• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
یکشنبه 25 شهریور 1403
کد مطلب : 234856
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/xGD8E
+
-

9توصیه پاییزی

با شروع خنکای پاییز، سلامت و تندرستی نیاز به توجه بیشتری دارد. هوای سرد و خشک این فصل می‌تواند ما را در برابر بیماری‌های فصلی آسیب‌پذیرتر کند. برای قوی و سالم ماندن در ماه‌های پیش‌رو سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر چندین نکته بهداشتی برای سالم ماندن تأکید دارد که بخشی از آن را در ادامه می‌خوانید.


تقویت سیستم ایمنی
سیستم ایمنی سالم در ماه‌های سرد سال به‌دلیل افزایش بیماری‌های تنفسی، حیاتی است. به همین دلیل توصیه مهم ، مصرف غذاهای تقویت‌کننده سیستم ایمنی است. مواد غذایی ازجمله مرکبات، سیر و زنجبیل را در رژیم غذایی خود بگنجانید. همچنین دمنوش‌های گیاهی مانند آویشن یا زنجبیل بنوشید تا محافظت بیشتری در برابر سرماخوردگی داشته باشید.

واکسیناسیون آنفلوآنزا
خودتان را در برابر ویروس آنفلوآنزا واکسینه کنید و این ایمنی به‌ویژه برای گروه‌های پرخطر مانند سالمندان، زنان باردار، کودکان و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای اهمیت بیشتری دارد. واکسن آنفلوآنزا (برند داخلی و خارجی) در داروخانه‌های کشور موجود است و با قیمت حدود 350 تا 400 هزار تومان عرضه می‌شود.

رژیم غذایی سالم
یک رژیم غذایی متعادل با میوه‌ها و سبزیجات فراوان برای تغذیه و سلامت بدن در ماه‌های سرد سال اهمیت زیادی دارد. خوردن میوه‌هایی ازجمله انار به‌دلیل غنی بودن از آنتی‌اکسیدان و سوپ‌هایی که با عدس یا جو تهیه می‌شوند به‌عنوان وعده‌های خوراکی سالم و رعایت یک رژیم غذایی توصیه می‌شود.

کلاه و ماسک را فراموش نکنید
توصیه می‌کنیم که با پوشیدن لباس مناسب و پرهیز از قرار گرفتن غیر‌ضروری در دمای سرد، گرمای بدن خود را حفظ کنید. در ایران بادهای سرد پاییزی می‌توانند خشکی بدن را تشدید کنند. استفاده از کلاه یا ماسک در برابر این بادها مناسب است و باید از شستن صورت با آب بسیار سرد هم خودداری کرد.

هیدراته بمانید
تصور اینکه در ماه‌های سرد سال نیازی به آبرسانی به بدن نیست، اشتباه است. حتی در فصل پاییز و زمستان هم هیدراته ماندن بدن مهم است و به حفظ سلامتی کمک می‌کند. این در حالی است که شرایط سرد و خشک پاییز می‌تواند باعث کم‌آبی بدن شود. خوردن آب فراوان و دمنوش‌های گیاهی مانند چای زعفران یا بابونه در این فصل مناسب است.

خوب استراحت کنید
خواب مناسب یک فاکتور مهم برای حفظ سلامت سیستم ایمنی است. در پاییز روزها کوتاه‌تر و شب‌ها طولانی‌تر می‌شوند. به همین دلیل سعی کنید که شب‌ها زودتر بخوابید و حداقل 7تا 9ساعت بسته به گروه سنی که در آن قرار دارید، خواب خوب داشته باشید. بهداشت خواب را هم برای حفظ این کیفیت رعایت کنید.

فعالیت ورزشی را متوقف نکنید
فعالیت بدنی منظم و متعادل به حفظ سلامت کلی و تقویت بدن در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند. با تصور اینکه هوا در حال سرد شدن است فعالیت‌های ورزشی متوسط در فضای باز را متوقف نکنید. پیاده‌روی در پارک‌ها به‌خصوص در صبح‌های خنک پاییزی می‌تواند شما را ایمن‌تر کند. البته از ماندن در بیرون خانه هنگام وزش بادهای سرد یا بارش باران خودداری کنید.

 بهداشت دست و مراقبت تنفسی
برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های فصلی شستن دست‌ها با آب گرم و صابون پس از تماس با سطوح عمومی بسیار مهم است، به‌خصوص که افراد بیشتری در هوای سردتر وقت خود را در داخل خانه سپری می‌کنند. همچنین استفاده از ماسک در اماکن عمومی به‌ویژه در پیک بیماری‌ها می‌تواند به جلوگیری از انتشار ویروس‌ها کمک کند.

مراقب تشدید بیماری‌ها باشید
اگر مبتلا به بیماری‌های تنفسی یا قلبی – عروقی هستید، در ماه‌های سردتر اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید چون می‌تواند منجر به تشدید شرایط بیماری شود. از قرار گرفتن ناگهانی در معرض سرما که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی یا تشدید درد مفاصل شود هم خودداری کنید. این توصیه‌ها می‌تواند منجر به حفاظت بیشتر افراد از سلامتی‌شان شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید