• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 25 شهریور 1403
کد مطلب : 234886
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/985YY
+
-

شادی کودکان کار به وقت مهر

جشن مهر جوانه‌های امید به مناسبت آغاز سال تحصیلی برای 2هزار کودک کار در برج میلاد برگزار شد

گزارش
شادی کودکان کار به وقت مهر

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

روز گذشته برج میلاد میزبان کودکان کار بود؛ کودکانی که برای ساعاتی از دنیای کسب‌وکار دور شده  و با لباس‌های رنگی و زیبا به جشن مهر جوانه‌های امید آمده بودند تا آغاز سال تحصیلی را جشن بگیرند. این مراسم که به همت سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران و با حضور ۲هزار کودک کار تحت پوشش مراکز پویاشهر برگزار شد، شوروحال متفاوتی را به کودکان کار هدیه داد.

همخوانی شعر بهنام بانی
همین‌که آهنگ قرص قمر بهنام بانی در ابتدای مراسم پخش می‌شود، کودکان هم که با این آهنگ آشنا هستند، شروع به همخوانی می‌کنند؛ آهنگ شادی که بی‌مناسبت با ایام ربیع‌الاول نیست و شادی آهنگ و کودکان، سالن همایش برج میلاد را به حد انفجار می‌رساند. بزرگ‌ترهایی هم که همراه کودکان در این مراسم شرکت کرده‌اند، با آنها همراه می‌شوند و سالن یکصدا پر می‌شود از شور و نشاط.

استقبال از خاله نرگس با دست و جیغ و هورا
روی سن سالن همایش‌ها، با بادکنک‌های رنگی تزیین شده؛ بادکنک‌هایی که تعدادی از آنها هم نمادی از مداد، تراش و پاک‌کن هستند و نظر کودکان را حسابی به‌خود جلب می‌کنند. وقتی که مجری از خاله نرگس و گروه آبرنگ دعوت می‌کند تا روی سن بیایند، سالن یکباره با صدای دست و جیغ و هورای بچه‌ها مملو از هیاهو و شادی می‌شود. خاله نرگس هم با اجرای شعر سلام، سلام به بچه‌ها، شادی کودکان را مضاعف می‌کند.

عکس یادگاری با شخصیت‌های کارتونی
حضور عروسک‌های تن‌پوش شخصیت‌های کارتونی مراسم را برای کودکان جالب‌تر کرده و آنها مدام با عروسک‌ها سلام و احوالپرسی می‌کنند و عکس‌های یادگاری می‌گیرند. وقتی کنارشان می‌ایستند، تصور می‌‌کنند که در قاب تلویزیون هستند. محمد می‌گوید: دلم می‌خواست از این لباس‌ها بپوشم، اما لباس‌ها به سایزشان بزرگ است؛ از این‌رو به همان عکس یادگاری رضایت می‌دهند.

لحظه‌شماری برای مهر
همه کودکان برای اینکه قرار است دوباره به مدرسه بروند و پشت میز و نیمکت بنشینند و درس‌ها را همراه با معلم تکرار کنند، لحظه‌شماری می‌کنند. برخی از کودکان چنان برای آمدن مهر و حضور در مدارس عجله دارند که در جشن مهر جوانه‌های امید با لباس مدرسه و حتی کیفشان شرکت کرده بودند. تعدادی از کودکان هم طوری برنامه‌ریزی کرده اند تا صبح‌ها مدرسه بروند و عصرها کار کنند. یگانه می‌گوید: شروع خوبی برایمان  است و کلی انرژی گرفتیم.

همراهی والدین با کودکان
جشن مهر جوانه‌های امید علاوه بر کودکان کار، میزبان برخی از والدین هم هست؛ پدر و مادرهایی که کودکان خردسال خود را  همراهی کرده اند و در جشن مانند کودکان فریاد می‌کشند و پای به پای آنها شادی می‌کنند. یکی از والدین که با دیدن شادی و خنده فرزندانش به وجد آمده نشاط و حال خوب بچه‌ها را نشان می‌دهد و می‌گوید: اجرای این برنامه واقعا سبب شادی و نشاط بچه‌ها می‌شود و از این بابت از شهرداری تهران تشکر می‌کنم.

نیاز کودکان به شادی و تفریح
جشن 2ساعته به پایانش نزدیک می‌شود و هدایایی به آنها اهدا و بچه‌ها برای شروع سال تحصیلی حاضر می‌شوند؛ کودکانی که فارغ از ملیت‌شان، به‌هرحال در این شهر زندگی می‌کنند و مانند سایر کودکان نیازمند توجه هستند. در دوره ششم مدیریت شهری، از کودکان کار با عبارت «فرزندان ایران» یاد می‌شود؛ از این‌رو تلاش شده تا در مناسبت‌های مختلف برنامه‌های شاد و فراغتی برای آنها پیش‌بینی و اجرا شود. مربیان پویاشهرها معتقدند که این کودکان حق شاد بودن و شادی‌کردن دارند که در این دوره مورد توجه قرار گرفته است.



توزیع بسته‌های نوشت‌افزار در پویاشهرها
سیدمحمد نقیب، مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران:
با همراهی و مشارکت گروه‌های مردم‌نهاد، بیش از ۵هزار بسته نوشت‌افزار و لوازم آموزشی تهیه شده است که دیروز ۲هزار بسته در حاشیه جشن مهر جوانه‌های امید، میان کودکان کار توزیع شد و بقیه هم در اختیار مسئولان پویاشهرها قرار می‌گیرد. در قالب استقبال از مهر، ۳۹ مرکز پویاشهر برای میزبانی از دانش‌آموزان مهیا شده‌اند. امسال قصد داریم تا پایان سال استعدادیابی ۲هزار کودک کار را انجام دهیم که در کل کشور اقدام بی‌نظیری است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید