• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 24 شهریور 1403
کد مطلب : 234807
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pg07m
+
-

میدان جنگ

مناظره اخیر میان 2نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا با حملات متقابل آنها علیه یکدیگر همراه بود

گزارش1
میدان جنگ

رضا عمویی- روزنامه‌نگار

مناظره اخیر میان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق و نامزد فعلی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و «کامالا هریس»، معاون اول دولت بایدن که به‌عنوان نامزد دمکرات‌ها در انتخابات حضور خواهد داشت، برای ترامپ چیز تازه‌ای نبود. ترامپ هفتمین‌بار بود که در یک مناظره تلویزیونی انتخاباتی حاضر می‌شد که نخستین بار در سال۲۰۱۶ و آخرین بار ژوئن گذشته برابر جو بایدن بود. برای کامالا هریس اما این نخستین مناظره انتخاباتی خارج از حزب بود. 2طرف مناظره را با دست‌دادن با یکدیگر شروع کردند و با حملات علیه هم ادامه دادند.

حملات هریس و ترامپ علیه یکدیگر
هریس در مناظره اخیر آماده‌تر از بایدن در مناظره پیشین به‌نظر می‌رسید و حملات تندی به ترامپ کرد. در مقابل ترامپ نیز حملات خود را متوجه دولت بایدن کرد که هریس معاون اولی آن را بر عهده دارد:

حملات هریس به ترامپ
  رهبران جهان به ترامپ می‌خندند و او را دست می‌اندازند.
  رهبران نظامی در کشور رفتار ترامپ را مایه آبروریزی خود می‌دانند.
  ترامپ یک عملکرد «ضعیف» و «پراشتباه» داشته است.
  ترامپ در انتخابات قبلی(2020) توسط 81میلیون رأی‌دهنده آمریکایی کنار گذاشته شده‌است.

حملات ترامپ به هریس
  عملکرد بایدن باعث شده که ما ملتی داشته باشیم که در حال سقوط است.
  نتیجه انتخابات2020 به خاطر تقلب گسترده بود.
  نرخ جنایت در آمریکا در دولت بایدن برخلاف بقیه جهان افزایش یافته است.
  دمکرات‌ها به‌دنبال استفاده از مهاجران غیرقانونی در انتخابات هستند.

  اقتصاد؛ سرآغاز اختلاف
 هریس: ترامپ هیچ برنامه‌ای برای اقتصاد ندارد؛ چون او بیشتر به دفاع از خود علاقه دارد تا اینکه مراقب شما باشد. او فقط حامی ثروتمندان است.
  ترامپ: کامالا هریس مارکسیست و پدر او مدرس درس‌های مارکسیستی بوده است.

  جنگ غزه
 هریس: جنگ در غزه باید تمام شود و این باید با درنظرگرفتن حق اسرائیل برای دفاع از خود و درنظرگرفتن راه‌حل 2کشور مستقل و همچنین بازسازی غزه روی دهد. ما به راه‌حل دوکشوری نیاز داریم؛ جایی که غزه بازسازی شود و فلسطینی‌ها امنیت و حق تعیین سرنوشت و حیثیتی را که مستحق آن هستند، داشته باشند.
 ترامپ: اگر من رئیس‌جمهور بودم، این جنگ هرگز شروع نمی‌شد. هریس از اسرائیل متنفر است. به عقیده من اگر او رئیس‌جمهور شود، اسرائیل 2سال هم دوام نخواهد آورد. هریس از جمعیت عرب هم متنفر است؛ چون کل منطقه درحال‌انفجار است. اگر انتخاب شوم، این مسئله را فورا حل خواهم کرد.

  جنگ اوکراین
 ترامپ: اگر به قدرت برسم، پوتین و زلینسکی را مقابل هم قرار خواهم داد تا مذاکره کنند. آمریکا ۲۵۰میلیارد دلار به اوکراین داده‌است؛ درحالی‌که این پول را ناتو و اروپا باید بپردازند.
 هریس: ولادیمیر پوتین دیکتاتوری است که تو را(خطاب به ترامپ) همچون یک لقمه خواهد بلعید.

  ایران
 ترامپ: ایران در دوران ریاست‌جمهوری من ورشکسته بود. ایران حالا ۳۰۰میلیارد دلار دارد؛ چون همه تحریم‌هایی را که من گذاشته بودم برداشتند. در دوران من ایران هیچ پولی برای حماس یا حزب‌الله یا هیچ‌یک از ۲۸کانون تروریستی نداشت.
هریس: من به اسرائیل توانایی دفاع از خود را خواهم داد، به‌خصوص در ارتباط با ایران و هرگونه تهدیدی که ایران و نیروهای نیابتی‌اش متوجه اسرائیل کنند.

  افغانستان
 هریس: از تصمیم جو بایدن برای خروج از افغانستان حمایت می‌کنم؛ چراکه در سایه این تصمیم اکنون حتی یک نظامی آمریکایی در جبهه فعال جنگ حضور ندارد و این برای نخستین‌بار در ۱۰۰سال گذشته روی داده است. اما ترامپ با طالبان که یک گروه تروریستی است، بر سر میز مذاکره نشست و رهبران طالبان را به کمپ دیوید آورد؛ جایی که یکی از نمادهای ارزش‌های دمکراسی آمریکایی است.
  ترامپ: نحوه خروج از افغانستان افتضاح‌ترین خروج نظامی تاریخ بود و علت مذاکره با طالبان این بود که در آن زمان طالبان نظامیان فراوانی را هدف قرار می‌داد.

3 چالش‌ داخلی هریس و ترامپ
سقط جنین
ترامپ: دمکرات‌ها درباره سقط جنین رادیکال هستند و هواداران هریس از سقط جنین در ماه نهم حمایت می‌کنند.
هریس: ادعاهای ترامپ درست نیست؛ بلکه 3قاضی راه‌یافته به دیوان عالی آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری او کسانی بودند که 2سال پیش موجب لغو قانون فدرال سقط جنین شدند.

مهاجران
ترامپ: مهاجران در اسپرینفیلد اوهایو مشغول خوردن حیوانات خانگی‌اند. آنها سگ  و یا حیوانات خانگی مردمی را می‌خورند که آنجا زندگی می‌کنند.
هریس: ترامپ تلاش‌های فراحزبی در کنگره برای مقابله با امنیت در مرزها را با مانع روبه‌رو کرده؛ چراکه می‌خواسته از این موضوع در میتینگ‌های انتخاباتی استفاده کند.

یورش به کنگره
ترامپ: من فقط یک سخنرانی در آن روز انجام دادم و مقصر خشونت در آن روز شهردار واشنگتن و نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان بودند.
هریس: این یورش تحت رهبری ترامپ صورت گرفت و این دلیلی برای درخطربودن دمکراسی آمریکاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید