• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
چهار شنبه 4 مهر 1403
کد مطلب : 235698
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/vgA3V
+
-

کاهش 70درصدی تقاضا برای سرویس طلای عروس

آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره وضعيت بازار خرید عروسی توضیح می‌دهد

کاهش 70درصدی تقاضا برای سرویس طلای عروس

این روزها با توجه به نوسانات اقتصادی و افزایش قیمت طلا، بسیاری از زوج‌های جوان در خرید طلا و جواهر برای مراسم ازدواج خود با چالش‌هایی مواجه شده‌اند. از سوی دیگر، با توجه به تغییر سبک زندگی و اولویت‌های افراد، شاهد تغییراتی در الگوی خرید طلا و جواهر هستیم. آیت محمدولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در گفت‌وگو با همشهری، به بررسی آخرین وضعیت بازار طلا و جواهر، به‌ویژه در حوزه خرید طلا برای عروس و داماد پرداخته‌ است.



میزان استقبال از خرید طلای عروس
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره میزان استقبال از خرید انواع طلا و جواهر برای مراسم مربوط به ازدواج می‌گوید: استقبال از خرید طلا به‌طور کلی دچار افول شده است؛ چون قدرت خرید بسیاری از مردم به‌خاطروضعیت اقتصادی کم شده و مانند سال‌های پیش از خرید مصنوعات طلا استقبال نمی‌کنند؛ این کم شدن تقاضا در خریدهای عروس و دامادها نیز دیده می‌شود. مدت‌هاست که طلا و جواهرات جنبه استفاده تزئینی خود را تا حد زیادی از دست داده است و خریدها بیشتر در بخش طلای دست‌دوم، آب‌شده و شمش صورت می‌گیرد که جنبه سرمایه‌گذاری دارد.

مخارج خرید حلقه‌های ازدواج
حدود قیمت حلقه‌های ازدواج متغیر است. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره این توضیح می‌دهد: این موضوع به توان مالی خریداران بستگی دارد، اما قیمت حلقه‌های ازدواج از حدود 10میلیون تومان شروع می‌شود، معمولا یک حلقه ساده سبک قیمتی بین 10 تا 15میلیون تومان دارد ولي ممکن است کسی که تمکن مالی داشته باشد حلقه 100میلیون تومانی خریداری کند. این موضوع به نوع انتخاب حلقه بستگی دارد؛ همچنین جواهرات و سنگ‌های قیمتی استفاده شده در ساخت یک حلقه ازدواج می‌تواند قیمت را تا حد زیادی بالا ببرد.

ارزان‌ترین و گران‌ترین سرویس طلای عروس
خریدسرویس طلای عروس هم برای‌داماد‌ها هزینه‌بر است و محمد ولی می‌گوید: قیمت سرویس طلا هم به نوع انتخاب بستگی دارد؛ البته خیلی از افراد به جای خرید سرویس کامل، نیم‌ست طلا خریداری می‌کنند، چرا که سبک‌تر و ارزان‌تر از سرویس طلاست. معمولا سرویس‌های طلا وزنی بین 10 تا 100گرم دارند. یک سرویس طلای 12گرمی در حال حاضر با اجرت ساخت حدود 60میلیون تومان برای خریدار تمام می‌شود. نیم‌ست‌ها نیز معمولا وزنی بین 5 تا 8گرم دارند و قیمت‌هایی حدود 25 تا 40میلیون تومان را دارند. البته سرویس‌های گران‌قیمت هم خریداری می‌شود؛ سرویس‌هایی با حدود 70 تا 80گرم. یک سرویس 70 تا 80گرمی معمولی با قیمت هر گرم 4میلیون ‌و 100هزار تومان بین 300 تا 330 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

بدلی به جای اصلی
در سال‌های‌اخیربرخی‌از زوج‌ها ‌خرید مصنوعات را جایگزین‌طلا‌کرده‌اند.محمدولی‌در این باره ‌می‌گوید: تقاضا برای خرید سرویس‌های طلا برای عروس حدود 70درصد کاهش پیدا کرده ،آیت محمدولی درباره مصنوعات جایگزین طلا، برای عروس و دامادها توضیح می‌دهد: در حال حاضر به‌طور کل وضعيت فروش زیورهای‌بدلی نسبت به قبل خیلی بهتر شده است؛ زیرا ظاهرا شبیه طلاست، اما با قیمت بسیار نازل‌تر قابل خرید است؛ به همین دلیل بعضی از خانواده‌ها به‌جای خرید طلا برای عروس یا داماد اززیورهای‌بدلی استفاده می‌کنند. البته نقره نیز در این میان جایگاه خود را دارد و از سرویس‌ها و انگشترهای نقره نیز برای مراسم‌ مربوط به ازدواج استفاده می‌شود؛ چراکه با قیمت خیلی کمتری قابل خرید است.

روش‌های خرید طلای ارزان برای عروس
روش‌های خرید ارزان طلا برای ازدواج وجود دارد به طوری که محمد ولی ‌می‌گوید: در تمام کشور یک قیمت مشخص دارد، نمی‌توانیم بگوییم اگر از فلان شهرستان خرید کنیم ارزان‌تر تمام می‌شود؛ تنها تفاوت قیمت، می‌تواند در بخش اجرت ساخت یا دریافت سود فروش باشد. افرادی در بین فروشندگان طلا هستند که به جای سود 7درصدی تعیین‌شده اتحادیه، سود 3 تا 4درصدی از بعضی خریداران با توان مالی پایین دریافت می‌کنند، اما همین فروشندگان اجازه‌ای در تغییر قیمت روز طلا ندارند؛ چراکه  بعد از فروش دوباره باید طلا بخرند و قیمت خرید برای همه یکسان است. تنها راه خرید ارزان‌تر حلقه، انگشتر یا سرویس طلای عروس، خرید طلای دست‌دوم و کارکرده است؛ اما باید بگویم که من این کار را به همه افراد توصیه نمی‌کنم زيرا خرید طلا، مخصوصا طلای دست‌دوم نیازمند تجربه و تخصص است. اگر قصد خرید سرویس طلا یا حلقه دست‌دوم دارید و تخصص خاصی نیز در این زمینه ندارید، حتما از فروشنده آشنا و قابل اعتماد خرید کنید؛ در غیر این صورت براي خرید طلای دست‌دوم اقدام نکنید.


راهنما
سرویس طلای ایرانی یا خارجی؟
یکی از سؤال‌هایی که برای بیشتر خریداران طلا پیش می‌آید این است که طلای خارجی بخرم یا طلای ایرانی و آیا تفاوتی در کیفیت و ارزش زیورآلات خارجی و ایرانی وجود دارد یا نه.
 امروزه در بسیاری از فروشگاه‌های طلا و جواهرات بنام و مطرح کشورمان نمونه‌هایی از انواع طلا و جواهرات خارجی در کنار طلاهای ایرانی به چشم می‌خورد. این طلاها در مدل‌ها و طرح‌های مختلف از کشورهای هند، ایتالیا، سوئیس، ترکیه و سایر کشورها وارد می‌شوند و محبوبیت زیادی در میان مخاطبان دارند. انواع دستبند و انگشترهای برند کارتیه، زیورآلات ونکلیف و سایر برندها از این دسته‌اند. اما نکته قابل توجه در این زیورآلات هزینه‌های بالا و اجرت‌های زیاد آنهاست. معمولا عیار طلاهای خارجی پایین‌تر از ایرانی است و از طرف دیگر، دستمزد ساخت طلای خارجی بسیار بالاست. به همین دلیل قیمت این نوع طلا به‌مراتب از طلای هم‌وزن ایرانی بالاتر است و در نتیجه خرید طلای خارجی به هیچ عنوان به‌صرفه نیست. اما این زیورآلات به‌دلیل تنوع بسیار زیادی که در مقایسه با نمونه‌های ایرانی دارند توانسته‌اند در بازارهای داخلی طرفداران خاص خودشان را به‌ دست آورند. در بسیاری از طلا‌فروشی‌های معروف، مشابه طلاهای خارجی را می‌توان دید که هم به‌صرفه‌تر از نمونه‌های خارجی‌اند و هم تفاوت خاصی از لحاظ ظاهر و زیبایی با آنها ندارند. حتی در برخی مواقع می‌توان ادعا کرد طلاهای ایرانی مانند طلای یزد با مرواریدهای خاویاری بی‌نظیرشان به‌مراتب از نمونه‌های خارجی بهتر و باکیفیت‌ترند.

طلای زرد یا سفید؟
چون از دیرباز طلای زرد در بازار موجود بوده، مردم معمولا بر این باور بودند که طلای سفید اصل نیست. ولی بعدها با گسترش خرید و فروش و ایجاد تنوع در طراحی، طلای سفید توانست جایگاه خوبی برای خود پیدا کند و با استقبال بی‌نظیر خریداران مواجه شد. از زمانی که طلای سفید به مجموعه زیورآلات پیوست در بین بانوان جوان طرفداران بسیاری پیدا کرد. امروزه طلاها محدود به دو رنگ زرد و سفید نیستند، بلکه براساس نوع فلزی که با طلای زرد ترکیب می‌شود در تنالیته‌های مختلف و رنگ‌های متفاوت به بازار عرضه می‌شوند. از شاخص‌ترین آنها می‌توان طلای زرگلد که رنگی بین زرد و مسی دارد،نام برد.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید