• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 27 تیر 1397
کد مطلب : 23462
+
-

شکوفایی اجرای طرح «متریک» در مدرسه «نوجوانان انقلاب»

خیّران مدرسه‌ساز؛ این بار دانش‌آموزان

خیّران مدرسه‌ساز؛ این بار دانش‌آموزان

پروانه بهرام‌نژاد| خبرنگار:

منطقه 4


همین‌که نخستین قدم را روی پله سیمانی کوچک قرار می‌دهند، لبخند گوشه لب‌هایشان جا خوش می‌کند و با ذوق آن را 2 تا یکی بالا می‌روند تا زودتر خود را به مرکزی برسانند که محصول تلاش جمعی‌شان است. بدون استثنا همه افرادی که از راه می‌رسند، در اتاق‌ها سرک می‌کشند و از تماشای دیوارهای آجری و ساختمان نیمه‌کاره، دلشان غنج می‌زند. افرادی‌که چشمان پر فروغ و چهره‌های سرزنده‌شان نشانگر رضایت قلبی آنها از حضور در اینجاست. مرکزی در میدان صدم «نارمک» که امروز میزبان مهمانانی از جنس نور و بخشش است، مهمانانی که به گونه‌ای خودشان میزبان هستند و صاحبخانه. اینجا مرکز آموزشی «نوجوانان انقلاب» مدرسه‌ای است که نماد نیک‌اندیشی، مهربانی و دیگرخواهی در آن تجلی یافته و اراده جمعی با اجرای طرح ملی «متریک» قطار نوسازی‌اش را به حرکت درآورده است.  
    
ماجرا از میانه خیابان۳۴ شرقی شروع می‌شود و پارچه نوشته‌هایی که مهمانان را به محل اصلی مراسم راهنمایی می‌کنند. محفلی که برای اطلاع خیّران و یاوران مدرسه‌ساز برگزار شده تا گردهم آمده و ثمره گام‌ بزرگی را که برداشته‌اند، از نزدیک ببینند. اینجا دانش‌آموزان همه کاره‌اند و مجری طرح «متریک» طرحی که هریک از آنها با خرید سهم وارد عرصه خدمت‌رسانی شده و اکنون «یاور مدرسه‌ساز» محسوب می‌شوند. «کاظم دلیلی» عضو هیئت‌مدیره مجمع خیّران مدرسه‌ساز منطقه۴ و ایده‌پرداز اولیه طرح متریک در این‌باره می‌گوید: «به عبارتی این طرح برخاسته از دل انشای دانش‌آموزان است. وقتی از آنها خواستیم درباره مدرسه‌سازی و خیّران دل‌نوشته‌های خود را برای ما ارسال کنند، بچه‌ها این اقدام را بسیار ستایش کردند و می‌خواستند یک دانش‌آموز خیر مدرسه‌ساز شوند اما دستیابی به آن را یک آرزوی محال می‌پنداشتند. تا اینکه ایده طرح متریک به ذهنم رسید و آن را برای نخستین بار در کشور، به کمک اعضای مجمع در منطقه۴ اجرایی کردم.» 


گام‌های یک میلیون تومانی

نماینده مجمع خیّران مدرسه‌ساز منطقه ۴، شور و هیجان نوجوانانی که در حیاط مدرسه قدم می‌زنند، نشان داده و می‌گوید: «ساخت مدرسه نیازمند صرف هزینه هنگفت است و به تنهایی از عهده هر فردی برنمی‌آید. از این‌رو طرح متریک به یاری افرادی آمده که تمایل به مشارکت در این زمینه دارند تا با خرید یک‌مترمربع و پرداخت یک میلیون تومان به ازای آن در این امرخداپسندانه مشارکت کنند. ما از والدین آنها خواستیم اگر در فکر تهیه هدیه برای فرزندشان هستند یا دلشان می‌خواهد برای آنها سرمایه‌گذاری معنوی انجام دهند، با مشارکت در طرح متریک گام اثرگذار بردارند. اکنون دانش‌آموزان مدارسی که با این طرح آشنا شده‌اند، در این راه قدم گذاشته و یاورمدرسه‌ساز شده‌اند.» دلیلی درباره مزایای مشارکت در طرح متریک نیز معتقد است: «این کار ضمن فرهنگسازی کار خیر و اشاعه آن، دانش‌آموزان را که مسئولان آینده کشور هستند نسبت به این موضوع حساس کرده و آنها را در نگهداری امکانات مدرسه کوشا می‌کند. همچنین پیامدهای روحی و روانی بسیار خوبی برای آنها خواهد داشت.»


۸۰۰سهم همدلی

یک، ۵، ۱۰ و ۱۵ تعداد سهم‌های خریداری شده در این کار نیک است که مهمان‌ها با همدیگر درباره آن صحبت می‌کنند. هر فرد با ذوق فراوان با دیگری از روند پیشرفت طرح، ابراز خرسندی کرده و همگی منتظرند تا طرح به اتمام برسد. اکنون که فعالیت این گروه که مصداق عینی «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود» است، با خرید حدود ۸۰۰ سهم، نوسازی این مدرسه فرسوده را به مرحله نیمه پایانی رسانده است. دلیلی درباره مشارکت‌کنندگان و تعداد سهم‌ افراد می‌گوید: «با توجه به اینکه طرح متریک، دانش‌آموزی است، تعداد سهم‌های خریداری شده متغیر بوده و این میان والدین و حتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز با خرید سهم برای فرزندان و نوه‌ها، آنها را در این کار مشارکت داده‌اند. اکنون ما، خیر۶ ماهه تا دانشجو هم داریم.» «عسل عیوضیان» دانش‌آموز پایه چهارم دبستان «کنی اسلامی» و از خریداران سهام متریک است. او دراین‌باره می‌گوید: «به پیشنهاد پدر و مادرم که از طریق مدرسه با این طرح آشنا شده بودند، من هم مشتاق و ابتدا با خرید ۵ سهم شریک شدم و بعد ۴سهم دیگر نیز خریدم. حالا خوشحالم و می‌دانم در آینده نیز بچه‌های بیشتری با حضور در اینجا خوشحال می‌شوند.» 


تولد دوباره

در هر گوشه حیاط مدرسه، مصالح ساختمانی به چشم می‌آید و در هر طبقه این مجموعه نیز کارگران بی‌توجه به گرمای هوا سخت مشغول کارند. مجموعه‌ای که نخستین کلنگش، پاییز سال گذشته به زمین زده و ساختمان قدیمی مدرسه تخریب شد تا به جای آن مجموعه‌ای استاندارد 3 طبقه با ۸۵۰ مترمربع مساحت ساخته شود. این مدرسه با امکاناتی چون۱۱ کلاس استاندارد، سالن‌های اجتماعات و نمازخانه، آزمایشگاه و کتابخانه از سال تحصیلی آینده میزبان دانش‌آموزان خواهدبود. عضو هیئت‌مدیره مجمع خیّران مدرسه‌ساز می‌گوید: «امروز خانواده‌ها اینجا جمع شده‌اند تا در جریان پیشرفت کار قرار گیرند.» «محمدحسین شکارچیان» ۱۳ساله، دانش‌آموز مدرسه ادب است و یکی دیگر از مشارکت‌کنندگان در این طرح که مشغول بازدید از کلاس‌هاست. او در این‌باره می‌گوید: «چندماه پیش به واسطه مادرم با خرید یک سهم در این راه همراه شدم. حالا حس خوبی دارم و دوستانم را نیز به این کار خیر دعوت کرده‌ام. 


مبلّغ نیکی باشیم

عملیات اجرایی طرح مدرسه متریک نوجوانان انقلاب، تابستان به پایان می‌رسد و این مجموعه از مهرماه پذیرای دانش‌آموزان خواهد بود. اکنون خشت خشت مدرسه در انتظار مهر و مهربانی است تا با تأمین هزینه‌ها، به طور کامل به منصه ظهور برسد. «ناهید فهیم‌پور» مدیر دبستان کنی اسلامی نیز که از مدارس فعال در معرفی طرح متریک و مشارکت در اجرای آن بوده، در این‌باره می‌گوید: «این کار خیر با پرداخت هزینه مناسب، دست یافتنی است و من هم با خرید ۲سهم مشارکت کردم. با دعوت اولیا نیز آنها را تشویق کردم. اما حالا خود دانش‌آموزان مشوق بستگان و دوستان هستند و طرح در مدرسه ما اشاعه پیدا کرده و بیش از۵۰‌مترمربع توسط بچه‌های مدرسه ما خریداری شده است. اکنون بی‌صبرانه منتظریم طرح سریع‌تر به ثمر برسد.» در کنار بازدید از عملیات ساخت‌وساز این مدرسه، برنامه‌های جنبی در ساختمان مجاور اینجا که مهدکودک و پیش‌دبستانی خیرساز دکتر «چوبینه» نام دارد، تدارک دیده شده که شرکت‌کنندگان با حضور در آنجا از این قسمت نیز بهره‌مند می‌شوند. در این مراسم که خیّران و جمعی از مسئولان آموزش و پرورش منطقه و سازمان نوسازی مدارس استان تهران حضور دارند، رئیس مجمع خیّران مدرسه‌ساز منطقه‌ درباره آینده این طرح می‌گوید: «بر اساس جدیدترین آمار آموزش‌وپرورش اکنون بیش از ۱۲ میلیون دانش‌آموز داریم که اگر از این تعداد یک‌چهارم آنها با پرداخت حداقل یک‌مترمربع در طرح متریک مشارکت کنند، حدود 4میلیون‌مترمربع مدرسه ساخته و مشکل کمبود فضای آموزشی در کشور رفع خواهد شد.» اگر دلتان می‌خواهد در طرح متریک مشارکت کنید، می‌توانید به پایگاه اینترنتی مجمع خیّران مدرسه‌ساز به نشانی www.khayerinemadresesaz.ir مراجعه کنید یا با شماره ۲۲۳۰۴۶۹۱تماس بگیرید. 

این خبر را به اشتراک بگذارید