• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
سه شنبه 20 شهریور 1403
کد مطلب : 234628
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/RgxL0
+
-

آخرین جزئیات از آغاز مرمت تپه میل ساسانی ری

مرمت بنای ساسانی تپه میل شهرستان ری در استان تهران آغاز شده و مدیران این مجموعه تاریخی تلاش دارند در نخستین گام گچبری‌های این اثر باستانی را که در وضعیت بسیار بدی قرار دارد مرمت کنند.
قدیر افروند، مدیر پایگاه میراث فرهنگی تپه میل شهرستان ری در گفت‌وگو با ایلنا از تلاش برای ساماندهی و مرمت این اثر و مستندنگاری ستون‌ها و گچبری‌های ساسانی خبر داد و گفت: نخستین‌بار وقتی در تپه میل ری این اثر ساسانی کشور حضور یافتم با سگ‌های گله مواجه شدم که وسط گچبری‌های ساسانی خوابیده بودند.
به‌گفته مدیر پایگاه میراث فرهنگی تپه میل ری، پس از ۲۰ سال که این اثر تاریخی ثبت ملی شده کشور رها شده بود، حالا قرار است تپه میل مرمت شود.
او گفت: گچبری‌های اثر با وجود آنکه در سال‌های گذشته ساماندهی سطحی شده بود، وضعیت فاجعه‌باري پیدا کرده که باید ساماندهی و مرمت شود.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی تپه میل ری گفت: در حال حاضر ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار برای ساماندهی، حفاظت و مرمت آثار تاریخی زیبای این محوطه و گچبری‌های مجموعه باستانی تپه میل اختصاص یافته است و پیمانکار و عوامل اجرایی پروژه نیز از ابتدای هفته در این محل مستقر شده‌اند.
او درباره جزئیات عملیات مرمت تپه میل ری اعلام کرد: یکی از اقدامات پاکسازی محوطه از تیغ و علف‌های هرز و زوائد است. پلکان رنگ و رو رفته بهسازی می‌شود و قرار است پوشش حفاظتی و شیروانی برای پوشش کل تالار گچبری‌ها نصب شود.وی گفت: به‌دلیل آنکه پوشش شیروانی این محوطه اصلاح نشده بود نزولات جوی به داخل تالار گچبری نفوذ کرده و باران و سیلاب حاصل از بارش‌ها فاجعه در داخل این تالار به‌وجود آورده است. او افزود: متأسفانه کل ایوان و 4ستون در گذر زمان و بر اثر زلزله فروریخته و تکه تکه و در سرای طبقه پایین بنا پراکنده شده است.گچبری‌ها نیز نابود شده‌ و آنچه باقی مانده شامل 2 قطعه نسبتا سالم است.

این خبر را به اشتراک بگذارید