• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 4 مهر 1403
کد مطلب : 235762
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/El54K
+
-

گیشه ۱۰۰۰میلیاردی

سینمای ایران طی۶‌ماه اول سال چه مسیری را در اکران طی کرد؟

گزارش
گیشه ۱۰۰۰میلیاردی

فهیمه پناه آذر-روزنامه‌نگار

سینمای ایران در حالی نیمه اول سال را پشت سر گذاشت که در گیشه به رقم قابل توجه ۱۰۰۰میلیارد تومان فروش رسید؛ فروش بالایی که نشانه‌ای از رونق گیشه و نمایانگر اقبال عمومی به فیلم‌هایی است که در 6‌ماه اول 1403 به نمایش عمومی درآمده‌اند. این گیشه ۱۰۰۰میلیاردی البته جزئیاتی دارد، جزئیاتی که نشان می‌دهد بیشترین اقبال عمومی به فیلم‌های کمدی بوده است. در نیمسال پررونق سینمای ایران، موضوع فاصله فیلم‌های صدرنشین و قعرنشین هم در نوع خود جالب توجه است. در واقع سهم فیلم‌های انتهایی جدول فروش  نسبت به صدرنشین‌ها بسیار اندک و در نوع خود قابل مطالعه است.‌

وقتی خبر نامزدی اسکار باعث فروش فیلم شد

1این روزها نخستین و دومین فیلم بابک خواجه‌پاشا همزمان در سالن‌های سینما در حالی اکران می‌شود که نخستین فیلم این کارگردان با نظر هیأت انتخاب به اسکار2025 معرفی شده است.
2«در آغوش درخت» فیلمی درام- خانوادگی است که در شهر ارومیه فیلمبرداری شده. این فیلم قبل از اینکه اسمش به‌عنوان نماینده ایران در اسکار برده شود فروش پایینی داشت، اما با معرفی این فیلم انگار تماشاگران کنجکاو شده‌اند تا آن را تماشا کنند.
3هیأت انتخاب معرفی نماینده سینمای ایران به آکادمی اسکار پس از ۱۰روز بررسی و بازبینی فیلم‌های حائز شرایط، فیلم سینمایی«در آغوش درخت» به کارگردانی بابک خواجه‌پاشا را به‌عنوان نماینده ایران به اسکار۲۰۲۵ معرفی کرد.
4در حالی‌ که تا چند شب گذشته فروش روزانه «در آغوش درخت» زیر ۱۰۰میلیون تومان بود، با اعلام‌ خبر معرفی به‌عنوان نماینده سال۲۰۲۵ سینمای ایران در بخش بین‌المللی اسکار،  بار دیگر‌ روند استقبال از فیلم افزایش یافته است.
5براساس آمار سمفا، «در آغوش درخت» در فروش روزانه بالاتر از فیلم‌هایی چون «شهرگربه‌ها2»، «ملاقات با جادوگر» و «آغوش باز» قرار دارد و با احتساب فروش
 2شب گذشته‌، رقم فروش این فیلم به 5میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان رسیده است.
6 «در آغوش درخت» با نمایش قاب‌هایی خارج از فضای تهران در شهر ارومیه به تولید رسیده و با خلق داستانی شاعرانه، آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی را به
تصویر می‌کشد.‌

صدرنشینی قاطع «تگزاس۳»
صدر جدول گیشه  با فروشی بیش از 237 میلیاردتومان در حالی در اختیار «تگزاس۳» قرار دارد که فروشش نسبت به فیلم دوم جدول، «تمساح خونی» نزدیک به 70 میلیارد تومان بیشتر است. کمدی پرفروش مسعود اطیابی احتمالا پرفروش‌ترین فیلم سال هم خواهد شد؛ مگر اینکه فیلم «زودپز» که از هفته آینده اکران می‌شود، بتواند نبض گیشه را در اختیار بگیرد. زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی برای سومین بار در تگزاس مورد توجه قرار گرفتند.

فانوس‌نشین‌های جدول
در حالی ‌که صدر جدول در سیطره کمدی‌ها قرار دارد و «مست عشق» تنها فیلم غیرکمدی حاضر در آثار بالانشین جدول فروش است، در انتهای جدول ماجرا کاملا برعکس است. درام‌های جدی سینمای ایران که برخی از آنها توسط کارگردان‌های سرشناس  و شناخته ساخته‌شده‌اند، فانوس‌نشین‌های‌گیشه‌اند،
 از علیرضا داوودنژاد که «مصایب شیرین۲» را با فروش ۱۷۰میلیون تومانی روی پرده دارد، تا «سودابه» به کارگردانی محمدعلی سجادی که حدود ۱۳۵میلیون فروخته است. «کوچه ژاپنی‌ها»ی امیرحسین ثقفی هم که فیلم مورد توجه منتقدان بود، دیگر فانوس‌نشین جدول گیشه است که هنوز به ۱۵۰میلیون تومان فروش هم نرسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید