• یکشنبه 29 مهر 1403
  • الأحَد 16 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 20
دو شنبه 2 مهر 1403
کد مطلب : 235492
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/mwopO
+
-

کلاف سردرگم مستمری معلولان

کوتاه‌تر از گزارش
کلاف سردرگم مستمری معلولان

لیلا شریف- روزنامه‌نگار

«بودجه معلولان کجاست؟» این سؤال اساسی معلولان در ماه‌های اخیر است که به روش‌های مختلف آن را به گوش مسئولان سازمان بهزیستی و هدفمندی یارانه‌ها رسانده‌اند.

ماجرا از چه قرار است؟
تا سال گذشته مستمری مددجویان از سوی سازمان بهزیستی واریز می‌شد اما از ابتدای سال‌جاری مسئولیت پرداخت مستمری معلولان به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها واگذار شد و این تغییر روال، معلولان را با مشکل روبه‌رو کرده است. در ماه‌های اخیر با وجود اینکه سازمان بهزیستی لیست مددجویان مشمول دریافت مستمری را به‌صورت کامل و با درج کدملی به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال کرده اما مستمری مددجویان هنوز پرداخت نشده است. بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان در این رابطه توضیح داد: «با وجود برگزاری جلسه مسئولان ارشد سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و بهزیستی برای حل این مشکل، همچنان ۱۳هزار نفر از مددجویان بدون اطلاع از قطع مستمری خود با بحران معیشتی مواجه شده‌اند.» مستمری خانوارهای یک‌‌نفره ماهانه یک میلیون تومان، دونفره یک میلیون و ۴۲۰هزار تومان، سه‌نفره ۲میلیون تومان، چهارنفره ۲میلیون و ۵۵۰هزار تومان و خانواده پنج‌نفره و بالاتر ۳میلیون و ۱۵۰هزار تومان است.

پاسکاری بین سازمان هدفمندسازی و بهزیستی
مشکل معلولان پس از گذشت چند هفته از اعتراض‌ها، هنوز هم در میان سازمان‌های مربوطه در حال رفت و برگشت است. هر چند علیرضا انجلاسی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در مردادماه مطابق پرداختی تیرماه، آمار مددجویان تقدیم سازمان هدفمندی شد، اما تخصیص صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه تکافوی پرداخت مستمری را نمی‌داد، موضوع پرداخت نشدن مستمری را تأیید کرد اما سازمان هدفمندسازی این موضوع را با صدور اطلاعیه‌ای تکذیب می‌کند.

وعده وزیر رفاه برای رفع مشکل مستمری‌ها
احمد میدری پس از آنکه از مجلس رأی اعتماد گرفت و راهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد، نخستین گفت‌وگوی خود را به موضوع معلولان اختصاص داد. چند روز بعد هم در یادداشتی به مسئله قطع مستمری معلولان پرداخت و نوشت:«با حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه در مورد عدم‌پرداخت یارانه حدود ۱۳هزار نفر از افراد دارای معلولیت صحبت کردم. از ایشان خواستم با توجه به انتظاری که شکل گرفته، کمک کنند که هرچه زودتر پرداخت انجام شود. به وزارتخانه هم که برگشتم با علی‌محمد قادری، رئیس بهزیستی صحبت کردم که با سازمان هدفمندی یارانه‌ها رایزنی کنند و نتیجه آن را اطلاع دهند.»

مستمری را قطع نکردیم
ماجرای مستمری معلولان بعد از گذشت چند‌ماه همچنان ادامه دارد تا جایی که محمود ملکوتی‌خواه، رئیس سازمان هدفمندی یارانه‌ها در گفت‌وگویی تلویزیونی باز هم برای رفع این مشکل وعده داد و گفت:«مشکل ما عدم‌تحقق منابع هدفمندی بود درحالی‌که ملزم بودیم مانند کمک‌مستمری مددجویان بهزیستی پرداخت کنیم که تا شهریورماه یک‌دوازدهم آن پرداخت شده؛ منتهی در لیستی که در سازمان بهزیستی ارائه می‌دادند برخی نفرات از طرق مختلف مانند توانمندسازی از لیست خارج و افراد جدید جایگزین می‌شوند.»
به‌گفته ملکوتی‌خواه: «تعداد خروجی‌ها، کمتر از ورودی‌ها بود و از لحاظ اعتباری اینگونه اعلام شد که این افراد مستمری نگرفتند یا مستمری آنها قطع شده است، اما قطعی در کار نبود. خبر خوش اینکه سازمان با این پرداختی که داشته، یارانه و مستمری هیچ‌کدام از مستمری‌بگیران بهزیستی را قطع نکرده و اگر افرادی در لیست سال۱۴۰۳ بودند از فروردین تا شهریورماه به‌هر‌دلیلی مستمری دریافت نکرده‌اند، قول دادیم به سازمان بهزیستی و مسئولان رفاه و کار، این نفرات را لحاظ کنیم.»
هر چند رئیس سازمان هدفمندی با گفتن این جملات تلاش کرد تا از التهاب ایجاد شده در جامعه معلولان کم کند اما تکرار داستان وعده‌ها مانع از این اتفاق شد و تجمع معلولان در شهرهای مختلف برای اعتراض به‌ قطع مستمری و اجرا‌نشدن مصوبه پرداخت 40درصدی حق پرستاری را باید به‌عنوان آخرین تلاش‌های این بخش از جامعه برای دریافت حقشان، شناسایی‌کرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید