چین، مرکز اتوبوسهای خودران خواهد شد
مرکز فناوری جنوب چین، در شنژن، امسال ناوگانی متشکل از 20اتوبوس بدون راننده را در جادههای این شهر راهاندازی کرده است. چین مدتهاست در تلاش است فناوری وسایل نقلیه خودران را با وجود قوانین نظارتی، امنیتی و اجتماعی گسترش داده و تجاریسازی کند اما در این میان نگرانیهایی بابت ایمنی هم وجود دارد.
بهگزارش یاهو فایننس، اتوبوسهای خودران در امتداد 4 مسیر اتوبوس در منطقه کویانهی شنژن که یک منطقه اقتصادی در همسایگی هنگکنگ است مستقر هستند و در ایستگاههای مترو، مناطق تجاری، پارکهای صنعتی، مناطق مسکونی و سایتهای گردشگری فعالیت میکنند.
این اتوبوسها نخستین مسیر خود را اوایلماه میلادی گذشته آغاز کرده و کرایهای معادل يك یوان (0.14دلار آمریکا) برای هر سفر در طول دوره آزمایشی دریافت میکند.
شنژن تلاش زیادی برای تبدیل شدن به هاب خودروهای خودران چین انجام داده است. این شهر به شهرهای دیگر مانند گوانگژو و ووهان پیوسته و جزو نخستین شهرهایی است که اجازه تردد اتوبوسهای خودران را دارد.
در حال حاضر تردد تاکسیهای روباتیک در مناطق نانشان و پینگشان شنژن رایج شده است. البته اعمال تخفیفهای زیاد و حتی رایگان برای تردد با این تاکسیها در ترویج آنها بیتأثیر نبوده است. این روبوتاکسیها که توسط سرویس Apollo Go Baidu اداره میشود به راحتی توسط مسافران از طریق یک برنامه تلفن همراه قابل دسترس است.
با این حال، رونمایی از فناوری رانندگی خودران که پا را فراتر از خودروهایی که سرنشین کمتری دارند گذاشته و به اتوبوس رسیده است نگرانیها در مورد ایمنی و از دست دادن شغل رانندگان، شک و تردید را در برخی محافل برانگیخته است.
اما با وجود نگرانیها در مورد ایمنی، ناوگانی متشکل از بیش از 500روبوتاکسی در شهر ووهان آنقدر محبوب شده است که رانندگان تاکسی محلی از مقامات حملونقل شهری درخواست میکنند تا استفاده از آن را محدود کنند.
براساس اعلام گروه اتوبوسرانی شنژن، به جای استفاده از ناوگان اتوبوسهای تکطبقه تمامبرقی، وسایل نقلیه خودران، شبیه به یک مینیبوس با ظرفیت 9نفر و مجهز به دوربینهای با کیفیت بالا، چند سنسور و یک لیدر خواهند بود.
شنژن نخستین مقررات اختصاصی کشور را برای خودروهای متصل هوشمند در سال2022 وضع کرد و به وسایل نقلیه خودران ثبتنامشده اجازه داد در جادههای خاص و سایر مناطق تعیینشده توسط مقامات حملونقل محلی تردد کنند.