• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 21 شهریور 1403
کد مطلب : 234695
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pg0Rr
+
-

الوند، عشق 80ساله من

عمو صادق 96ساله، کهنسال‌ترین کوهنورد ایران راز طول عمرش را در کوهنوردی می‌داند

گپ
الوند، عشق 80ساله من

راحله عبدالحسینی- روزنامه‌نگار

نه فقط کوهنوردان حرفه‌ای در همدان که حالا بسیاری از مردم او را می‌شناسند. عمو صادق که کهنسال‌ترین کوهنورد ایران نامیده شده، 80سالی هست که جمعه صبح آفتاب نزده کوله‌پشتی و عصای کوهنوردی‌اش را برمی‌دارد و راهی الوند می‌شود. چندی پیش بود که ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد و نشان می‌داد او نزدیکی‌های قله ایستاده و برای جوان‌ترها از زندگی سالم و ارتباطش با کوهستان می‌گوید. صادق کفشچیان 96سال دارد و خودش را حکیم بی‌نسخه‌ای می‌داند که راز سلامتی و طول عمرش در کوهنوردی و تغذیه سالم خلاصه می‌شود.


از 16سالگی کوهنوردی می‌کنید، اما هیچ‌وقت اسم‌تان را به‌عنوان یک کوهنورد حرفه‌ای نشنیده‌ایم.
اصلا به حرفه‌ای شدن فکر نمی‌کردم. از همان 16سالگی که به کوهستان آمدم، عاشق الوند شدم. چند وقت پیش که کوه رفته بودم به من گفتند فیلمت را در اینستاگرام دیدیم  و 35میلیون بیننده داشتی.
کوهستان چه دارد؟
شما بگویید چه ندارد. آرامش دارد. آب معدنی و گیاهان دارویی دارد. سلامتی و طول عمر به من داده. دیگر از کوهستان چه می‌خواهم؟ اگر در طول زندگی کوهنوردی نکرده بودم تا الان مرده بودم. همیشه روزهای جمعه همین مسیر را آمدم و برگشتم. به جوان‌ترها می‌گویم که کوهستان تمام بیماری‌ها مثل قند و چربی خون تا کلسترول و اضافه وزن را ازبدن شما می‌گیرد و به شما سلامتی می‌دهد.
در ویدئویی هم که از شما دیدیم راز سلامتی‌تان را کوهنوردی عنوان کردید و به جوان‌ها توصیه‌هایی داشتید.
من حکیم بی‌نسخه هستم. در این 80سالی که کوهنوردی می‌کنم، فهمیدم که راز سلامتی ورزش و تحرک است. جمعه‌ها وقتی از کوه برمی‌گردم، لباس خیس عرقی را عوض می‌کنم و با خودم می‌گویم تمام بیماری‌ها از بدنم رفت. همین توصیه را به جوان‌ترها هم دارم و می‌گویم با رعایت آن به امید خدا عمر شما از من هم طولانی‌تر می‌شود.
در صحبت‌های‌تان به اشعار، احادیث، روایات و آیات قرآن استناد می‌کنید. از روزگار درس و مدرسه‌تان چه خاطراتی دارید؟
سواد را در اکابر یاد گرفتم. ملا درس می‌داد. روی زمین می‌نشستیم و قرآن می‌خواندیم. یادم هست که همیشه کنار دستش یک ترکه آلبالو می‌گذاشت و اگر درس نمی‌خواندیم فلک‌مان می‌کرد. ما هم جرأت نداشتیم به پدر و مادرمان بگوییم.
این روزها مقابل دانشگاه همدان مشغول تعمیر کفش هستید و دانشجویان حسابی هوای شما را دارند.
حرفه من مثل آبا و اجدادم تولید کفش بود. چند سال پیش که مالک مغازه مرا جواب کرد، برای اینکه در خانه بیکار نباشم، آمدم روبه‌روی دانشگاه و مشغول تعمیر کفش شدم. همه دانشجویان را مثل 3فرزند خودم دوست دارم. به آنها می‌گویم هر کسی باید همت کند و از رختخواب گرم و نرم دل بکند و به کوهستان برود. به قول شاعر «همت بلند دار که مردان روزگار از همت بلند به جایی رسیده‌اند». هر وزنه‌بردار، دوچرخه‌سوار و ورزشکاری که به جایی رسیده و برای مملکت افتخار کسب کرده، اول از همه تنبلی را کنار گذاشته است.‌

نخستین کوهنورد ایران

‌‌محمدجعفر اسدی ‌زاده همدان است و او را به‌عنوان نخستین کوهنورد ایرانی که 20مهر 1355همراه با کاگی یاما در قالب تیم مشترک ایران و ژاپن توانست به قله ۸۱۶۳ متری مانسلو صعود کند، می‌شناسیم.
 او 79سال دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید