیریم تا از سرعت تحولات و تغییرات در بخش حمل‌ونقل غافل نشویم و عقب نمانیم. در اصل، وظیفه همه ما این است که با نگرش تحول‌گرا تنها بر موضوع کار و خدمت به مردم تمرکز کنیم.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید