• چهار شنبه 28 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 14 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 18
شنبه 24 شهریور 1403
کد مطلب : 234851
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pg0Bm
+
-

امید به کمک دولت و کاهش قیمت خودرو

مهدی اسماعیل‌پور، روزنامه نگار

اواخر هفته گذشته، تعدادی از رانندگان تاکسی برقی با تجمع در مقابل ساختمان شورای اسلامی شهر تهران خواستار اجرای تعهد دولت در قالب ماده‌12 قانون و تحقق بودجه حمایتی برای خودروهای سوخت پاک و برقی شدند. دولت از طریق ماده۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر، باید بخشی از هزینه خرید تاکسی‌برقی(200میلیون تومان) را به‌صورت یارانه به رانندگان پرداخت کند.
 قیمت تاکسی‌های برقی حدود یک میلیارد و 300میلیون تومان است که از این مقدار 600میلیون تومان وام سازنده خودرو و 300میلیون تومان هم وام شهرداری تهران است. راننده تاکسی باید حدود 400میلیون تومان آورده داشته باشد که البته در آینده حدود 170میلیون تومان از این مبلغ برای اسقاط تاکسی فرسوده به راننده پرداخت می‌شود تا آورده نقدی او حدود 230میلیون تومان باشد. در چنین شرایطی هم بسیاری از رانندگان تاکسی توان مالی 400میلیون تومان آورده را ندارند یا بخشی از این مبلغ را به امید کمک دولت با قرض و وام تهیه و پرداخت کرده‌اند.
 در بسیاری از کشورهای جهان با توجه به افزایش گازهای گلخانه‌ای در سطح جهان به‌دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی به‌ویژه در صنعت حمل‌ونقل درون و برون‌شهری، برای ورود به عرصه سوخت پاک و تولید خودروهای برقی و هیبریدی اقدام کرده‌اند. قیمت تمام‌شده خودرو‌های برقی در سراسر جهان نسبت به‌خودروهای سوخت فسیلی بالاتر است و دولت‌ها برای ترغیب شهروندان انواع کمک‌های مالی را به خریداران اعطا می‌کنند.
 در ایران هم دولت پس از تصویب ماده12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و پیش‌بینی بودجه حمایتی در جهت افزایش استفاده از خودروهای سوخت پاک و برقی توسط مردم و ورود آنها توسط سرمایه‌گذاران و متولیان مدیریت شهری(شهرداری‌ها) با تصویب مصوبه578237 مورخ25/10/1401 شورای اقتصاد، وزارت نفت را به‌عنوان متولی اصلی بازپرداخت منابع حاصل از صرفه‌جویی سوخت به سرمایه‌گذاران و متقاضیان طرح (شهرداری‌ها و...) تعیین کرد.
 از سوی دیگر تشویق شهروندان برای استفاده از خودرو‌های برقی نیازمند اعطای مشوق‌های مورد نظر در مصوبه مورد اشاره در بدو خرید خودرو است تا با کاهش قیمت خودروی برقی، فشار مالی کمتری به خریدار وارد شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید