• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 1 مهر 1403
کد مطلب : 235468
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Nxqg6
+
-

لکنت زبان 60درصد ازکودکان غزه به‌دلیل اضطراب ناشی از جنگ

«جنگ جاری در غزه باعث ایجاد طیفی از مشکلات گفتاری ناشی از ترس و اضطراب ازجمله لکنت زبان در میان کودکان خردسال شده است.» این اظهارات را آمنه الدحدوح، گفتاردرمانگر از اردوگاه آوارگان در غرب شهر الزوایده در استان دیرالبلح غزه و در مصاحبه با سازمان ملل بیان کرده است.
به‌گزارش گالف تودی، تعداد فزاینده‌ای از مردم غزه به‌خصوص کودکان در نتیجه جنگ حدود یکساله که شاهدش بوده‌اند، نمی‌توانند به درستی ارتباط کلامی برقرار کنند.
الدحدوح براساس مشاهداتش تخمین زد که 5 کودک از هر 10کودک حاضر در این اردوگاه از مشکلات گفتاری رنج می‌برند.
تد چابیان، معاون مدیر اجرایی یونیسف در امور بشردوستانه،  جمعه خواستار آتش‌بس فوری در غزه برای پایان دادن به کشتار و معلولیت کودکان و فراهم شدن امکان ارسال کمک‌های به‌شدت مورد نیاز و نجات‌دهنده جان آنها شد.

شهادت ۱۴هزار کودک در غزه
چابیان یادآور شد: در غزه حملات ویرانگر به مدارس، بیمارستان‌ها و مکان‌های آوارگان داخلی ادامه دارد و طبق گزارش وزارت بهداشت فلسطین، بیش از ۱۴هزار کودک جان خود را از دست داده‌اند.
چابیان همچنین بیان کرد: من به بیمارستان کمال‌عدوان در شمال نوار غزه رفتم که تنها واحد اطفال باقیمانده در منطقه است و به بخش مراقبت‌های ویژه اطفال مراجعه کردم و نوزاد کوچکی را دیدم که تنها چند‌ماه از تولد وی می‌گذشت و هدف اصابت ترکش قرار گرفته بود، مادرش تنها بازمانده حمله‌ای بود که این کودک را مجروح کرده بود. وی تأکید کرد: این کودک یادآور تعداد قابل‌توجهی از هزاران کودکی بود که در ۱۱‌ماه گذشته در نوار غزه کشته و مجروح شده‌اند.

هشدار درباره وضعیت بحرانی کودکان مبتلا به سرطان
مقام ارشد یونیسف تصریح کرد: با بسیاری از کودکان مبتلا به سرطان خون و انواع دیگری از بیماری‌های سرطانی که نیاز به درمان دارند، ملاقات کردم؛ اگر به سرعت آنها را درمان نکنیم، جان خود را از دست خواهند داد. ما تمام تلاش خود را با همکارانمان در سازمان بهداشت جهانی انجام خواهیم داد تا این کودکان را برای درمان از غزه خارج کنیم.
وی یادآور شد: از آخرین دیدار من در ژانویه (دی‌ماه ۱۴۰۲) تا امروز، میزان تخریب و رنج کودکان به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. تعداد کل افراد آواره از ۱.۷ به ۱.۹ میلیون نفر رسیده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید