• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
سه شنبه 3 مهر 1403
کد مطلب : 235641
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/8q5Vl
+
-

کیفیت بنزین‌ها کم شده است؟

دبیر انجمن صنفی کارفرمایی پالایش نفت ادعا کرده که کیفیت تولید بنزین در ایران «به خواست دولت» کاهش یافته؛ البته هنوز وزارت نفت به این اظهارنظر واکنشی نشان نداده است.
ناصر عاشوری در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اظهار داشت که به‌منظور «تولید بنزین بیشتر و تأمین نیازهای کشور»، دولت درخواست کرده بنزین یورو۴ و یورو۵ کمتری تولید شود. وی اضافه کرد: کیفیت بنزین تولیدی در کشور یورو۴ و یورو۵ است؛ اما به‌علت مصرف بالای بنزین، تقاضای دولت این است که ما خیلی روی بنزین‌های یورو۴ و یورو۵ کار نکنیم و تلاش‌مان این باشد که نیاز کشور را تأمین کنیم. پالایشگاه‌ها با تمام ظرفیت و سه‌شیفت مشغول تولید بنزین هستند و اگر مصرف مدیریت شود، نه‌تنها نیازی به واردات نداریم، بلکه می‌توانیم صادر‌کننده باشیم. عاشوری ادامه داد: طبق صورت‌های مالی سال۱۴۰۲، دولت حدود ۱۶۸هزارمیلیارد تومان به پالایشگاه‌ها بدهی دارد و این هم اجرای طرح‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
وی تأکید کرد: این بدهی بابت تهاتر بین خوراک نفت خام و محصولاتی مانند بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیماست که به دولت تحویل می‌دهیم. دولت و مجلس به‌رغم خصوصی‌بودن پالایشگاه‌ها و لزوم پاسخگویی آنها به سهامداران‌شان، تکالیفی را در بودجه می‌آورند که فشار‌ها را بر صنعت پالایش نفت افزایش می‌دهد؛ مانند تکالیف حوزه نفتا، لوبکات و وکیوم باتوم.
به گزارش همشهری، تأیید این ادعا نشان می‌دهد که دولت به وزارت نفت حکم کرده که برای غلبه بر ناترازی بنزین دست‌کم در کوتاه‌مدت از میزان تولید بنزین باکیفیت و استاندارد یورو4و5 بکاهد و به‌جای آن به پالایشگاه‌ها اجازه دهد تا بنزین بیشتری تولید کنند. براساس برآوردها میانگین مصرف روزانه بنزین در ایران به حدود 120میلیون لیتر رسیده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید