• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 2 مهر 1403
کد مطلب : 235509
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/r0wx6
+
-

یک روز عادی اما مهم

روز شنبه بازی خاصی انجام نشد ولی آمار و رکوردهای زیادی در فوتبال جهان جابه‌جا شد

یک روز عادی اما مهم

شنبه بازی‌های زیادی در فوتبال اروپا، آمریکای‌جنوبی و شمالی و آسیا برگزار شد که بیشتر آنها کم‌اهمیت بود اما همین بازی‌ها در لیگ‌های مختلف، جذابیت‌ها و نکته‌های زیادی داشت. ببینیم چه اتفاقاتی افتاده.

آقایی که دیگر خاص نیست
احتمالا دوران مورینیو به پایان رسیده و او دیگر آقای خاص نیست. سرمربی پرتغالی، لیگ ایتالیا را به مقصد فنرباغچه رها کرد اما در این تیم هم نتیجه نگرفت. او ابتدا نتوانست تیم را به سلامت از پلی‌آف لیگ قهرمانان به مرحله نهایی هدایت کند و حالا در مهم‌ترین دربی استانبول هم شکست بدی خورده؛ باخت 3بر یک مقابل گالاتاسرای. در هفته ششم سوپرلیگ ترکیه، گالاتاسرای به ششمین برد فصل خود رسید و 5امتیاز از فنرباغچه فاصله گرفت. فصل پیش فنر بدون مورینیو به 99امتیاز دست یافته و رکورد ناکام‌ترین تیم تاریخ لیگ‌های اروپایی را از لحاظ کسب بیشترین امتیاز و نرسیدن به قهرمانی ثبت کرده بود.

گلستان بایرن
ونسان کمپانی از بایرن‌مونیخ ضعیف فصل پیش که فقط هری کین برایشان گل می‌زد، تیمی گلزن ساخته. پس از پیروزی 9بر 2و 6بر یک هفته گذشته بایرن مقابل دینامو زاگرب (لیگ قهرمانان) و هولشتاین کیل (بوندس‌لیگا)، باواریایی‌ها به وردربرمن هم 5گل زدند و اولیسه زننده 2گل بود. این خرید جدید فرانسوی در 6بازی با پیراهن بایرن 5گل و 3پاس گل و تأثیرگذاری مستقیم روی گل در هر 41دقیقه را ثبت کرده است.
    در این بازی تیم حریف حتی یک شوت هم نزد، این در حالی بود که مهمان 25شوت داشت. در آستانه دیدار بزرگ هفته آینده بایرن مقابل بایر‌لورکوزن، بازی با وردربرمن یک تمرین عالی برای گلزنی بود. آنها در 4بازی لیگ 16گل زده و 3گل خورده‌اند؛ هر بازی 4گل.
    29‌گل زده بایرن در 6بازی اول فصل، رکورد باشگاه است و 20گل آنها در یک هفته مساوی با رکورد تاریخ باشگاه.
    سرمربی بلژیکی نخستین مربی بایرن پس از پپ در فصل 16-2015 است که در 3بازی ابتدایی خارج از خانه در بوندس‌لیگا به پیروزی می‌رسد و بعد نخستین مربی پس از کارلو آنچلوتی است که 4بازی آغازین در بوندس‌لیگا را می‌برد.
    هری‌کین با 41گل به گلزن‌ترین بازیکن انگلیسی در تاریخ بوندس‌لیگا تبدیل شد. او این کار را فقط در 36مسابقه انجام داده. ۱۴گل و ۵پاس گل در ۱۱بازی آخر با پیراهن بایرن‌مونیخ؛ ستاره انگلیسی در مصاف با وردربرمن با ثبت یک گل و 2پاس گل، برای سومین بازی پیاپی روی حداقل ۳گل تیمش اثرگذار بود.

 بی‌گل‌تر از آلگری
    با آمدن تیاگو موتا از بولونیا به‌نظر می‌رسید مشکل یوونتوس که با آلگری دفاعی بازی می‌کرد و کم گل می‌زد، حل شده باشد ولی حالا با تساوی بدون گل مقابل ناپولی 3هفته است که همین نتیجه برای یووه تکرار می‌شود. آنتونیو کونته در این بازی تیمش را طوری چید که به موتا و بازیکنانش فرصت گلزنی نداد. سرمربی جدید ناپولی در پاسخ به موتا که گفته بود می‌دانسته ناپولی نمی‌خواهد قشنگ بازی کند، گفت: «دروازه‌بان ما بیکارترین بازیکن زمین بود اما دی‌گریگوریو چندبار مقابل ما به زحمت افتاد.» یووه در این فصل فقط کومو و ورونا را برده و در 3دیدار آخر مقابل آاس‌رم، امپولی و ناپولی تن به تساوی بدون گل داده است. یووه برای پنجمین‌بار در تاریخ خود در سری‌آ، ۳بازی متوالی را با نتیجه بدون گل به پایان رساند؛ آخرین‌بار، در ‌ماه مه ۱۹۹۲ با مربیگری جووانی تراپاتونی این اتفاق افتاده بود.
    یک اتفاق وحشتناک هم افتاد؛ روسلان مالینوفسکی، هافبک جنوا بدون برخورد با هیچ بازیکنی از ونتزیا و صرفا بر اثر یک تکل ساده، دچار مصدومیتی شدید و دلخراش شد که عکس و فیلم آن را همه سایت‌ها و کانال‌ها شطرنجی کردند یا با اسپویلر گذاشتند. او با شکستگی ساق پا کل فصل را از دست ‌داد. ونتزیا این بازی را 2 بر صفر برد.

تیم نیمه‌های دوم
    در پیروزی 4بر یک مقابل اسپانیول، تیم رئال‌مادرید برای ششمین بازی متوالی در نیمه‌‌اول گلی نزد و برای چهارمین بازی متوالی، نیمه‌‌اول بازی رئال، صفر - صفر تمام شد. رئال مادرید 18گل در این فصل زده؛ یک‌گل در نیمه اول و 17‌گل در نیمه‌دوم.
    برای چهارمین هفته پیاپی به سود رئال‌مادرید پنالتی اعلام شد. کیلیان امباپه دومین بازیکن رئال در قرن۲۱ است که در ۳بازی متوالی از روی نقطه پنالتی، دروازه حریفان را باز می‌کند. در حالی در ۴هفته اخیر ۵پنالتی به سود رئال اعلام شده که بارسلونا در ۳۰دیدار اخیر خود در لالیگا، صاحب همین تعداد پنالتی شده است.
    کورتوا در لالیگا 2گل به‌خودی زده که هر دو مقابل اسپانیول بوده؛ اولی درسال 2013و دومی در همین بازی شنبه.
    رئال یک سال بدون باخت را پشت‌سر گذاشت با 28برد، 10مساوی، 88گل زده، 23گل خورده و 22کلین شیت. آنها آمار 38بازی متوالی بدون شکست در لالیگا، 37بازی بدون شکست در سانتیاگو برنابئو، 34مسابقه بدون باخت در تمامی مسابقات، 24مسابقه بدون شکست خارج از خانه و 4بازی بدون شکست در لیگ قهرمانان را ثبت کرده‌اند.
    بهترین رکوردهای شکست‌ناپذیری در تاریخ لالیگا: بارسلونا ۴۳بازی (۱۸-۲۰۱۷)، سوسیداد ۳۸بازی
(۸۰-۱۹۷۹)، رئال مادرید ۳۸بازی(۲۰۲۳- تاکنون). رئال درصورت تداوم شکست‌ناپذیری در ۶هفته پیش‌رو رکورد بارسای والورده را خواهد شکست.
    پس از گذشت 8بازی، 3ضلع مثلث هجومی رئال همزمان در یک بازی موفق به گلزنی شدند (امباپه، وینیسیوس و رودریگو). مثلث BBC برای ثبت این آمار به 14بازی نیاز داشتند. مثلث خط حمله مادرید از 18گل تیم در این فصل، روی 13گل تأثیر مستقیم داشتند و در 3بازی به همدیگر پاس گل داده‌اند.
    وینیسیوس برای نخستین بار پس از ورود به بازی به‌عنوان یار تعویضی در همان بازی یک گل زد و پاس گل داد.
    دنی کارواخال که یکی از گزینه‌های توپ طلاست، همچنان نمی‌بازد و گل می‌زند. آمار مدافع راست رئال و اسپانیا از ابتدای فصل گذشته خیره‌کننده است؛ 64بازی، 8گل، 9پاس گل، گلزنی در فینال لیگ قهرمانان، گلزنی در یورو، گلزنی در لالیگا، پاس گل در سوپرجام اسپانیا، پاس گل در لیگ ملت‌های اروپا، جایزه بهترین بازیکن فینال لیگ قهرمانان اروپا و جایزه بهترین بازیکن مسابقه نیمه نهایی سوپرکاپ اسپانیا.

الهلال ترسناک
    الهلال با ژرژ ژسوس پرتغالی همه تیم‌های عربستانی را به سخره گرفته است. آنها نه‌تنها النصر و رونالدو را راه‌به‌راه می‌برند، سر الاتحاد بلای بدتری هم می‌آورند. باخت 3بر یک، هشتمین شکست پیاپی یاران بنزما (الاتحاد) مقابل پرافتخارترین تیم آسیا(الهلال) در همه رقابت‌های اخیر بود. میتروویچ طبق معمول در این بازی هم دبل کرد. او اگر در بازی با الریان در لیگ نخبگان آسیا پنالتی‌اش را گل می‌کرد، تبدیل به نخستین بازیکنی می‌شد که همه بازی‌های فصل را با 2گل زده به پایان می‌رساند.
    استفانو پیولی، سرمربی سابق آث‌میلان که به‌تازگی به جای کاسترو هدایت تیم النصر را به‌عهده گرفته، نخستین تجربه‌ خود روی نیمکت این تیم را با پیروزی 3بر صفر مقابل الاتفاق پشت‌سر گذاشت و جلوی بردهای پیاپی تیم حریف با مربیگری استیون جرارد را گرفت. الاتفاق هر 3 بازی قبلی خود را برده و تنها یک گل خورده و از سال 2020به النصر نباخته بود. پیولی پس از این برد قول داد النصر را در همه جام‌های پیش‌رو قهرمان کند.
    کریستیانو رونالدو هم طبق معمول در همه بازی‌های این فصل موفق به گلزنی شد و تعداد گل‌های عمر حرفه‌ای خود را به عدد عجیب 902گل رساند.
    عملکرد رونالدو زیرنظر سرمربی‌های ایتالیایی: 236بازی، 287‌مشارکت گل.
    عملکرد کلی کریس در لیگ عربستان: 51بازی، 52گل، 14پاس گل و 66مشارکت.
    رونالدو در این فصل 5گل و 2پاس‌گل در 6بازی با پیراهن النصر ثبت کرده. فعلا میتروویچ دوبرابر او (6) گل زده و گل‌های بنزما هم بیشتر است. آمار رونالدو در این فصل با النصر و پرتغال؛ 8بازی، 9گل، 2پاس‌گل و 11مشارکت. آمار او در سال 2024و در 39سالگی؛ 35بازی و 29گل.
    از شروع سال 2023تا به امروز کریستیانو 83گل به ثمر رسانده و مسی 47گل. آمار کریستیانو از سال 2023تاکنون؛ 93بازی، 83گل و 20‌پاس گل. بیشترین زننده‌گل از سال 2023تا به امروز: کریستیانو رونالدو 83گل و کیلیان امباپه82گل.
    همزمان با رونالدوی پدر، کریستیانو جونیور هم 2گل برای تیم جوانان النصر زد تا رونالدو 3انگشتش را به سمت پسرش بگیرد و اشاره کند که در جمع گل‌هایی که زده‌اند، با هم هت‌تریک کرده‌اند. النصر و رونالدو فردا در مرحله یک‌سی‌ودوم نهایی جام حذفی عربستان با الحزم بازی دارند.

خاموشی مسی
مسی بلافاصله پس از بازگشت

 از مصدومیت طولانی‌مدت و 2ماهه خود و در پیروزی 3بر یک اینترمایامی مقابل فیلادلفیا 2گل و یک‌پاس گل دشت کرده بود اما در 2بازی آخر تیم به خاموشی رفته است؛ هم او و هم سوارس. در بازی با نیویورک سیتی، حق مایامی برد نبود و در ثانیه‌های پایانی برد آنها با تساوی یک‌-یک عوض شد. بعد از این بازی سوارس 17گله ماند و نتوانست به بنتکه (19) نزدیک شود. تا پایان لیگ این فصل فقط 4مسابقه باقی مانده است و باز هم برای مدتی مسی را نخواهیم دید.
در لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا هیچ تیمی سقوط نمی‌کند و تیمی از دسته پایین‌تر بالا نمی‌آید. اصلا چرا باید یک لیگ با حضور 29تیم برگزار شود؟ پس تکلیف آنهایی که وسواس عدد رند داریم، چیست؟
خبر مهم‌تر از لیونل مسی این است که این ستاره بزرگ فوتبال، به جرگه تهیه‌کنندگان سینما ملحق شد. مسی شرکت فیلمسازی 525Rosario را به یاد شهر محل تولدش تاسیس کرده که قرار است برای ساخت فیلم، سریال و مستندهای ورزشی به اپل‌ کمک کند. نخستین همکاری این دو شرکت، ساخت فصل چهارم سریال بسیار پرطرفدار «تد لاسو» خواهد بود. گفته می‌شود او حضوری کوتاه هم در فصل جدید این سریال خواهد داشت. فصل پیش گواردیولا افتخاری بازی کرد.

 تن‌هاخ می‌تازد
    سرمربی هلندی تیم منچستریونایتد از مصونیت آهنین برخوردار است و هر چه تیمش بد بازی کند یا نتیجه نگیرد، باز هم از اخراج خبری نیست. تیم او این‌بار مقابل کریستال پالاس بدون گل مساوی کرد. اریک تن‌هاخ در ۸بازی اخیر فقط ۲تا را برده، شیفیلدیونایتد و ساوتهمپتون را، 2تیمی که تازه به لیگ برتر بازگشته و در بقیه بازی‌ها ۴مساوی و ۲باخت داشته‌اند. پروفسور در 18بازی اخیر 7باخت، 5مساوی و 6برد ثبت کرده.
    در پیروزی 3بر یک تاتنهام مقابل برنتفورد، سون هیونگ مین از رکورد پاس گل‌های اریکسن دانمارکی عبور کرد و به 3قدمی رکورد بیشترین تعداد پاس گل در تاریخ تاتنهام رسید؛ دارن اندرتون ۶۷پاس، سون هیونگ مین ۶۴ و کریستین اریکسن ۶۲. ستاره کره‌ای ۱۸۶گل و پاس در لیگ برتر ثبت کرده که بهتر از مجموع عملکرد گرت بیل و جرمین دفو است که روی هم ۱۸۵اثرگذاری داشته‌اند.
    آرنولد که فصل آخر را در لیورپول سپری می‌کند، با وجود بازی در پست دفاع راست، به ۱۰۰تأثیرگذاری روی گل‌های لیورپول رسید. او در پیروزی 3بر صفر مقابل بورنموث باز هم گل ساخت. این سیصد‌و‌شانزدهمین بازی رسمی او برای قرمزها بود، با 19گل و 81پاس گل. آرنولد روز 25اکتبر 2016نخستین بازی رسمی خود را برای لیورپول انجام داد؛ در بازی با تاتنهام در جام اتحادیه و با بازی‌هایی که در این مدت انجام داده، با 81پاس گل سومین پاسور برتر لیگ برتر است و فقط کوین دی بروین (146) و هم‌تیمی‌اش محمد صلاح (92) از او عملکرد بهتری داشته‌اند. آرنولد با سن 25سال و 350روز، جوان‌ترین بازیکن بعد از استیون جرارد (25سال و 72روز) است که به 100گل و پاس گل رسیده.

رهایی پاریس باعثمان
پاری‌سن‌ژرمن همچنان مقابل رن مشکل دارد. پاریسی‌ها نخستین تساوی فصل را مقابل این تیم دادند. در این بازی دمبله باز هم برای پاریس گل زد؛ ۴گل در ۵هفته. ژائو نوس هم که پاس گل عثمان را داد، فعلا با 5پاس‌گل بهترین پاسور کل لیگ‌های بزرگ اروپایی در این فصل است. با این تساوی پاریس به 27بازی پیاپی بدون شکست در بازی‌های خارج از خانه لیگ یک رسید که بهترین روند در تاریخ بیش از 50ساله باشگاه است؛ 21برد و 6تساوی. در سال2024این هفتمین باری بود که پی‌اس‌جی گل اول را دریافت می‌کرد اما از شکست می‌گریخت (2برد و 5مساوی).

 بازگشت گایاردو
مارچلو گایاردو پس از آ‌نکه نتوانست با کریم بنزما بسازد و از الاتحاد اخراج شد، به ریشه خود بازگشت و ریورپلاته را به اوج برگرداند. تیم شماره10اسبق تیم ملی آرژانتین، در سوپرکلاسیکو و در نبردی جنجالی بوکاجونیورز را یک بر صفر برد. بازیکنان سرشناس حریف نظیر سرخیو رومرو، مارکوس روخو و ادینسون کاوانی نتوانستند مانع این شکست شوند. در این بازی که مطابق همه بازی‌های آمریکای‌جنوبی با خشونت همراه بود، داور از ثانیه12به بازیکنان کارت نشان داد. در پایان بازی بین رومرو و یکی از هواداران که به عملکرد او اعتراض داشت، درگیری به‌وجود آمد. با این نتیجه بوکاجونیورز با ۲۱امتیاز در جایگاه یازدهم ماند و ریورپلاته نیز با ۲۴امتیاز در رده پنجم قرار گرفت. این در حالی است که وقتی گایاردو به ریورپلاته آمد، این تیم 6امتیاز از رقیب و دشمن سنتی عقب بود.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید