• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 5 مهر 1403
کد مطلب : 235827
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Q1w9M
+
-

هواپیمای مافوق صوت تا سال آینده در آسمان

هواپیمای مافوق صوت تا سال آینده در آسمان

یک هواپیمای هایپرسونیک که می‌تواند در عرض 2ساعت از لندن به سیدنی پرواز کند، قبل از نخستین پرتاب خود در سال آینده به نقطه عطف مهمی رسیده است. شرکت هایپرسونیک لانچ‌ سیستم مستقر در استرالیا، سازنده این هواپیمای فضایی است و قراردادی با سوترن لانچ که 2 پایگاه فضایی را اداره می‌کند برای پرتاب این هواپیما به امضا رسانده است.
به گزارش سان، طبق این قرارداد، این هواپیما که می‌تواند 5برابر سرعت صوت پرواز کند، از شبه جزیره ایر، جنوبی‌ترین نقطه استرالیا، در 3 ماه اول سال‌2025پرواز خواهد کرد. قبل از اینکه هواپیمای فضایی جدا و موتورهای اسکرامجت روشن شود، یک موشک این وسیله نقلیه را به آسمان می‌برد. هایپرسونیک قرار است دستگاه‌هایی را به این هواپیمای فضایی متصل کند تا ببیند هنگام حرکت با سرعت‌های 5تا 7ماخ در هوا چگونه عمل می‌کند. مت هیل، مدیرعامل این شرکت در بیانیه‌ای گفت: «سرعت آزمایش‌های مافوق صوت در حال افزایش است و تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری نوظهور و شرکت‌های بزرگ هوافضا وجود دارند که به این پروازهای مافوق صوت برای محصولات خود نیاز دارند.»
به‌گفته هیل هواپیمای مافوق صوت به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا به شکلی مقرون به صرفه از این فناوری برای کیفیت بیشتر پروازهای خود استفاده کنند. با وجود صنعت هوافضای نسبتاً کوچک، کارشناسان هوانوردی، استرالیا را پیشگام در فناوری مافوق صوت می‌دانند. وزارت دفاع ایالات متحده قبلاً قراردادی را با شرکت بریزبن HQ’d برای هواپیماهای فضایی DART خود منعقد کرده است که مدیران هایپرسونیک معتقدند روزی می‌تواند با سرعتی 7برابر صوت پرواز کنند. درحالی‌که این شرکت همچنین قرار است به وزارت دفاع بریتانیا در توسعه موشک‌های مافوق صوت، به‌عنوان بخشی از قرارداد یک میلیارد پوندی که در‌ماه جولای امضا شد، کمک کند، اما این برند نمی‌خواهد فقط در زمینه نظامی فعالیت کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید