• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23497
+
-

ترافیک در پارکینگ پول

بازار اوراق بدهی پرطرفدار شد

بازار سرمایه
ترافیک در پارکینگ پول

ارزش معاملات اوراق بدهی در سال‌جاری 80درصد افزایش یافته است.

همگام با تحول در بازار طلا، ارز، مسکن و سهام، بازار اوراق بدهی هم تحت‌تأثیر رشد نقدینگی برای سرمایه‌گذاران جذاب شد. به گزارش همشهری، از ابتدای امسال تاکنون گردش نقدینگی به بروز تورم در بازار مسکن، طلا و ارز منجر شده است. این نقدینگی از یک‌ماه پیش به بورس رسید و به رشد شاخص‌های بورس منجر شد؛ به‌طوری که شاخص بورس در مدت زمان بسیار کمی دست‌کم 10هزار واحد رشد کرد. مطابق اطلاعات موجود بخش اصلی تمرکز نقدینگی از ابتدای سال تاکنون بر دلار متمرکز بوده و این تمرکز به رشد افسارگسیخته قیمت دلار منجر شده است؛ به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا از اول سال تاکنون 110درصد و هر یورو 102درصد افزایش یافته است.
قیمت هر سکه بهار آزادی هم از اول سال تاکنون 70درصد رشد کرده و از یک میلیون و 570هزار تومان به 2میلیون و 680هزار تومان رسیده است. قیمت هر مترمربع آپارتمان در مناطق 22گانه شهر تهران هم از ابتدای امسال تاکنون با 16.2درصد افزایش از 5میلیون و584هزار تومان به 6میلیون و490هزار تومان افزایش یافته است.

افزایش تقاضا برای اوراق بدهی

بعد از حرکت پرسرعت نقدینگی در میان بازار‌های طلا، ارز، مسکن و بازار سهام این بار نوبت به اوراق بدهی رسیده که اتفاقا از ریسک کمتر و سود بیشتری برخوردار است. مطابق اطلاعات موجود تحت‌تأثیر نوسان قیمت اوراق بدهی مقدار بازده برخی از این اوراق در برخی سررسید‌ها حتی به 30درصد رسیده و این موضوع جذابیت خرید این اوراق را در بازار سرمایه بیشتر کرده است. اطلاعات آماری نشان می‌دهد از اول امسال تاکنون 25هزار میلیارد تومان نقدینگی جذب بازار اوراق بهادار شده که بخشی از آن برای خرید سهام و بخشی دیگر در خرید اوراق بدهی(عمدتا اسناد خزانه اسلامی) صرف شده است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که شتاب رشد تقاضا برای خرید اوراق بدهی بیشتر از تقاضا برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام بوده و بخش مهمی از منابع جذب شده در بازار سرمایه که 14هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود در خرید اوراق بدهی و عمدتا اسناد خزانه اسلامی صرف شده؛ یعنی 56درصد از کل معاملات بازار سرمایه به‌طور بی‌سابقه‌ای به معاملات اوراق بدهی اختصاص یافته و بقیه صرف خرید سهام شده است. در نتیجه افزایش تقاضا برای خرید اوراق بدهی مقدار بازده اسناد خزانه اسلامی به 26تا 28درصد رسیده و حتی در برخی سررسید‌ها از مرز 30درصد هم تجاوز کرده است. به این ترتیب بازار اوراق بدهی قبل از بازار سهام که مقدار بازده آن هم‌اکنون در محدوده 15درصد است یکی از پربازده‌ترین بازار‌ها بعد از طلا و ارز است و توانسته بخش زیادی از نقدینگی 1500هزار میلیارد تومانی را به سوی خود جذب کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید