• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
سه شنبه 27 شهریور 1403
کد مطلب : 235108
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/qjvXp
+
-

آیا گره بازار خودرو‌‌ باز می‌شود؟

انتظار می‌رود با تخصیص یک‌میلیارد دلار برای واردات خودرو تا پایان سال دست‌کم 50هزار خودروی جدید وارد کشور شود

خودرو
آیا گره بازار خودرو‌‌ باز می‌شود؟

رئیس‌کل بانک مرکزی از اختصاص یک‌میلیارد دلار برای واردات خودرو در سال‌جاری خبر داد. وزیر اقتصاد هم گفت: گره کور واردات خودرو را باز کردیم. با این میزان ارز تخصیص یافته باید تا پایان سال دست‌کم 50هزار خودروی جدید خارجی وارد کشور شود، اما آیا این راهکار می‌تواند گره بازار خودرو را باز کند؟
به‌گزارش همشهری، در شرایطی که بازار خودرو با تقاضای روزافزونی مواجه است، واردات خودرو از آن دست موضوعاتی است که شاید بتواند تا حدود کمی چالش‌های بازار خودرو را حل کند. با این حال آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد واردات خودرو با توجه به کمبود منابع ارزی کشور نمی‌تواند راه‌حل اصلی باشد و به‌زعم کارشناسان راه‌حل اصلی افزایش تولید محصولات داخلی است که فعلا دور از دسترس به‌نظر می‌رسد.

راهکار واردات
تقاضا برای خودرو روزبه‌روز در حال افزایش است و در عین حال با توجه به افزایش سن بسیاری از خودرو‌ها راهکار دولت و مجلس برای ایجاد تعادل در بازار، افزایش واردات خودرو است؛ راهکاری که همین حالا هم چالش‌برانگیز است،چراکه از یک طرف تیراژ واردات خودرو بسیار محدود است و از طرف دیگر به‌نظر نمی‌رسد بسیاری از متقاضیان داخلی توانایی خرید این خودرو‌ها را داشته باشند، چراکه قیمت خودرو‌های وارداتی عمدتا تناسبی با بودجه خانوار در ایران ندارد و همین موضوع منجر شده که بسیاری از متقاضیان به ‌خودروسازان داخلی چشم بدوزند؛ خودروسازانی که به‌دلیل ساختار دولتی خود با چالش‌ها و زیان‌های سنگینی مواجهند.

آخرین آمار‌ها از واردات خودروها
آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد سال گذشته جمعا 11هزارو 236دستگاه خودروی سواری به ارزش 223میلیون‌و861هزار دلار وارد کشور شده و در نیمه نخست سال‌جاری نیز حدود 20هزار خودروی جدید از طریق گمرک وارد کشور شده است. این ارقام نشان می‌دهد که با وجود هیاهوی زیادی که بر سر خودرو‌های وارداتی وجود دارد ارقام واردات حجم بسیار اندکی از تقاضای موجود در بازار را پاسخ می‌دهد. با این حال آنطور که روز گذشته رئیس‌کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد خبر داده‌اند قرار است ارز بیشتری در نیمه دوم سال به واردات خودرو اختصاص یابد که این میزان می‌تواند به روند واردات خودرو شتاب بیشتری بدهد.

آیا گره بازار خودرو باز می‌شود؟
با توجه به صحبت‌های وزیر اقتصاد و رئیس‌کل بانک مرکزی و تخصیص یک‌میلیارد دلار ارز به صنعت خودرو‌سازی‌ می‌توان انتظار داشت تا پایان سال دست‌کم 50هزار خودروی خارجی جدید وارد کشور شود. طبق آیین‌نامه سقف قیمت خودرو‌های وارداتی 20هزار دلار درنظر گرفته شده و اولویت با خودرو‌هایی است که در حدود 10هزار دلار قیمت دارند. بر این اساس محاسبات نشان می‌دهد که با توجه به یک میلیارد دلار ارزی که تا پایان سال برای واردات خودرو‌های خارجی درنظر گرفته شده است تا پایان سال باید دست‌کم 50هزار خودروی جدید وارد کشور شود.اما پرسش این است: آیا این حجم از واردات با توجه به تقاضای انباشته‌ای که برای خرید خودرو در ایران وجود دارد، می‌تواند گره اصلی بازار را باز کند؟




 

این خبر را به اشتراک بگذارید