• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
یکشنبه 1 مهر 1403
کد مطلب : 235420
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/JZmn2
+
-

پیگیری توافق‌ ایران و عراق درباره کانون‌های گرد و غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره آخرین وضعیت توافق‌های دوجانبه با کشور عراق درباره کانون‌های گردوغبار این کشور، راهکارهای آلودگی هوای کلانشهرها و معیارهای انتخاب مسئولان و مدیران استانی سازمان توضیح داد.
به گزارش همشهری، شینا انصاری گفت: یکی از محورهای مهم که قرار است پس از سفر هیأت دولت به عراق در قالب هیأت‌های دوجانبه مورد بررسی قرار گیرد، موضوعات محیط‌زیستی و پیگیری توافق‌های پیشین 2کشور دراین‌باره است. او افزود: درباره کانون‌های گردوغبار کشور عراق که استان‌های غرب و جنوب‌غرب کشورمان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، صحبت کردم. آقای عراقچی، وزیر امورخارجه هم بر پیگیری این موضوع از طریق وزارت خارجه تأکید کرد. معاون رئیس‌جمهوری درباره آلودگی هوای کلانشهرها هم گفت: هفته گذشته کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا هم برگزار شد. 2دهه در سطوح مختلف کارشناسی و مدیریتی عضو این کارگروه بوده‌ام. حالا که پس از وقفه‌ای چندساله به این کارگروه بازگشته‌ام، بعضی موضوعات در روند اجرایی کارگروه قابل تأمل بود. سطح شرکت‌کنندگان در جلسه (البته به‌جز 2دستگاه که در سطح معاون حضور داشتند) و گزارش‌های ارائه‌شده برای اجرای تکالیف پیش‌بینی شده در قانون هوای پاک بیانگر این واقعیت است که پس از گذشت 7سال از ابلاغ قانون هوای پاک، رویکرد 11دستگاه اصلی (در موضوع آلودگی هوا ۲۳دستگاه مؤثرند، اما ۱۱دستگاه به‌عنوان دستگاه متولی اصلی محسوب می‌شوند). مثل همیشه بر توجیه اقدامات و مسئولیت‌پذیر نبودن استوار است.
او تأکید کرد: باید بدانیم با ادامه این رویکرد، در بر همان پاشنه خواهد چرخید و به‌جای حرکت اثرگذار در مسیر اجرای قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی قانون، همچنان کارهای کوتاه‌مدت و ناپایدار ضرب‌الاجلی برای مواجهه با آلودگی هوا در روزهای ناسالم کیفیت هوا و شرایط اضطرار خواهد بود. انصاری ادامه داد: تلاش می‌کنم در روزهای آینده با رایزنی با وزرای دستگاه‌های اصلی دخیل در آلودگی هوا حضور مؤثر و همکاری جدی آنان را در جلسات کارگروه مطالبه کنم. با نگاه واقع‌بینانه به موانع پیش‌رو در اجرای قانون به‌خصوص ناترازی انرژی، می‌توان در 7محور برای کاهش آلودگی هوا اقداماتی را در چارچوب برنامه پیش برد که منجر به کاهش روزهای ناسالم در کلانشهرها شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید