• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 1 مهر 1403
کد مطلب : 235401
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/j2lwR
+
-

روایت آغاز یک جنگ تحمیلی

علی‌الله سلیمی- روزنامه‌نگار

با آن‌که آغاز رسمی جنگ حکومت بعثی عراق علیه جمهوری اسلامی ایران در روز 31شهریور سال59 بود، اما از سال 1358تا 31شهریور 1359جمعاً ۶۳۶ مورد تجاوز مرزی از سوی عراق به خاک ایران صورت گرفت که ۴۹۰ مورد از این تجاوزها از سوی وزارت امورخارجه وقت علی‌اکبر ولایتی با اسناد معتبر به سازمان ملل گزارش شد.

با گذشت حدود 19‌ماه از پیروزی انقلاب اسلامی، صدام حسین، پیمان ۱۹۷۵ الجزایر را در برابر دوربین‌های تلویزیون بغداد پاره کرد و در نطقی با تأکید بر مالکیت مطلق کشورش بر اروندرود که آن را شط‌العرب می‌نامید و طرح این ادعا که جزایر سه‌گانه ایران به اعراب تعلق دارد، همزمان جنگ زمینی، هوایی و دریایی علیه ایران را آغاز کرد.

ماشین جنگی حکومت بعثی عراق روز 31شهریور از مرزهای جنوب و غرب کشورمان وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شد و به سرعت کیلومتر‌ها در خاک کشورمان پیشروی و مناطقی وسیع از 5استان ایران در جنوب و غرب را اشغال کرد.

همزمان با حمله زمینی، هواپیما‌های نظامی عراق فرودگاه مهرآباد تهران و مناطق دیگر را در ساعت 2 بعد ازظهر 31شهریور بمباران کردند که با شنیده شدن صدای انفجار مهرآباد در غرب تهران، مردم این منطقه به خیابان‌ها ریختند و با مشاهده بمباران قسمتی از فرودگاه به‌منظور کمک به سمت آن هجوم آوردند.

هواپیما‌های عراقی در این روز ۱۵ شهر ایران را هدف قرار دادند که این شهر‌ها عبارت بودند از تهران، تبریز، آبادان، همدان، دزفول، امیدیه، بوشهر، کرمانشاه، اصفهان، ارومیه، دهلران، ایلام، اهواز، مریوان و مهران که تقریباً تمامی پایگاه‌های هوایی و مناطق نظامی، مسکونی و صنعتی را شامل می‌شد.

به‌فاصله چندساعت از حملات هوایی عراق، در ساعات عصرگاهی روز ۳۱ شهریور طرح اولیه انتقام توسط فانتوم‌های F4 پایگاه‌های همدان و بوشهر انجام شد. به این‌ترتیب به دستور فرج‌الله براتپور، معاون عملیات پایگاه همدان ۴ فروند برخاستند و پایگاه هوایی کوت را بمباران کردند. ۴ فانتوم دیگر هم با هماهنگی فریدون صمدی از پایگاه بوشهر برخاسته و پایگاه هوایی شعیبیه را بمباران کردند.

نخستین واکنش حضرت امام خمینی(ره) به آغاز جنگ تحمیلی، با صحبت با مردم همراه بود. ایشان فرمودند:«برای ملت ایران این صحبت را دارم که گمان نکند ملت ایران که ارتش ایران نمی‌تواند جلوی اینها را بگیرد خیر، ارتش ایران و قوای مسلح ما، پاسدارهای عزیز ما قادر بر این معنا هستند، لکن تا مسئله جدی نشود، آنها جداً عمل نمی‌کنند.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید