• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
چهار شنبه 4 مهر 1403
کد مطلب : 235726
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/P1vvl
+
-

چرا قطار مترو مسافرانش را تخلیه نکرد؟

اصل ماجرا
چرا قطار مترو مسافرانش را تخلیه نکرد؟

تصویری از باز بودن در یکی از واگن‌های متروی تهران در فضای مجازی به سرعت دست به‌دست یا به قول معروف وایرال می‌شود که مربوط به روز دوشنبه، دوم مهرماه است. این موضوع به خط3 متروی تهران و قطاری که به سمت ایستگاه آزادگان در حرکت بود مربوط‌می‌شود.همانطور که در تصویر هم مشخص است، در خراب با نصب کاور ایزوله شده و مسافری از طریق آن سوار یا پیاده نمی‌شود. حرکت و سرویس‌دهی قطار در این شرایط باعث شده تا برخی‌ها نوک پیکان انتقادات خودشان را به سمت شرکت بهره‌برداری مترو بگیرند که چرا در این شرایط اقدام به پیاده‌کردن مسافران نکرده است؟ در همین رابطه تصویری هم از متن یک دستورالعمل منتشر شده است که براساس آن قطار دارای نقص فنی و با در باز لازم است مسافران را تخلیه کند و از مدار سرویس‌دهی خارج شود.پیگیری این موضوع نشان می‌دهد که همچنان پروتکل و دستورالعمل قبلی درباره نقص فنی قطار و در باز پابرجاست و دستورالعمل جدید هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است.

پروتکل مترو در هنگام خرابی در واگن
حسین امیراحمدی، مدیر ایمنی و مهندسی عملیات شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در این رابطه می‌گوید: «در شرایط عادی امکان حرکت قطار با در باز یا مواردی مانند تغییر شکل دادن در بر اثر ازدحام جمعیت وجود ندارد. اگر چنین شرایطی در زمان پیک مسافری رخ دهد 2راهکار بیشتر وجود ندارد؛ یا قطار تخلیه شود یا با ایمن‌سازی‌ قطار را به انتهای مسیر هدایت کنیم. باتوجه به اینکه این موضوع اتفاق پر تکراری در طول سال نیست، کاورهایی برای این منظور تهیه شده است. این کاور‌ها مطابق دستورالعمل‌های ایمنی در محل در‌هایی که دچار مشکل شده‌اند نصب می‌شود و با رعایت سقف سرعت در ادامه مسیر و حضور همکاران روی سکو و پایش وضعیت تردد، مسیر قطار بدون نیاز به تخلیه مسافر ادامه می‌یابد.»امیراحمدی می‌افزاید:
« تخلیه مسافر در ساعت‌های پیک که ایستگاه‌ها مملو از مسافر است می‌تواند تبعات دیگری به‌دنبال داشته باشد.»

تخلیه مسافران در ایستگاه‌های مملو از جمعیت
 هرچند این موارد چندان پرتکرار هم نیست، اما شاید دلیل مورد توجه قرار گرفتن این موضوع در روز دوشنبه، به افزایش قابل توجه مسافران مترو همزمان با آغاز مهرماه برمی‌گردد. بدیهی است در شرایطی که ایستگاه‌های مترو متأثر از افزایش 32درصدی ترددها با آغاز سال تحصیلی جدید پر ازدحام و شلوغ بود، اساسا امکان تخلیه واگن‌های پر از جمعیت در ایستگاه‌ها هم وجود نداشت.او درباره اینکه سرنوشت قطار دارای نقص فنی در انتهای مسیر پایانی چه خواهد شد هم می‌افزاید: «در ایستگاه انتهایی پس از تخلیه مسافر، قطار دارای نقص فنی به تعمیرگاه هدایت می‌شود.»

این خبر را به اشتراک بگذارید